![]() |
Moeite profiel 5e klas Gymnasium
Hallo,
Ik ben 16 jaar (een klas overgeslagen) en zit in de 5e klas van het Gymnasium met het profiel NT & NG. Ik sta vier 5-en en blijf gegarandeerd zitten. Deze 5-en staan echter vooral op profielvakken: natuurkunde, biologie en scheikunde. De decaan heeft gezegd dat mijn profiel te veranderen is naar een EM profiel, met AK in plaats van Economie, waardoor ik alle drie de beta vakken laat vallen. Verder is er ook de mogelijkheid om naar het Atheneum te gaan en daar mijn oorspronkelijke profiel te vervolgen. Ik heb geen idee wat ik moet doen, sinds in het EM profiel geschiedenis zit, wat ik samen met Frans en Duits met veel vreugde heb laten vallen in de vierde klas. Geschiedenis is niet iets wat ik erbij wil kiezen. Daarom weet ik dus niet of ik van school moet gaan, het jaar over moet doen met hetzelfde pakket (eventueel een van de beta vakken te laten vallen) of het EM pakket moet kiezen. Bedankt. |
Wat ik je enorm kan aanraden wanneer je moeite hebt met die bèta vakken: Neem bijles!
Ga een stoomcursus doen in de zomer (Universiteit Leiden biedt hele goede stoomcursussen aan) of zorg dat je bijles op school of buiten school krijgt. Maak altijd je huiswerk en stel vragen. Ik haalde vaak slechte cijfers voor scheikunde, tot mijn bijlesdocent het eindelijk goed en rustig uitlegde. Heeft mij heel erg geholpen! |
Citaat:
|
Het probleem is dus dat als ik blijf zitten en het profiel hetzelfde blijft, ik niet zomaar kan veranderen als ik volgend jaar weer faal. Dan zou ik naar de Havo moeten en dat wil ik in ieder geval niet.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Voor EM zou ik een jaar Economie in moeten halen. Maar het grootste probleem zit er in geschiedenis, wat naar mijn mening net zo moeilijk is als biologie.
|
Citaat:
Maar met C&M moet je (ook op het gymnasium) toch wel Frans of Duits (of Kunst) inhalen? Of heb je 2 klassieke talen? |
Citaat:
|
Citaat:
1. gymnasium C&M doen en hoef je alleen 1 jaar geschiedenis in te halen. Maar geschiedenis vind je moeilijk/niet leuk. 2. gymnasium N&T + N&G doen en je best doen voor betere cijfers natuurkunde, scheikunde en biologie 3. atheneum N&T + N&G doen en je best doen voor betere cijfers natuurkunde, scheikunde en biologie 4. gymnasium N&G doen, dan kun je natuurkunde laten vallen Zijn dat de opties...? Optie 3 lijkt me sowieso weinig winst op te leveren. |
Citaat:
Weet jij of, als ik volgend jaar NG doe en het wéér verknal, het mogelijk is om nog steeds atheneum 5 te doen? Dan doe ik 3 jaar over de 5e klas, maar ben ik maar 1 jaar ouder dan de rest. |
Citaat:
Opties 2 en 4 houden natuurlijk de meeste mogelijkheden open qua vervolgopleidingen. Als je iets minder studiedruk wil, zou ik optie 4 kiezen. Er zijn geen wettelijke regels meer over hoe vaak je (achter elkaar) mag blijven zitten. Kijk in de overgangsnormen/schoolgids van je school en/of vraag het aan je mentor/decaan. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:47. |