Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Studeren (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=88)
-   -   Hoe kan je erachter komen wat je talenten zijn? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1922094)

JHK 18-09-2016 12:53

Hoe kan je erachter komen wat je talenten zijn?

Ik wil volgend jaar gaan studeren, maar ik heb nog geen idee wat ik wil doen.
Hoe kom ik erachter wat mij talenten zijn en wat ik leuk vind?

Axel11 18-09-2016 13:00

Welk schooldiploma heb je of krijg je (vmbo, havo, vwo?) en welk profiel/sector heb je gekozen?

Welke vakken vind je leuk op school en waar ben je (redelijk) goed in op school?

Denk je aan mbo, hbo, universiteit?

Wat heb je al gedaan op de middelbare school aan (voorbereiding op) studiekeuze?
Heb je al eens open dagen bezocht? Zo ja, welke?

JHK 18-09-2016 18:35

''Welk schooldiploma heb je of krijg je (vmbo, havo, vwo?) en welk profiel/sector heb je gekozen?''

Ik heb een HAVO diploma, sector C&M.

''Welke vakken vind je leuk op school en waar ben je (redelijk) goed in op school?''

Ik vond ze allemaal niet zo leuk maar waar ik goed ik was waren geschiedenis en aardrijkskunde, maar daar kan je niet echt iets mee doen.

''Wat heb je al gedaan op de middelbare school aan (voorbereiding op) studiekeuze?
Heb je al eens open dagen bezocht? Zo ja, welke?''

Ik heb een keer een open dag van een hogeschool bezocht of zo verder kreeg ik geen voorlichting, ik heb geen idee hoe het er op het hbo precies aan toe gaat of wat ik kan verwachten.

Mark52 18-09-2016 19:24

Ga studiekeuzetesten of beroepskeuzetesten doen. Ga op het internet kijken welke opleidingen en beroepen er allemaal zijn en wat je aanspreekt. Maak een lijst van de dingen die je leuk lijken en ga je daar nog meer in verdiepen. Breng de lijst terug naar 3 opleidingen. Ga daarvan open dagen bezoeken. Vraag meeloopdagen aan. Kijk of er mensen zijn met beroepen die je leuk lijken in je omgeving en vraag of je een keer met ze mee mag naar hun werk om te kijken of het iets voor jou is. Ik denk dat ik zo aardig wat tips heb gegeven.

JHK 19-09-2016 20:17

Citaat:

Mark52 schreef: (Bericht 34213449)
Ga studiekeuzetesten of beroepskeuzetesten doen. Ga op het internet kijken welke opleidingen en beroepen er allemaal zijn en wat je aanspreekt. Maak een lijst van de dingen die je leuk lijken en ga je daar nog meer in verdiepen. Breng de lijst terug naar 3 opleidingen. Ga daarvan open dagen bezoeken. Vraag meeloopdagen aan. Kijk of er mensen zijn met beroepen die je leuk lijken in je omgeving en vraag of je een keer met ze mee mag naar hun werk om te kijken of het iets voor jou is. Ik denk dat ik zo aardig wat tips heb gegeven.

Studiekeuzetesten heb ik vaker gedaan komt elke x wat anders uit zijn niet zo betrouwbaar.
En een lijst maken zou te lang kosten en dan streep ik vooral weg wat ik niet wil doen niet wat ik wel wil doen. Open dag heb ik een x bezocht maar het blijft vaag ik krijg er niet echt een beeld bij wat de ophouding precies inhoudt. Ze zijn zuinig met info ook als je vragen stelt. De rest is geen optie ik ken geen mensen met een interessant beroep waar ik een dag mee zou mogen.

Mark52 19-09-2016 20:21

Ja lang kosten? Wat denk jij dan? Dat het vanzelf gaat? Je zult er toch echt tijd in moeten steken anders gaat het je niet lukken. En als je wegstreept wat je niet leuk vindt, blijft er toch ook iets over je wel leuk vindt?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:27.