Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Onzin (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=49)
-   -   CV (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1913192)

Kikaa* 11-03-2016 08:24

CV

Ik heb een prangende vraag! Hebben jullie een foto op jullie CV staan? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom? Ik twijfel!

Kristaco 11-03-2016 08:25

Ik wel, omdat ik dan zelf kan kiezen wat voor foto ze als eerst van mij zien. Als ze gaan googlen vinden ze er waarschijnlijk sowieso nog wel meer.

df 11-03-2016 09:03

Ja!

De Veroorzaker 11-03-2016 09:10

Ja, van Kristaco om ze af te leiden!

WolterB 11-03-2016 09:28

Nee, maar ik heb mijn CV ook al sinds 2010 niet meer een update gegeven en heb mijn CV eigenlijk nog maar 2 keer nodig gehad.

Abby. 11-03-2016 09:46

Ja, maar hij is eigenlijk wel een beetje gedateerd :o

Dakduif 11-03-2016 09:47

Nee. Ik vind het niet relevant en ik heb nu twee keer meegemaakt dat mensen op foto's worden afgekeurd. Ik doe het ook niet zo goed op foto's, ik ben in het echt veel leuker.

Axel11 11-03-2016 09:49

Nee, vind ik niet relevant, ik zie het in mijn sector eigenlijk ook maar zelden gebeuren.

Abby. 11-03-2016 09:52

In mijn sector is het dan weer vrij essentieel. Dus ik moet eens goeie professionele foto's laten maken binnenkort :o

Abby. 11-03-2016 09:54

Wel moest ik een beetje lachen toen ik vervanging zocht voor twee theaterlesjes in zo'n speciale facebookgroep en ik een CV met allerhande figuranten-klusjes + castingfoto's kreeg. Ehh wat moet ik daarmee? :p

Axel11 11-03-2016 09:56

Kikaa, het gaat bij jou voor dit cv toch om (onderzoek/stage in) de (bio-)chemische sector? :o Misschien wel een nuttige toevoeging :p

Dakduif 11-03-2016 09:58

Citaat:

Abby. schreef: (Bericht 34050101)
Wel moest ik een beetje lachen toen ik vervanging zocht voor twee theaterlesjes in zo'n speciale facebookgroep en ik een CV met allerhande figuranten-klusjes + castingfoto's kreeg. Ehh wat moet ik daarmee? :p

Ach, wij zoeken een begeleider voor op de groep en we krijgen cv's waarop staat dat ze bij de groenteboer in Schubbekuttenveen hebben gewerkt als vakkenvuller. Acht jaar geleden. Ja eh. Ok!

Abby. 11-03-2016 10:02

Citaat:

Enilorac schreef: (Bericht 34050116)
Ach, wij zoeken een begeleider voor op de groep en we krijgen cv's waarop staat dat ze bij de groenteboer in Schubbekuttenveen hebben gewerkt als vakkenvuller. Acht jaar geleden. Ja eh. Ok!

Ik heb mijn werk bij de AH (14 jaar gewerkt) ook nog wel op mijn CV staan :o Maar inderdaad niet alle kleine baantjes die ik had. En aangezien ik ieder jaar wel weer iets van 2 nieuwe andere werkplekken erbij heb, is het sowieso al lastig bepalen wat nu precies wel relevant is en wat niet.

Kristaco 11-03-2016 10:02

Ik kreeg laatst een Duo-cv onder ogen van 2 meisjes, dat was pas raar :confused: En één van de twee meisjes had ook nog 'model' bovenaan gezet bij werkervaring (oke, dat was chronologisch het meest recente maar totaal niet relevant voor de functie) :D

Miekje* 11-03-2016 10:05

Ik heb er geen foto bij. Bij alle sollicitaties tot nu toe hadden ze me van tevoren al gezien.

fizzle-fluffy 11-03-2016 10:18

Ja, met mijn naam erbij, zodat ze meteen een gezicht bij de CV en bij de naam hebben. Voor herkenbaarheid dus. Zodat ze ook niet lang hoeven te zoeken als ik op gesprek kom en ze zijn matig voorbereid. En zodat ze dus mijn gezicht en naam samen onthouden en er dus meer kans is dat ze mij kiezen omdat ze me niet vergeten zijn.

Haubenmeise 11-03-2016 10:20

Alleen op m'n Duitstalige CV.

