![]() |
Stel dat er een dictator aan de macht komt...
.. wiens ideaalbeeld een anarchistische samenleving is. Kan hij dan de hele staat oplossen? Houdt het land op te bestaan als er geen regering is? Of kan hij eerst definiëren wat een land nodig heeft om zijn identiteit te behouden?
Hoeveel invloed kan iemand hebben? |
Als dat je ideaalbeeld is dan kun je toch geen dictator zijn.
|
En een land "bestaat" sowieso niet echt, alleen op papier of als een legale constructie of een idee. Dus ja, als je iedereen ervan overtuigt dat dat niet meer bestaat.
|
Verder kan een anarchistische samenleving nog steeds een regering hebben. Hangt er een beetje vanaf welk smaakje anarchisme je implementeert.
|
Kun je mij een voorbeeld geven van hoe een anarchistische regering zou werken?
Ik zie overal zoveel posters van anarchie- activisten hier in Wenen en ik ben zo benieuwd hoe ze dat voor zich zouden zien. |
Citaat:
Het is een beetje moeilijk voor te stellen dat het werkt op nationaal niveau om eerlijk te zijn, door de schaal en gebrek aan vertrouwen tussen vreemden. Maar er zijn aardig wat voorbeelden van lokale besturen en bedrijven die succesvol op anarchistische wijze bestuurd worden. En op nog kleinere schaal is anarchistische organisatie vaak heel vanzelfsprekend. Denk aan een vriendengroep of een studentenhuis. |
Woah wat doe je om 5 uur uit je nest op de zondag :bloos:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Misschien denk je aan een 'benevolent planner' zoals we in de economie vaak gemodelleerd wordt ;)
Dan nog denk ik dat puur anarchistisch niet bestaat, er zijn altijd hierarchien, maar verschillende vormgevingen en gradaties daarvan. Het is ook gewoon praktisch als er een centraal orgaan is wat geschillen oplost bijvoorbeeld, ipv dat je dat bij elke transactie 1 op 1 zou moeten gaan uitvechten. |
Anarchisten snappen niet dat iemand in zo een samenleving gewoon kan pakken wat hij wilt. Het wet van de sterkste.
De meeste anarchisten die ik ken zijn zeer onrealistisch. Zijn zogenaamd communist EN anarchistisch. Zijn pacifistisch en weigeren te erkennen dat ze misschien wel geweld moeten gebruiken in een anarchistische samenleving. En gaan er ook gewoon vanuit dat het 'allemaal wel goedkomt'. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:32. |