![]() |
Leerplichtig tot je 18de ookal heb je een diploma?
Hallo,
Als het goed is haal ik volgend jaar m'n havo diploma, maar dan ben ik 17,5. Eigenlijk wil ik daarna in ieder geval een tussenjaar nemen en misschien zelfs geen vervolgopleiding doen. Kan dit? Of ben je ook leerplichtig tot je 18de als je al een diploma hebt? Alvast bedankt! Groetjes David |
Je bent niet meer Leerplichtig als je je Havo succesvol hebt afgerond.
|
Maar het zou natuurlijk wel verstandig zijn om daarna nog een vervolgopleiding te volgen.
|
En als je 15 bent en je VMBO-T diploma hebt?
|
Dan ben je leerplichtig tot je 18e of totdat je een startkwalificatie hebt behaald (Havo/vwo of mbo-diploma).
|
In aanvulling op Mark52: je moet altijd naar school tot en met het einde van het schooljaar waarin je 16 wordt. Daarna moet je tot je 18de verjaardag naar school, tenzij je eerder een havo-, vwo-, of mbo-diploma op minimaal niveau 2 haalt.
|
Tot je 21e toch?
|
Citaat:
|
Volgens mij is het 21 want ik heb een collega van 20 zonder diploma en die moet ook nog verplicht naar school
|
Citaat:
Het is dus niet verplicht, maar je krijgt kortgezegd tot je 27ste verjaardag geen uitkering als je geen diploma hebt / je kunt afspreken met bijv. de gemeente dat je naar school gaat of een werk-/leertraject volgt. Dat kan wel voelen als een verplichting. Daarnaast kan je werkgever je natuurlijk "verplichten" een opleiding te volgen. |
Thnx voor jullie antwoorden!
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:29. |