Carn 11-03-2016 10:29

Citaat:

Haubenmeise schreef: (Bericht 34050137)
Alleen op m'n Duitstalige CV.

Dan wel met snorretje en je haar in een nette scheiding?

Axel11 11-03-2016 10:31

Citaat:

Carn schreef: (Bericht 34050161)
Dan wel met snorretje en je haar in een nette scheiding?

:D

Dakduif 11-03-2016 10:31

Citaat:

Abby. schreef: (Bericht 34050119)
Ik heb mijn werk bij de AH (14 jaar gewerkt) ook nog wel op mijn CV staan :o Maar inderdaad niet alle kleine baantjes die ik had. En aangezien ik ieder jaar wel weer iets van 2 nieuwe andere werkplekken erbij heb, is het sowieso al lastig bepalen wat nu precies wel relevant is en wat niet.

Nou ja, als je ergens echt heel lang gewerkt hebt en het was meer dan een baantje op de zaterdag, is het iets anders. Als je als 21jarige solliciteert ib de gehandicaptenzorg, zal het mij aan mijn reet roesten wat voor baantje je op je vijftiende voor vier maanden hebt gehad...

Dakduif 11-03-2016 10:35

Maar eerlijk is eerlijk - ik ben ook wel een beetje een trut. Wat mij betreft gaan alle brieven met spelfouten meteen in de prullenbak. Net zoals brieven zonder alinea's, cv's waarop de volgorde van werkervaring niet klopt. En er izjn een aantal sollicitanten die bij dezelfde organisatie gewerkt hebben maar op een andere locatie. Dan hebben ze de locatie waar ze gewerkt hebben niet benoemd en dan hebben ze ook minpunten. Mijn collega's zijn daar minder streng in, maar ik ben echt een heks als het op dat soort dingen aankomt.

Yne 11-03-2016 10:56

Citaat:

Enilorac schreef: (Bericht 34050176)
Maar eerlijk is eerlijk - ik ben ook wel een beetje een trut. Wat mij betreft gaan alle brieven met spelfouten meteen in de prullenbak. Net zoals brieven zonder alinea's, cv's waarop de volgorde van werkervaring niet klopt. En er izjn een aantal sollicitanten die bij dezelfde organisatie gewerkt hebben maar op een andere locatie. Dan hebben ze de locatie waar ze gewerkt hebben niet benoemd en dan hebben ze ook minpunten. Mijn collega's zijn daar minder streng in, maar ik ben echt een heks als het op dat soort dingen aankomt.

Nou deze post gaat de prullebak in hoor :bloos:

Dakduif 11-03-2016 10:59

Citaat:

Yne schreef: (Bericht 34050185)

:eek: Betrapt :mad::mad: Focus Caroline, focus :mad::mad:

Korreltjezout 11-03-2016 11:18

Citaat:

Nazi

Abby. 11-03-2016 11:50

Citaat:

Ik vind spelfouten en vooral grammaticafouten ook erg vervelend, maar ik probeer dan toch altijd nog maar even verder te kijken. Neemt niet weg dat de sollicitant dan al wel wat minpunten heeft ja.

Dakduif 11-03-2016 12:06

Ja, en dan heb ik het over zaken als "Ik houdt er van om,....." ja DAAAAAG.
Of mensen die zinnen maken. net zoals darkfairy dat doet. op psychologie. in de ljhtopics. zonder hoofdletters leestekens. alleen punten.

fizzle-fluffy 11-03-2016 12:11

Maar typfouten zijn ook erg. Die doen vermoeden dat iemand zijn brieven niet naleest.

Abby. 11-03-2016 12:29

Citaat:

Enilorac schreef: (Bericht 34050248)
Ja, en dan heb ik het over zaken als "Ik houdt er van om,....." ja DAAAAAG.
Of mensen die zinnen maken. net zoals darkfairy dat doet. op psychologie. in de ljhtopics. zonder hoofdletters leestekens. alleen punten.

Verschrikkelijk ja.

Citaat:

fizzle-fluffy schreef: (Bericht 34050257)
Maar typfouten zijn ook erg. Die doen vermoeden dat iemand zijn brieven niet naleest.

True. Mijn vader zat laatst sollicitatiebrieven en CV's door te lezen en er was een supergoeie bij, maar die had boven zijn CV in grote letters 2x "van" staan in zijn achternaam. Hoe in hemelsnaam kun je zo'n fout over het hoofd zien? :D

Haubenmeise 11-03-2016 12:32

Ook als je iets doorleest kun je nog weleens wat over het hoofd zien, ik zou iemand dus echt niet op één typ- of spelfoutje afwijzen.

