![]() |
Vraag elektrische schakelingen
1 Bijlage(n)
Hoi iedereen
Ik ben al gans de dag bezig met oefeningen te maken over elektrische schakelingen, de meeste heb ik ondertussen opgelost maar deze oefening krijg ik maar niet juist beantwoord. Zou iemand me misschien op het juiste pad kunnen zetten? Alvast bedankt, - Thijs |
Citaat:
Normale formule is: Vt = V1 + V2 + V3 + V4 + ... In dit geval krijg je bij elke omgekeerde V een min ervoor (als je de lijn in een richting doorloopt, ik doe het tegen de klok in), ofwel: Vt = V1 + (-V4) + V2 + (-V3) Je moet wel op elk stuk apart het voltage berekenen (1, 2, 3, 4). Het (totaal) verschil aan beide kanten (1 en 2) is je voltage over R1. Als het goed is moet je op een absoluut verschil van 12 volt uitkomen. Aan de linker kant beginnen we met 0, dan gaat het naar -8, dan komt er +10 bij en zitten we dus totaal op 2 volt. Aan de rechter kant beginnen we ook met 0, gaan naar rechts en komen op -14 uit, daarbij komt +4 bij en komen we op -10 uit. Dus links 2V en rechts -10V. 2 - (-10) = 12V. |
Bedankt voor je uitleg :D
Ik had het stuk over aarding fout gelezen en begon dus steeds fout te tellen vanaf daar, maar nu is het duidelijk. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:11. |