Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lifestyle (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=50)
-   -   Kleding Amerikaanse bruiloft (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1911088)

Daantje_0705 30-01-2016 18:54

Kleding Amerikaanse bruiloft

Een vriend van mijn vriend gaat in mei trouwen in Amerika (waar hij woont, zijn aanstaande is Amerikaanse). Wij gaan naar de bruiloft en zijn uitgenodigd voor de rehearsel, de bruiloft en de brunch de dag erna. Omdat het de vriendengroep van mijn vriend is zijn het bijna alleen maar mannen met wie ik ga en die gaan 'gewoon' in pak maar ik als vrouw vind het lastig wat ik aan moet trekken.

Zijn er mensen met ervaring met een Amerikaanse bruiloft? Kan je bij de rehearsel en de bruiloft hetzelfde aan of niet? Moet je een lange jurk of is een korte jurk ook goed? Moet je bij de brunch de dag erna ook nog chic gekleed of is het dan informeler? Hoop dat iemand me kan helpen want zelfs met google vind ik weinig concrete info.

fizzle-fluffy 30-01-2016 20:17

Heb je die vrienden gevraagd wat zij belangrijk vinden? Dat doet er volgensmij meer toe dan wat algemeen Sitte is in Amerika.

Sarah 31-01-2016 15:12

Ik zal dit eens voorleggen aan een groep overwegend Amerikaanse vrouwen, brb

Sarah 31-01-2016 15:22

Ze vragen welke staat en in wat voor soort gelegenheid het is (kerk, restaurant, bij iemand thuis, etc)

Sarah 31-01-2016 15:36

Oké ze zijn het er in elk geval over eens dat je absoluut niet dezelfde kleren aan kunt naar de rehearsal en de bruiloft.

De kleding naar de rehearsal mag meer casual zijn dan de kleding naar de bruiloft. De kleding naar de brunch ook, maar in lichtere kleuren en materialen dan de kleding voor de rehearsal. Maar meer casual betekent nog niet écht casual; brunch-kleding mag "maybe even nice pants and a blouse" zijn.

Sarah 31-01-2016 15:38

Eventueel kun je dezelfde jurk aan naar rehearsal en brunch, maar dan met andere accessoires.

Elin3 31-01-2016 15:49

Ik vind t ingewikkeld :bloos:

Sarah 31-01-2016 16:05

En je kunt veel aflezen aan de stijl van de uitnodiging!

Sarah 31-01-2016 16:12

Korte of lange jurk hangt af van het weer, hoe laat de receptie is, en de stijl van de uitnodiging.

Sarah 02-02-2016 16:15

Naar aanleiding van wat je gestuurd had: hun advies is cocktailjurk voor de bruiloft, andere cocktailjurk voor de rehearsal, en voor de brunch een "zondagse jurk" of een nette broek of rok met blouse of geklede top.

-Marleen 02-02-2016 20:13

Ik ben ook naar Amerikaanse bruiloften geweest van familie, de bruiloften hadden allemaal een kleurenschema en onze kleding moest daarin passen. Ik had een jurk tot aan mijn knie (voor korter dan achter)
Bij de brunch en de bruiloft zelf droeg ik wel verschillende kleren. Maar ik denk dat het uiteindelijk niet uit maakt en gaat om jouw aanwezigheid. Ik vond het zelf heel erg tof om te zien, ze hadden zoveel bruidmeisjes en mannen en het was zo anders dan in Nederland. Iig veel plezier :p

fizzle-fluffy 03-02-2016 07:02

Het maakt wel een beetje uit, je wil niet eindigen als verhaal op www.etiquettehell.com

-Marleen 03-02-2016 14:30

Oh ligt aan de familie ook denk ik?

Daantje_0705 03-02-2016 18:23

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp! Ik vind het ook ingewikkeld, Eline. Daarom ben ik blij dat Sarah en Marleen me kunnen helpen want ik wil ook niet heel erg uit de toon vallen. De bruid ken ik niet heel goed en ze is niet zo bekend met Nederlandse tradities dus lastig vergelijken. De bruidegom houd zich tot nu toe niet zo bezig met dit soort dingen.

Daantje_0705 03-02-2016 18:24

Citaat:

-Marleen schreef: (Bericht 34013701)
Ik ben ook naar Amerikaanse bruiloften geweest van familie, de bruiloften hadden allemaal een kleurenschema en onze kleding moest daarin passen. Ik had een jurk tot aan mijn knie (voor korter dan achter)
Bij de brunch en de bruiloft zelf droeg ik wel verschillende kleren. Maar ik denk dat het uiteindelijk niet uit maakt en gaat om jouw aanwezigheid. Ik vond het zelf heel erg tof om te zien, ze hadden zoveel bruidmeisjes en mannen en het was zo anders dan in Nederland. Iig veel plezier :p

Dankje! Zo'n kleurenschema staat dan in de uitnodiging neem ik aan?

-Marleen 03-02-2016 20:27

Ja denk het wel. Mijn ouders hebben natuurlijk de uitnodiging gekregen en ik niet, maar ze waren iig wel op de hoogte gesteld.

Daantje_0705 04-06-2016 22:19

Jullie hebben me echt super goed geholpen (met name Sarah), dank daarvoor (y)

Inmiddels ben ik weer terug en het was echt een belevenis. Zo gaaf om een keer mee te maken. Je hebt helemaal gelijk, Marleen!

De echte rehearsel waren wij niet bij, dat was echt alleen met de mensen die een functie hadden in de ceremonie (dus de bruidsmeisjes/bruidsjonkers, etc). 's Avonds was er een diner en daar was ik wel bij. Ik had daarvoor een cocktailjurk gekocht en die was precies goed als ik om me heen keek wat de vriendinnen van de bruid allemaal aan hadden. De mannen van onze vriendengroep waren in pak en die waren nogal overdressed. De vader van de bruid droog ook gewoon een broek met een overhemd. Maar beter zo dan andersom. Die avond was er een borrel, een diner en daarna alle speeches, sketches en filmpjes. Zeg maar de informele avond.

De dag van de bruiloft zelf ging de bruidegom brunchen maar dat was alleen voor de mannen dus ik ben zelf gaan brunchen met de andere dames (maar we kwamen toevallig in hetzelfde restaurant uit omdat veel dat weekend gesloten was ivm memorial day) :p toen had ik gewoon een casual jurkje aan maar dat was ook gewoon vrienden onder elkaar.

De bruiloft zelf had ik een netttere cocktailjurk aan met chic colbertje, panty en hakken. de trouwlocatie was prachtig. De ceremonie was buiten. Daarna een cocktailuurtje waarin het bruidspaar nog wat officiële dingen moest doen volgens mij, daarna diner en feest met een band in een grote tent. Wat opvallend was, was dat het allemaal voor Nederlandse begrippen vroeg afgelopen was (rehearsel dinner, 22.00 uur en de bruiloft ook zoiets). Voor mij met mijn beperkte energie wel heel fijn maar wel maf. Het was echt super tof om mee te maken :cool:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:35.