![]() |
Verschillen tussen meiose I en II
Beste mede-scholieren,
Voor een presentatie over meiose, moet ik weten wat nou echt het verschil is tussen meiose I en II. Wat er in de fasen gebeurt, is globaal gezien hetzelfde, maar ik kom er maar niet achter waar de echte verschillen zitten. Hulp wordt zeer gewaardeerd. Met vriendelijke groeten, Rick |
Heb je al je BiNaS gecheckt?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
|
Het is een tijdje geleden, maar het grote verschil had te maken wat voor cel het vormt, een normale cel of een cel voor de voortplanting.
|
Citaat:
Bedankt voor je antwoord. De presentatie hebben we vanmiddag al gegeven, dus verdere antwoorden zijn niet noodzakelijk, maar natuurlijk wel welkom :) Dat is het grote verschil tussen mitose en meiose. Ik heb het over Meiose I en Meiose II. |
alles begint met de verdubbeling van chromosomen!
Meiose 1: de scheiding van een normale cel met 2n (2 dubbele dna strengen) naar n. meiose 2: de dubbele streng wordt ontbonden in 2 enkele strengen waarna daar 1 van elk in een andere cel gaan zitten als het goed is! (zo niet kan bijvoorbeeld trisomie 21 ontstaan) dus eigenlijk is meiose 1 de scheiding van de dubbele strengen dan hou je 2 cellen over met elk een eigen dubbele streng DNA. hierna gaan we verder op 1 van de 2 Cellen (maakt niet uit welke van de 2 bij een man) Deze dubbele streng wordt opnieuw gescheiden en komt in 2 aparte cellen een enkelstreng DNA. Bij een vrouw sterft een van de twee cellen af! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:22. |