![]() |
Samenvatten/aantekeningen
Hallo! Ik vroeg me af hoe jullie allemaal samenvattingen maken, aantekeningen maken en hoe jullie leren. Ik heb nogal veel struggles als ik dit wil doen namelijk.
Samenvatten: Ik vind het altijd moeilijk om samen te vatten. Ik heb heel snel het gevoel dat álles belangrijk is en de samenvattingen in het boek zijn kut want die zijn soms echt mega lang. Zoals bij biologie (heb ik dinsdag een rep over) daar zit in het boek al een samenvatting van dat thema maar die is 6!! kantjes. Nou, dan denk ik al, laat maar zitten. Aantekeningen: Hoe en waarin maken jullie aantekeningen? Op dit moment heb ik voor elk vak een klein schriftje maar dat is heel irritant. En een A4 schrift met alle vakken erin is ook niet te doen want die zit binnen no time vol en de tabbladen die er meestal al bij zitten daarvan zijn te weinig. En dan het highlighten: welke kleur gebruiken jullie voor wat? Dus bv. hoofdstukken standaard roze, begrippen standaard geel etc.. En symbolen: ik struggle altijd met die symbolen waardoor het er onoverzichtelijk uit gaat zien. Wanneer gebruik je =, -, een bolletje, >, een pijltje enz. Wanneer omcirkel je iets, of zet je er een vierkantje omheen of onderstreep je het. Dus,heeft iemand tips/advies of sites? Of raden jullie een bepaald schrift aan o.i.d? *O* |
Ik gebruik me laptop om aantekeningen te maken (weet niet of jullie die mogen hebben in de klas). Ik heb al mijn lesboeken online staan dus ik doe eigenlijk niks met schriften. Maar misschien kan je aantekeningen maken en als die heel lang zijn meet een gekleurde marker de belangrijkste stukken markeren.
|
Ja ik gebruik al gekleurde markers in een poging het zo overzichtelijk mogelijk te maken. En wij mogen niet met laptops etc werken helaas en hebben ook onze lesboeken niet online staan.. Dankje voor het reageren!
|
Oh ja en dan is het zo dat sommige vakken voor huiswerk óók geen werkschrift hebben. Dus dan heb je ook gewoon een schriftje in je boek zitten voor dat. Dus bijvoorbeeld bij Nederlands heb ik 2 schriftjes: een werkschriftje en aantekeningenschriftje. Dat is toch vet onhandig :') Al die verschillende schriftjes enz. waarbij de paginas zo vol zitten.
|
Ja klopt is ook heel onhandig en onoverzichtelijk. Misschien een idee om thuis je samenvatting over te typen en in een mapje te stoppen. Zo onthoud je het (door het nog een keer op te schrijven) en het is een stuk overzichtelijker. En je kan nog aanpassingen maken.
|
Ik had ook wel eens schriften waarbij ik voorin begon met aantekeningen en achterin met de opgaven (desnoods met het schrift op de kop, bij een ruitjesschrift maakt dat toch niets uit). Of juist vanaf het midden de opgaven. Een A4 schrift is daarbij wel erg fijn.
Ik lette in de les goed op en maakte daar aantekeningen. Voor sommige vakken was het voldoende om die aantekeningen te leren. Soms maakte ik ook samenvattingen, maar dan begon ik ruim van tevoren en vatte ik alle stof nauwelijks samen. Kernwoorden of begrippen dan vaak cursief of vetgedrukt, of in een andere kleur wanneer ik met de hand schreef. Voorbeelden vaak met potlood/ lichtere kleur. Had ik minder tijd, dan zette ik in mijn samenvatting alleen wat ik nog niet wist. Vervolgens maakte ik een oefentoets en vulde ik de samenvatting aan met informatie over de onderwerpen die ik nog niet goed beheerste. |
Ik maak nooit aantekeningen of samenvattingen en heb dat nooit gedaan. Ik denk dat het een misvatting is om te denken dat dit noodzakelijk of per se beter is. Als je effectief wil leren kun je beter opgaven of, indien mogelijk, oude toetsen maken. Dan zie je meteen welke onderdelen van de stof het belangrijkst zijn.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
6 kantjes vol tekst samengevat normaal voor 1 thema? :s
Bedankt voor jullie antwoorden in ieder geval! Weet iemand een leuke site waar je online schrijfwaren/bureau artikelen kunt kopen? Ik zoek sharpie pennen, pilot frixon erasable pen, zebra mildliners, een bakje voor pennen/stiften/plakband enz. |
Hema/action.
|
Voor een goede samenvatting kun je ook een mind map maken. Dit is een kleurrijk overzicht waarbij je de kernpunten opschrijft. Google maar eens, dan vind je het vast snel. Daarnaast werkt het goed om eerst een tekst algemeen te lezen en de hoofdpunten op te schrijven, om daarna over te gaan op het gedetailleerder lezen en invullen van de samenvatting.
