![]() |
Minder loon dan op me contract
Hallo, ik werk nu anderhalve maand in een restaurant als kok. Ik heb een contract getekend met een uurloon van 5,41 (ik ben 18 jaar). Nu keek ik op mijn loonstrook en daar stond een uurloon van 4,01 (minimumloon voor 18 jarige) ik ben hiermee naar de bedrijfsleider gegaan en die zegt dat er een fout in de berekening is gemaakt op het contract wat ik getekend heb. Nu zeggen ze dat ik of voor 4,01 moet werken of ik kan weggaan.
Nu is mijn vraag, kunnen ze dat zomaar doen. Het contract is dus door zowel mij als mijn werkgever ondertekend. |
Axel11, naamzoek!
|
Nee, natuurlijk mogen ze dat niet doen. Het gaat alleen denk ik om zo weinig geld (1,40 bruto per uur) en een bijbaan (?), dat een juridische procedure waarschijnlijk af te raden is. Dus praktisch kun je weinig anders denk ik dan ze nogmaals proberen te overtuigen (of een compromis te vinden van ik noem maar wat € 4,71 bruto per uur), of zelf weggaan. Hoe lang was je aanvankelijk van plan daar te blijven werken?
Mochten je ouders overigens een rechtsbijstandsverzekering hebben, dan kan het nog wel interessant zijn die in te schakelen aangezien dat dan geen kosten met zich meebrengt. Uiteraard even overleggen en nadenken over mogelijke consequenties die dit kan hebben (pesterijen van je baas, niet meer opgeroepen worden voor werk, etc.). |
Ik werk ongeveer 30 uur per week dus dat is toch weer 160 euro ongeveer.
Ik was van plan om daar te werken tot het nieuwe schooljaar begint. Ze vertelden me dat het oneerlijk zou zijn als ik meer zou verdienen dan anderen van mijn leeftijd. En hoe zit het met het loon wat ik al ontvangen heb? Kan ik daar wel wat mee? Dat ik die maand wel uitbetaald krijg zoals op me contract stond? Want ik heb gister pas gehoord hoe het precies zat met dat contract etc.. |
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:06. |