Abby. 11-03-2016 12:41

Citaat:

Haubenmeise schreef: (Bericht 34050266)
Ook als je iets doorleest kun je nog weleens wat over het hoofd zien, ik zou iemand dus echt niet op één typ- of spelfoutje afwijzen.

Daarom:

Citaat:

Abby. schreef: (Bericht 34050233)

Ik vind spelfouten en vooral grammaticafouten ook erg vervelend, maar ik probeer dan toch altijd nog maar even verder te kijken. Neemt niet weg dat de sollicitant dan al wel wat minpunten heeft ja.

Seuren 11-03-2016 12:47

Ik werk voornamelijk met studenten, dus ik zie echt vanalles voorbij komen.

Een duidelijke foto zie ik wel als een zinvolle toevoeging aan een cv, maar er zijn ook al regelmatig selfies en duckfaces voorbij gekomen.

Ik stoor me vooral aan pretentieuze Engelse cv's, afzichtelijke emailadressen, typfouten en de hobbies: koken, hardlopen en lezen. Ik vraag dan standaard naar het laatst gelezen boek en bij een dame van midden in de twintig was dat bijvoorbeeld 'iets van Carry Slee over kanker' :D

De Veroorzaker 11-03-2016 13:07

Citaat:

Haubenmeise schreef: (Bericht 34050266)

Wel op het gegeven dat ze dus niet zelf konden bedenken dat ze het door iemand anders moeten laten nalezen.

Carn 11-03-2016 13:33

Citaat:

Søren schreef: (Bericht 34050290)
Ik stoor me vooral aan pretentieuze Engelse cv's, afzichtelijke emailadressen, typfouten en de hobbies: koken, hardlopen en lezen. Ik vraag dan standaard naar het laatst gelezen boek en bij een dame van midden in de twintig was dat bijvoorbeeld 'iets van Carry Slee over kanker' :D

MIJN HOBBIES ZIJN LEUKE DINGEN DOEN EN LEKKER ETEN, DIT IN TEGENSTELLING TOT MENSEN DIE OPSCHRIJVEN DAT ZE VAN DOMME VERVELENDE DINGEN DOEN VROLIJK WORDEN EN VAN RANZIG ETEN HOUDEN. OOK HOU IK VAN LEKKER ONTSPANNEN, DAT IS WEL NODIG IN DEZE DRUKKE MAATSCHAPPIJ WANT DE WERELD DRAAIT MAAR DOOR

#manmanman

Seuren 11-03-2016 15:09

:confused:

Little Phoebe 11-03-2016 15:19

Nee, ik heb geen foto. Alle CV-experts van alle uitzendbureaus en office managers en wie nog meer hebben me allemaal verteld dat het niet nodig is. En ik vind het ook niet nodig. Tenzij ik inderdaad iets ga doen zoals Abby en Fizzle natuurlijk, maar daar zoek ik het helemaal niet.

En daarbij zou ik dan nog meer informatie van mijn nu al lange CV moeten schrappen om die foto te laten passen, superdoei.

Carn 11-03-2016 15:23

Citaat:

Søren schreef: (Bericht 34050359)
:confused:

Wat zit je nou dom te kijken!

:bob:

Daantje_0705 11-03-2016 15:48

Mijn vader heeft jarenlang colloquium vitae boven zijn cv gehad :herp:

Kristaco 11-03-2016 16:23

Qua typfouten/spelfouten; dat is natuurlijk altijd wel een kwalijke zaak, maar het hangt er wel vanaf om wat voor functie het gaat of ik het echt een halszaak zou vinden. Voor een functie waarvoor nauwkeurigheid en gestructureerd werken de belangrijkste vaardigheden zijn is het kwalijker dan wanneer iemand solliciteert voor een creatief beroep of iets waar je met je handen werkt. En als iemand een functie wil doen die om communicatie draait, zou ik juist weer letten op of de belangrijkste informatie er goed tussenuit springt, i.p.v. of alles chronologisch correct staat. Maar het blijft mensenwerk, ook na 500x nalezen kun je een klein foutje over het hoofd zien. Ik snap dat het soms de enige manier is om door honderden cv's te komen, maar ik weet niet of het een heel goed filter is om de beste/meest gemotiveerde kandidaten over te houden.