Veel succes! |
Ik vind een samenvatting toch wel heel erg handig, die mind maps die ken ik niet. Als je samenvat dan leer je het natuurlijk ook meteen, volgens mij is dat het doel van samenvatten. Ik gebruik meestal in plaats van 10 schriftjes 1 of 2 kladblokken met lijntjes, daar kun je heel erg veel in kwijt, dus dat je bijvoorbeeld voor biologie en wiskunde hetzelfde kladblok gebruikt. Heb je altijd alles bij de hand.
|
Hey, ben ik weer. Ik heb de laatste paar weken ook ergens last van.
Ik weet dat letterlijk geen ene vak mij iets boeit op school.. en dat maakt het ook best lastig. Het is niet interessant voor me en ik krijg het er gewoon niet ingestampt. Verder heb ik ook gemerkt dat ik sinds 2 weken of zo ineens opvallend slecht kan concentreren op mijn leerwerk en huiswerk. Als ik een tekst lees, dan moet ik het echt 3x lezen of zo, want ik weet gewoon niet waar de tekst nou eigenlijk over is gegaan (of de vraag). Dit is echt zwaar k, want mijn examens beginnen bijna en ik ga overal in met net een 6/6,5 of zelfs onder de 6.. Als ik al bij 1 of 2 hoofstukken problemen heb, hoe moet dat dan met leren voor een examen? Wat raden jullie mij aan? Ik heb eigenlijk voor geen ene toets geleerd (alleen doorgelezen en bekeken) en dus loop ik heel erg achter. Hoe maak ik het meest kans om toch te slagen? Moet ik nu voor alle vakken allemaal samenvattingen maken? Dus van elk vak 1 hoofdstuk per dag of..? Ik weet het niet meer..:confused: Hoe kan ik het best bijkomen? |
Zijn er bepaalde veranderingen in je omgeving of jouw persoonlijke welzijn die je concentratie of motivatie kunnen beďnvloeden?
Niet voor alle vakken is een samenvatting nuttig. Vaak leer je ook een hoop van oude toetsen en oefen toetsen. Dan weet je direct welke onderwerpen je beheerst en welke nog niet. |
Het gaat niet zo goed met me moeder, vandaar misschien. Maar je raad het dus niet aan om samenvattingen te maken maar oude toetsen? Aangezien we op school al oude examens maken kan ik thuis niet zo veel meer doen.. De leraar raadde aan niet de examens van 2013 te maken, alleen 2014/2015 en dat doen we dus op school.
|
Voor sommige vakken leer je gewoon meer van oefenen. Dat kan door oude opgaven en tentamens te maken. Mogelijk is er ook nog een herkansingstoets van vorig jaar om mee te oefenen.
Met welk van heb je vooral moeite (je spreekt over één leraar, dus ik gok dat die informatie betrekking heeft op één vak). |
Ik heb vooral moeite met nask. Hier sta ik echt ontzettend slecht voor (een 3,9:lisa:).
Ik mag voor dat examen gelukkig wel een 4,1 halen. Dan sta ik gemiddeld een 4 geloof ik en dat mag wanneer ik voor de rest een 6 sta. (ik sta voor 1 vak een 7, als compensatie). Maar voor biologie moet ik een 6,5/economie een 6,4/Engels een 5,5/Nederlands een 5,3/wiskunde een 6,2 halen. Dan sta ik voor die vakken een 6. Ik denk dat het wel te doen is, maar ik weet niet zo goed hoe. Maar ik heb morgen een examen voor landbouwbreed. Helaas weet ik dat die 'm niet word, dus ik mag verder geen examens verprutsen aangezien ik weet dat deze herkanst moet worden (er mag er maar 1 herkanst worden). Voor landbouwbreed moesten wij 6 boeken leren, waarvan we er maar 4 hebben gekregen. En we hebben vorige week pas de datums gekregen van wanneer de examens zijn.. Super slecht geregeld. Maar gewoon goed oefenen en bij de samenvattingen kijken wat ik niet begrijp om daar extra aandacht aan te besteden dus..? |
Kaart op school aan dat zaken niet goed geregeld zijn! Als school verantwoordelijk is voor jouw boeken kunnen ze het echt niet maken om je te overhoren over stof die nog niet behandeld/ uitgedeeld is.
Daarnaast kan je misschien bijles zoeken voor bepaalde vakken die je echt moeilijk vindt? |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:22. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.