![]() |
Waarom talen studeren?
Ik zit in het 6de middelbaar en weet nog niet goed welke studierichting ik volgend jaar moet kiezen. Ik doe nu Latijn-Moderne Talen en ik ben wel geïnteresseerd in talen, maar ik weet niet zo goed wat ik er later mee kan doen.
|
Tolken!
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Verhalen vertellen, of schrijven. Wij zijn al sinds 1808 sprookjes aan het opschrijven, zodat ze niet verloren gaan. Zo kunnen de komende generaties ze blijven vertellen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Vertalen. Ik werk al mijn hele leven als vertaler.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Woordenboeken maken. Ik heb het eerste Nederlandse woordenboek samengesteld. Je hebt pas door hoe nuttig woordenboeken zijn, als je in een tijd leeft waar ze nog niet bestaan… Ik ben er dan maar zelf aan begonnen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Je hoeft zelfs geen talenknobbel te hebben om met taal te werken. Ik ben in 1916 afgestudeerd als ingenieur.
|
Citaat:
|
Citaat:
Een vriend met meer verstand van computers dan ik zei eerst dat het onmogelijk was om computers te laten vertalen, maar blijkbaar slaat mijn idee ondertussen toch aan… |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Maar is het nog wel nuttig om een nieuwe taal te leren? Iedereen kan toch Engels?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ja oké, maar als je talen gestudeerd hebt, zijn je enige opties dan niet vertaler/tolk of leerkracht worden?
|
Citaat:
In elk segment zijn er boeiende jobs te vinden. Ondertitelaar, technical writer, copywriter, spraaktechnoloog, literair vertaler, taaladviseur, lexicograaf, taalcoach, lokalisator, terminoloog, stemcoach, geletterdheidswerker, dialectoloog, etc. |
Overal waar men professioneel wil communiceren, heeft men taalprofessionals nodig.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Dat lijken wel veel jobs waarvoor je de hele dag achter de computer moet zitten.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Nog iets wat ik me afvroeg, is of je echt meer dan één taal moet kennen om in de taalsector te werken.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Jullie hebben allemaal belangrijke en speciale dingen gedaan, maar zijn jullie niet een heel klein groepje mensen dat zich zo gepassioneerd met taal bezighoudt?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:24. |