Kikaa* 11-03-2016 16:40

Wow, bedankt voor alle antwoorden! Het gaat inderdaad om de chemische sector, dus mijn uiterlijk of uitstraling is niet bijzonder van belang. Ik denk dat ik het maar lekker zonder foto laat dan! Als men op mijn LinkedIn kijkt, zien ze toch wel een foto.

Schrödinger 11-03-2016 17:35

Ik heb wel een foto maar ik heb niet de indruk dat het heel belangrijk is. Ik heb ook zo het donkerbruine vermoeden dat ik het niet van mijn uitstraling of charisma moet hebben.

Pr0xy 13-03-2016 04:39

Citaat:

Abby. schreef: (Bericht 34050263)
Verschrikkelijk ja.

True. Mijn vader zat laatst sollicitatiebrieven en CV's door te lezen en er was een supergoeie bij, maar die had boven zijn CV in grote letters 2x "van" staan in zijn achternaam. Hoe in hemelsnaam kun je zo'n fout over het hoofd zien? :D

Karel van Dam van Groningen? :p

Mema 13-03-2016 07:49

Ik heb wel een foto op mijn cv, een fatsoenlijke waar ik normaal op sta, dus geen bijgeknipte foto ergens vanuit de kroeg.

Oh en als ge solliciteert, Google je eigen naam eens en kijk wat er allemaal opkomt.. Scherm je profielen goed af. Dat was het eerste wat wij deden nadat we een brief van iemand hadden gelezen :o

Not for Sale 14-03-2016 17:02

Citaat:

Kristaco schreef: (Bericht 34050122)
Ik kreeg laatst een Duo-cv onder ogen van 2 meisjes, dat was pas raar :confused: En één van de twee meisjes had ook nog 'model' bovenaan gezet bij werkervaring (oke, dat was chronologisch het meest recente maar totaal niet relevant voor de functie) :D

Oeh dat had ik ook laatst, 3 Chinese meisjes die samen voor een internship solliciteerden :ghe:

Haubenmeise 14-03-2016 17:37

Hoe hadden ze dat precies in gedachten? :p

Kristaco 14-03-2016 17:56

Citaat:

Haubenmeise schreef: (Bericht 34052870)
Hoe hadden ze dat precies in gedachten? :p

Eentje onder het bureau, de ander masseert zijn voeten en de derde haalt koffie.

Not for Sale 15-03-2016 05:25

Citaat:

Kristaco schreef: (Bericht 34052885)
Eentje onder het bureau, de ander masseert zijn voeten en de derde haalt koffie.

:ertur:

Miekepieke 15-03-2016 09:07

Citaat:

Søren schreef: (Bericht 34050290)
Ik werk voornamelijk met studenten, dus ik zie echt vanalles voorbij komen.

Een duidelijke foto zie ik wel als een zinvolle toevoeging aan een cv, maar er zijn ook al regelmatig selfies en duckfaces voorbij gekomen.

Haha oei, ik heb ook staan dat ik graag kook :herp:

Miekepieke 15-03-2016 09:25

En ik heb normaal gezien geen foto op mijn CV, maar onlangs toch wel toegevoegd. Nu heb ik mijn CV weer aangepast en daar heb ik de foto uit weg gelaten. Ik moet eens een nieuwe foto maken waar ik een beetje goed mee voor de dag kom. Ik pas mijn CV bij iedere sollicitatie aan en heb eigenlijk twee CV's, een artistiek en een gewoon CV.

fizzle-fluffy 15-03-2016 09:28

Ik heb geen hobby's op mijn cv staan. In dat vakje heb ik staan dat ik drie talen vloeiend spreek en veel ervaring heb met hedendaags repertoire waardoor ik teksten en noten snel begrijp en ken.

fizzle-fluffy 15-03-2016 09:31

Citaat:

Miekepieke schreef: (Bericht 34054091)
Ik pas mijn CV bij iedere sollicitatie aan en heb eigenlijk twee CV's, een artistiek en een gewoon CV.

En dit ja. Ik heb een artistiek cv en een bijbaantjescv.
Het bijbaantjescv heeft ook bijvoorbeeld versies voor de horeca waarin ik vertel hoe ik niet kan stilzitten en veel plezier heb in de avond perfect maken voor de gasten, tegenover versies voor lesgeven waarin ik mijn engelengeduld uit de doeken doe.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:03.