![]() |
Als je stemt
stem jij dan op de lijsttrekker van jouw partij of op een persoon lager op de lijst? En waarom?
|
Als ik de lijsttrekker een stem waard vind, vaak wel. Tenzij er iemand op de lijst staat die ik in het bijzonder waardeer om wat voor reden dan ook, maar dat gebeurt niet zo vaak. Ik weet vooral ook te weinig over de anderen op de lijst.
|
Tot op heden heb ik bij Tweede Kamer-, Europese en gemeenteraadsverkiezingen steeds uitgezocht wie van de kandidaten van de partij van mijn voorkeur me het meest aansprak. Maar voor provinciale staten en de waterschappen kan het me eerlijk gezegd geen drol schelen, dus gewoon de eerste de beste.
|
Ik kies altijd de eerste vrouw. :P
|
Wat ik overigens doe vanuit de overtuiging dat vrouwen wel eens wat meer verantwoordelijkheid mogen nemen in onze plaatselijke en landelijke politiek. (y)
|
Sinds wanneer ben jij zo politiek geëngageerd df?
|
Ik stem meestal op de eerste vrouw, tenzij het een type is als Gonny van Oudenallen.
|
Vroegâh, toen k nog PvdA stemde, heb ik wel eens de eerste "nieuwe naam" aangevinkt, omdat ik een beetje klaar was met de oude garde. Maar goed: weinig veranderd. Tegenwoordig altijd de lijsttrekker.
|
Doorgaans geven onze lobbyisten wel een specifieke naam door. En stem ik daarop.
|
Ik stem op een vrouw. Meestal zoek ik van de eerste 3 vrouwen op de lijst uit wat hun achtergrond is.
|
Ik stem op iemand die ik sympathiek vind. Niet perse de lijsttrekker.
|
Meestal op de eerste vrouw of op een jong iemand uit mijn netwerk.
|
Mensen die op de eerste vrouw stemmen: Zoeken jullie er wel iets over op? Of is het echt puur omdat 't een vrouw is?
|
Ja beetje seksistisch vind ik dat.
|
Citaat:
|
Voor de provinciale staten heb ik op mijzelf gestemd. Maar meestal check ik binnen de partij wie ik het meest capabel vind en stem ik daarop.
|
Wat achterlijk dat mensen op een vrouw stemmen, alleen omdat het een vrouw is.
Ik stem meestal op de persoon die mij het meeste aanspreekt. Dus dat hoeft niet de lijstrekker te zijn. Overigens stem ik zelf ook vaak op een vrouw, maar dan gaat het mij om de persoon, niet om het geslacht van de persoon. |
Ik stem eigenlijk nooit op de leider, lijsttrekker of oprichter van een partij.
|
Citaat:
|
Ad van den Berg
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat: