![]() |
voorleesangst
Ik heb wat een 'genant' probleempje...
In de les Nederlands moeten we de laatste tijd veel (grote) stukken voorlezen. Wanneer ik hoor dat er iemand zal moeten voorlezen begin ik te stressen. En wanneer ik dan aangeduid word gaat het helemaal fout... Ik begin te trillen, krijg geen lucht meer etc... Is er iemand die hiervoor een oplossing heeft? Want dit is heel vervelend. |
Wat vind je er zo eng aan?
|
Ik weet het niet... Thuis kan ik het wel. Maar wanneer ik dit in klas moet doen met 27 leerlingen gaat dit gewoon niet. Gewoon antwoorden in een les vind ik dan weer niet erg
|
Misschien kun je als je thuis bent eens een tijdje hardop voorlezen en net doen alsof je in de klas zit. Misschien word het dan minder eng. Het zou wellicht het beste werken als je dan een tekst kiest waarvan je weet dat jullie die de volgende les gaan behandelen. Een soort voorbereiden. Als dat niet helpt kun je het misschien tegen je docent zeggen.
|
Of je leest thuis eerst voor een kleiner groepje, zoals familie/vrienden om te oefenen.
|
Danku voor de tip!
|
Citaat:
|
Mijn docent lacht mij enkel uit, vragen om minder voor te lezen durf ik dus niet echt
|
O wat naar! Bespreek dit eens met je docent of bijvoorbeeld je mentor. Mogelijk heb je een soort faalangst wat betreft lezen/ spreken voor groepen?
|
Het rare is dat ik geen probleem heb met gewoon antwoorden of een presantatie houden...
|
Ik heb dit probleem ook, sinds een paar maanden!
|
Is echt erg vervelend he..
|
Ja, kweet alleen niet hoe je er vanaf kunt komen :-|
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:02. |