Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Onzin (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=49)
-   -   Dokters van s.com, ik heb een vraag! (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1913837)

Little Phoebe 21-03-2016 06:11

Dokters van s.com, ik heb een vraag!

Mijn kat had vannacht een epileptische aanval. Toen hij er een beetje uit kwam, heeft hij me in een reflex in mijn arm gebeten. Ik had hem vrij snel los, maar hij heeft de huid wel doorboort met 1 tandje. Er kwam meer vocht uit dan bloed.
De katten komen nooit buiten, hooguit het balkon of even langs de buren (die hebben 3 honden en een kat). Moet ik nu een tetanusprik gaan halen of hoeft dat niet per se?

Miekje* 21-03-2016 07:40

Dat zou ik toch maar even doen voor de zekerheid. Better safe than sorry.

Pluis 21-03-2016 08:13

Als je laatste prik meer dan 10 jaar geleden was, moet je even een booster gaan halen bij de huisarts

Daantje_0705 21-03-2016 09:02

Je hebt er als het goed is sowieso nog een gehad toen je negen was. Als je daarna niet extra gehad hebt.

Little Phoebe 21-03-2016 11:10

Kut :D

Ik hoor ook heel enge verhalen over infecties en alles, dus ik ga zo wel weer bellen.

Ieke 21-03-2016 11:50

En tetanus is zo naar dat je het kan voorkomen met een vaccinatie, terwijl als je het hebt er niks tegen te doen is. (Alleen ondersteunen tot het weer beter gaat)
Verder zijn katten beten erg vies en kan je hele nare infecties krijgen. Dus heel goed in de gaten houden. Tetanus vaccinatie voorkomt niet een plaatselijke ontsteking.

Little Phoebe 21-03-2016 13:48

Ik heb net mijn eigen dokter gebeld en ik moet inderdaad een tatanusprik en aan de antibiotica. Nu nog eentje in de buurt zoeken die mij nog even kan zien.. Pff, wat een gedoe weer.

Daantje_0705 21-03-2016 13:56

Waarom heb je nog steeds geen huisarts in de buurt dan?

Little Phoebe 21-03-2016 17:40

Omdat ik nooit wat heb en ik vergeet het daarom ook telkens te doen :D

Alles is gefikst, zeer onvriendelijke mensen gesproken vandaag (wtf doe jij in de zorgsector), antibiotica meegekregen en moest nog bij een andere apotheek tetanusspul halen en dat bij de HAP laten prikken. Maar dat was natuurlijk een probleem, omdat mijn huisarts daar niet bij hoort en blabla. Maar de superleuke vriendelijke dame heeft me toch geprikt :lief: en met haar service en vriendelijkheid mijn dag goed gemaakt (y)

Little Phoebe 21-03-2016 17:42

Dank trouwens, voor jullie adviezen (y)

Carn 21-03-2016 17:45

Citaat:

Little Phoebe schreef: (Bericht 34059203)
Omdat ik nooit wat heb en ik vergeet het daarom ook telkens te doen :D

Herkenbaar, bij mij duurde het volgens mij bijna 5 jaar voordat ik me eens ingeschreven had bij een huisarts in Utrecht :o

Not for Sale 21-03-2016 18:50

Ik had na tien jaar in Amsterdam nog geen huisarts daar :bloos:

Is preventief antibiotica niet wat overdreven trouwens? :o

Mema 21-03-2016 19:24

Nee kattenbeten zijn nasty, hebben hele scherpe dunne tanden, dus je krijgt een diepe wond die gelijk dichtvalt omdat het zo dun is.de bacteriën die aan de tand zitten, zitten dan lekker warm in het diepste van die wond en kunnen er niet makkelijk uit omdat de wond gelijk gesloten is, dus lekker broeden!

Eeuwigestudent 21-03-2016 19:46

Citaat:

Not for Sale schreef: (Bericht 34059257)
Is preventief antibiotica niet wat overdreven trouwens? :o

Nee totaal niet, bijwonden van mensen en katten behoren tot de bijtwonden met de hoogste risico op infecties. Het staat zelfs in de richtlijnen dat huisartsen bij een kattenbeet antibiotica moeten geven

-Marleen 21-03-2016 20:09

Mijn kat heeft me wel eens gebeten als we speelden ofzo, maar daar heb ik nooit wat aangedaan. Maar gelukkig heb ik wel zo'n prik. D:

Tigerly 21-03-2016 20:33

Oei,ik ben een keer zo hard gebeten dat m'n hand binnen no-time blauw was en het leek of het een slangenbeet was. Geen prik gehaald. Mazzel gehad denk ik. :lisa:

Not for Sale 21-03-2016 20:42

Citaat:

Mema schreef: (Bericht 34059293)
Nee kattenbeten zijn nasty, hebben hele scherpe dunne tanden, dus je krijgt een diepe wond die gelijk dichtvalt omdat het zo dun is.de bacteriën die aan de tand zitten, zitten dan lekker warm in het diepste van die wond en kunnen er niet makkelijk uit omdat de wond gelijk gesloten is, dus lekker broeden!

Citaat:

Eeuwigestudent schreef: (Bericht 34059320)
Nee totaal niet, bijwonden van mensen en katten behoren tot de bijtwonden met de hoogste risico op infecties. Het staat zelfs in de richtlijnen dat huisartsen bij een kattenbeet antibiotica moeten geven

Duidelijk (Y)

Little Phoebe 22-03-2016 07:18

Citaat:

Carn schreef: (Bericht 34059215)
Herkenbaar, bij mij duurde het volgens mij bijna 5 jaar voordat ik me eens ingeschreven had bij een huisarts in Utrecht :o

Citaat:

Not for Sale schreef: (Bericht 34059257)
Ik had na tien jaar in Amsterdam nog geen huisarts daar :bloos:

Blij dat het niet aan mij ligt! Maar ik moet me dus wel gaan inschrijven ergens, want de HAP had me ook bijna niet geholpen met een arts in een andere stad.

Kristaco 22-03-2016 12:30

Citaat:

-Marleen schreef: (Bericht 34059362)
Mijn kat heeft me wel eens gebeten als we speelden ofzo, maar daar heb ik nooit wat aangedaan. Maar gelukkig heb ik wel zo'n prik. D:

Hangt er ook vanaf hoe diep natuurlijk...

SacredRose 22-03-2016 12:45

hoe groot is het risico eigenlijk dat je het krijgt ?
wikipedia zegt dat er gemiddeld 2 gevallen per jaar zijn dan is dat natuurlijk met alle tetanusprikken enzo erbij.

en nog even een vraag is het ook mogelijk om hem preventief te halen ?

Ieke 22-03-2016 15:40

Klein. Maar bepaalde dingen zijn meer risicovol. Paarden poep zit bijvoorbeeld vol tetanus. Het vervelende aan tetanus is dat het dus goed te voorkomen is, maar als je het hebt er niet veel te doen is.

Preventief kan vast via de huisarts. Veel reizigers krijgen hem preventief.

Tigerly 22-03-2016 19:07

Citaat:

Tigerly schreef: (Bericht 34059425)
Oei,ik ben een keer zo hard gebeten dat m'n hand binnen no-time blauw was en het leek of het een slangenbeet was. Geen prik gehaald. Mazzel gehad denk ik. :lisa:

Om misverstanden en haatmails jegens mijn poezele te voorkomen, deze beet kwam niet van Nero of Lucy, ik herhaal niet van Nero of Lucy!!

Ieke 22-03-2016 19:24

Die 2 poezels zijn daar ook veel te leuk voor.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:41.