![]() |
roken vertellen aan ouders
hallo allemaal
ik ben 14 en ik rook al een tijdje. ja ik weet dat ik kanker krijg en dood ga. maar ik wil aan mn ouders vertellen. mijn engelsdocent zag gisteren namelijk een pakje in mijn zak zitten en wil het nu dus ook al aan mn ouders vertellen, maar ik doe dat liever eerst zelf. iemand tips hoe ik dat moet doen? ps:sorry voor het lange bericht |
reageer please
|
Je kunt er het beste op een rustig moment over beginnen.
Ben je ook van plan om te stoppen met roken? |
ik ben niet echt van plan om er mee te stoppen.
ik ben best wel verslaafd zeg maar, |
ik denk overigens wel dat ze wel een diepdonkerbruin vermoeden hebben door de geur enzo
|
Hoe denk je dat je ouders zullen reageren?
|
redelijk teleurgesteld.
alleen hoop ik niet dat ik van ze moet stoppen want dat kan ik echt niet |
maar ik moet het wel echt snel vertellen, want als mn engelsdocent het doet worden ze denk ik wel boos omdat ik gelogen heb
|
maar heeft je docent of mentor überhaupt het recht om zoiets tegen je ouders te vertellen.
|
maar ik ben wel bang dat ik van ze moet stoppen ouzo
|
Het is ook heel verstandig om te stoppen.
|
maar dat kan ik dus echt niet.
ge snap dat misschien niet maar ik ben een tijdje redelijk depressief geweest en toen hiep dat echt, maar nu snapt u waarschijnlijk wel dat ik nu dus focking verslaafd ben |
ik word namelijk echt fk chagrijnig als ik minder dan 1 peuk per dag rook.
|
ik denk dat mn mama wel redelijk goed ga reageren maar mijn vader word denk ik echt kwaad, maar ik ben het ook wel weer beu om het te verbergen
|
en mn engelsdocent is echt zoiemand die een serieus probleem maakt van zoiets onzinnigs
|
Een 14-jarige die al verslaafd is aan roken is niet bepaald onzinnig. Praat er eerst eens met je ma over en probeer er toch maar mee te stoppen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
maar als ik moet stoppen probeer ik het wel.
|
Citaat:
ze weet het alleen maar doordat ze een pakje camel in mn zak zag zitten |
Ik snap best dat je docent daar op reageert. Als 14 jarige mag je zelf nog niet eens sigaretten kopen en er zijn maar weinig ouders die het prima vinden dat hun jonge kinderen roken :o
|
Citaat:
|
en de helft van de 14 jarige op onze school rookt zo'n beetje
|
maar even ontoppic weer.
hoe moet ik het vertellen? |
Begin er over op een rustig moment. "Mam, pap, ik moet wat opbiechten"
|
Citaat:
|
ik had wel bedacht om gewoon mn pakje op de tafel te leggen
|
Misschien kan je het dan makkelijker eerst alleen aan je moeder vertellen?
|
Citaat:
|
ik denk wel dat mn ouders al iets weten, want mn moeder zag al een keer een nicotinevlekje op mn iphonehoesje en ze nam niet zomaar van me aan dat dat gele stift was
|
Citaat:
|
Citaat:
en het is niet het eerste blauwtje wat ik loop vandaag want ik had vanmiddag ook al mn iPhone 6s gebroken na een week dus ze zijn al wel lekker pissed. dus morgen ben ik gewoon dood |
en ik ga gewoon zo moeten stoppen met roken
|
Citaat:
dus of ze keren er niet om, of ze weten het echt niet |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
"Mama, ik wil wat vertellen"
|
Citaat:
maar het moet toch:p |
ik heb al heel prominent een pakje camel op de bank gepleurd maar ze ziet het nog niet.
ik ga als ze het ziet denk ik gewoon zoiets zeggen als:"ja ik wilde het ff voor mn engelsdocent zeggen maar ik rook |
Citaat:
|
ik word gek
|
Heb je er nog met haar over gepraat?
Als je er over beginnen echt te lastig vindt kan je je boodschap ook opschrijven en die "brief" aan haar geven. |
Citaat:
ik denk dat ik of een brief ga geven of een keer via whatsapp, of is dat akkward? of ik laat gewoon een keer iets slingeren |
Vertellen is beter dan laten slingeren. Bij vertellen kan jij jouw kant van het verhaal vertellen, bij laten slingeren is daar mogelijk geen ruimte voor en zijn je ouders boos/ teleurgesteld zonder dat je er over hebt kunnen praten.
Als ik jou was zou ik gewoon een briefje schrijven. Misschien kan je die dan samen met het pakje sigaretten op tafel leggen, "mama" op de brief zetten en zorgen dat zij het geheel vindt. Een appje hierover lijkt me vreemd, tenzij je normaal veel met je moeder appt. |
Citaat:
ik vraag wel aan mn buurvrouw ofzo, die rookt dacht ik ook. |
Citaat:
ik heb nog tot maandag om het te vertellen, anders doet mn mentor het, dus ik ga denk ik morgen doen wat je hierboven zei |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:29. |