![]() |
Versteniging
SOKOTO - De 35-jarige Nigeriaanse vrouw Safiya Husaini, die wegens overspel ter dood was veroordeeld, is maandag in hoger beroep vrijgesproken. De vrouw was in oktober vorig jaar veroordeeld tot de dood door steniging, ondanks dat zij volhield te zijn verkracht.
Opperrechter Tambari-Uthman van een hogere islamitische rechtbank in de stad Sokoto, in het noorden van Nigeria, oordeelde maandag dat alle aanklachten tegen Husaini, een moeder van vijf kinderen, ongegrond waren. Volgens de rechter zijn er tijdens het proces te veel procedurele fouten gemaakt. Husaini werd bovendien veroordeeld volgens een wet die nog niet van kracht was toen zij het vermeende misdrijf beging. De vrouw bracht in februari 2001 een kind ter wereld, terwijl ze was gescheiden. Zij werd aangeklaagd nadat ze naar de rechter was gestapt om van de man die haar had verkracht geld te eisen voor de naamgevingsceremonie van haar dochter. De man werd vrijgesproken omdat zij de enige getuige was van de verkrachting. Volgens de sharia, de islamitische wetgeving, is in dat geval sprake van overspel. Een lagere islamitische rechtbank baseerde zich bij het bepalen van de strafmaat op de sharia. De veroordeling tot de dood door steniging leidde tot felle internationale protesten. Afgelopen vrijdag veroordeelde een rechtbank in de noordelijke stad Bakori, een andere vrouw tot de doodstraf wegens overspel. Ook zij kreeg na haar echtscheiding een kind. De Nigeriaanse regering gaf de staten die de sharia hebben ingevoerd, vooral in het islamitische noorden van het land, vorige week opdracht hun strikte toepassing van de wet, zoals steniging en het afhakken van ledematen, aan te passen. De helft van de 110 miljoen Nigerianen is moslim. De afgelopen jaren zijn honderden mensen in het land om het leven gekomen bij religieuze twisten. Vaak was een uitspraak van een islamitische rechtbank aanleiding tot rellen. ------------------------------------------------------ Deze vrouw is dus de dans ontsprongen.. maar wat vinden jullie nou van dit soort straffen? Ik vind de reden waarom ze eerst ter dood veroordeeld werd sowieso al belachelijk... overspel... kom op zeg!! Ik vind dat dit soort straffen wereldwijd moeten worden afgeschaft of zijn er mensen die vinden dat elk land dat voor zich moet bepalen? Versteniging... dat is toch helemaal niet meer van deze tijd... nouja graag jullie mening :) |
het heet steniging :rolleyes:
|
ik denk dat je niet echt wat gaat bereiken met dit topic, want (bijna) iedereen hier is opgegroeid met de gedachte dat dit fout is en nooit mag gebeuren.
kdenk dus ook niet dat je hier veel reacties zal treffen van mensen die het terecht vinden dat een vrouw gestenigd wordt omdat ze verkracht is. |
Had ze maar niet vreemd moeten gaan!
|
Citaat:
maar ik wil wel ff reageren: verkrachting is natuurlijk nooit vreemdgaan. Ook was ze gescheiden: hoe kan je nou overspel plegen zonder dat je een relatie hebt.... Maar het meest belachelijke is natuurlijk het wel straffen van de vrouw, en het niet straffen van de man. Ik hoop dat ik dat niet uit hoef te leggen :) |
"De man werd vrijgesproken omdat zij de enige getuige was van de verkrachting. Volgens de sharia, de islamitische wetgeving, is in dat geval sprake van overspel. "
Dit is niet correct! Hoe dan ook, zowel de man als de vrouw, indien de twee getrouwd zijn, zouden tot de dood veroordeeld moeten worden. In geval van verkrachting hoor de man ge-executeerd te worden, volgens de sharia! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
maargoed..... Ik neem aan dat de vrouwen niet mee mochten kiezen? |
Citaat:
|
ik dacht dat nigeria verwikkeld was in een strijd tussen hte islamitische noorden en een niet islamtisch zuiden? naja niet fysieke strijd maar machts-.
|
Elk geloof is een slechte wetgever
|
Damn laat verder maar...... up em maar niet meer!!!!
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Verder is het argument dat de mensen zelf voor iets hebben gekozen, en dat het daarom goed is, natuurlijk lulkoek. 'Wij' hebben in Nederland ook zelf voor die droplullen van de LPF gekozen, maar toch hebben ze ons niks goeds gebracht en nu willen we snel van ze af. |
Citaat:
Ze zitten er pas dus geef ze ff de kans zich warm te maken. |
Citaat:
|
Citaat:
gewoon uit nieuwschierigheid :) en wat Nare Man al zegt: waarom zou een rechter de wet verkeerd toepassen? :confused: Of zijn er meer vormen van de Sharia ofzo? |
Citaat:
Question: Is there anything about voting rights and democracy in Islam? Does the Qur'an or the hadith say anything about this in relation to women? Answer: The Qur'an has prescribed the following principle in deciding about issues related to the collective affairs of the Muslims: Their (Muslim's) affairs are decided through consultation among them. (Al-Shooraa 42: 38) One of the most important corollaries of the above directive is that in all such collective issues where there is even a potential of a difference of opinion among the Muslims because of which a unanimous decision cannot be arrived at, the opinion of the majority of the Muslims shall be made the collective law in a Muslim state. Obviously, the system of government in a particular state clearly pertains to the collective issues of its citizens. Thus, according to the Qur'an , the system of government of an Islamic state and its various affairs should be decided through consultation. This consultation may be direct - where an individual takes part in the consultation directly, as was the case in Athens during the times of Socrates - or indirect - where individuals participate in the consultation through their elected representatives. In this perspective, we can say that the system of government in an Islamic state, according to the Qur'an is basically democratic in its nature. As far as the issue of "voting rights" is concerned, the Qur'an in the same verse (Al-Shooraa 42: 38) has clearly given the right of participating in the referred consultation to all Muslim citizens. This does not mean that the Qur'an does not give the non-Muslim citizens of an Islamic state the right to vote. What it actually implies, in my opinion, is that according to the Qur'an , no Muslim citizen can be deprived of the right to vote and thereby be deprived of participating in the "consultation" regarding the collective issues of the Islamic state. As far as the non-Muslim citizens of an Islamic state are concerned, their right to vote shall be determined by the agreement between them and the Islamic state, on the basis of which they were given the status of being citizens of an Islamic state. If this agreement gives the non-Muslim citizens the right to vote, it shall be binding on the state to abide by this agreement. No distinction has been made in the Qur'an with reference to the participation of men and women in the consultation process. Some people say that women were not included in the process of "consultation" during the times of the Prophet (pbuh), which implies that Islam does not give women the right to vote. However, it is quite obvious that the Qur'an does not deprive women of voting rights. During the times of the Prophet (pbuh) and those that immediately followed, women generally stayed away from issues related to the state or those related to other collective issues. Thus, the issue of women's voting rights never arose in those times. In contrast, today's women, with their wider exposure have not only become more interested in political and other collective issues but have also become active in these spheres. In these circumstances, there seems to be no basis of saying that Islam does not give voting rights to women. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Nou, dat vind ik dus niet meer kunnen, versteniging. Bah zeg, stelletje randdebielen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
REIE |
Citaat:
Gewoon ja of nee zeggen is niet voldoende. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:34. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.