![]() |
Vervolgopleiding Geschiedenis / Cultuur / Creatief
Hallo iedereen,
Ik zit momenteel in Havo 4 en de stress over vervolgopleidingen zit er al dik in. Momenteel heb ik het oog op de opleiding Audiovisual Media aan de HKU (het is namelijk mijn droom om filmmaker te worden), maar de kans dat je daar ook terecht kunt is heel klein (strenge toelatingseis, veel aanmeldingen). Bovendien is Utrecht niet bepaald naast de deur... Dus zal ik opzoek moeten naar eventuele alternatieven. Ik ben erg geïnteresseerd in film, geschiedenis, cultuur en in bepaalde mate ook in (katholieke) theologie. Naast filmmaker lijken beroepen als beroepsschrijver, filmrecensent, filmdeskundige, (film)historicus en eventueel ook archiefmedewerker, bibliothecaris, tekstverwerker, theoloog of columnist me wel wat. Alleen een probleem; het lukt me niet om opleiding te vinden voor deze beroepen. Laat staan opleidingen in de omgeving van Nijmegen of Venray/Venlo (woon in Gennep, vader (woont volgend jaar) in Venray). Het meest relevante dat ik tot nog toe heb gevonden is Leeraar Geschiedenis aan de HAN in Nijmegen... En hoewel ik interesse en kennis genoeg heb, heb ik een hekel aan pedagogiek (wat de helft van de opleiding omvat). Als iemand mij hier zou kunnen helpen zou dat heel fijn zijn, Bas |
Heb je overwogen om na de havo naar het vwo te gaan? Ik kan je wel vertellen dat je dan uit meer voor jou relevante studies zou kunnen kiezen. (Je kunt ook nog overwegen na je hbo-propedeuse naar de universiteit te gaan.)
Overigens zou leraar godsdienst/levensbeschouwing ook nog in aanmerking kunnen komen, hoewel je dan ook wel veel pedagogiek/didactiek krijgt natuurlijk. |
Citaat:
|
Citaat:
Het kan overigens ook geen kwaad om te kijken naar het arbeidsmarktperspectief van de studies in het gebied waarin je zoekt: dit is grotendeels maar matig tot slecht. |
Ik zou in ieder geval geen lerarenopleiding geschiedenis gaan doen.
Theologen verdienen volgens mij juist wel aardig, omdat er niet zoveel van zijn. |
Ik heb iegenlijk helemaal niet gekeken naar hoeveel werk er in is of hoeveel je verdient. Ik moet zeggen dat ik ook geen idee heb waar ik dit zou kunnen vinden. Beroepen waar je wel veel mee verdient vind ik namelijk meestal ook doodsaai. Dan is het de vraag; in hoeverre is het belangrijk om je werk leuk te vinden?
Maar alsnog, vind ik geen enkele interessante opleiding, op de Kunst Academie na dan. |
Ik vind het wel jammer dat je op meerdere gegeven opties/tips gewoon helemaal niet reageert :o
Werkgelegenheid/arbeidsmarkt: met Google kom je al een heel eind. Het gaat vooral om de mogelijkheden om na je studie een passende baan op niveau te vinden, niet om hoeveel je kunt verdienen (als je dat niet belangrijk vindt). Ja, het is belangrijk om (uiteindelijk) je werk leuk te vinden. Heb je al eens persoonlijk met de decaan op je school gesproken over je studiekeuze? Zo nee, misschien een goed idee om eens een afspraak te maken. |
Je kon dat altijd terugvinden bij Intermediair. Het blad bestaat niet meer maar dacht dat ze wel nog een site hadden.
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En met een 4,5 voor de makkelijkste wiskundevariant (C) kun je gewoon je vwo-diploma halen he ;) Verder is hierboven ook nog voorgesteld dat je je propedeuse van een hbo-opleiding die je misschien nu minder aanspreekt haalt en daarna naar de universiteit gaat. (Een voorbeeld hiervan dat je zelf nog niet had genoemd is hbo leraar godsdienst/levensbeschouwing.) |
Ik ben niet het soort leerling dat allerlei dingetjes extra gaat doen. Ik kan echt geen wiskunde en vind dit ook een rotvak, het is uitgesloten dat ik het ooit nog ga doen. (Ik weet niet eens zeker of ik Economie wel ga halen, want daar zit naar mijn smaak veel te veel rekenen in).
Dus de universiteit gaat niet lukken. Bovendien vertelde mijn geschiedenisleeraar dat een universitaire geschiedenisoplijding niet te doen is, van de 200 slaagden er 3... Ik wil gewoon naar een HBO naar de Havo. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:07. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.