![]() |
Van MBO naar Geneeskunde?
Ik ben een jongen van 17 en heb een vraag.
Ik ben nu bezig met de opleiding International Business Studies en haal mijn diploma wanneer ik 18 ben. Dit kan een beetje raar overkomen maar ik wil ontzettend graag geneeskunde studeren. Wat is nou het verstandigste om te doen om op een universitaire opleiding geneeskunde te komen? Ik hoop dat jullie mij kunnne helpen. alvast bedankt! |
Als je mbo 4 hebt, heb je twee keuzes. Vwo in 1 of 2 jaar via de vavo, of een hbo propedeuse halen (een medische studie is handig) en dan moet je alsnog certificaten halen voor de exacte vakken. Pas dan kun je meedoen aan de decentrale selectie voor geneeskunde. De vavo methode is denk ik de beste basis.
|
Moet het per sé geneeskunde zijn? Want je zegt "zoals geneeskunde". Voor geneeskunde geldt niet hetzelfde als voor pakweg psychologie.
|
Hi Jos!
Het is inderdaad afhankelijk van wat voor een opleiding je nu doet. Misschien heb je hier iets aan: https://www.youchooz.nl/zoeken/?q=ge...iteria%5B%5D=5 Sucess! |
Misschien was het ondeduidelijk maar ik wil per sé geneeskunde studeren.
|
Citaat:
|
Citaat:
Wellicht zeg ik nu zaken die je al lang weet, maar goed. De loting is afgeschaft. Simpel gezegd moet je wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie aantoonbaar op VWO-niveau beheersen én dan nog door de decentrale selectie komen. Die decentrale selectie bestaat vaak in de eerste ronde uit toetsen en/of het maken van een portfolio of zo - zonder contactmoment. Een eventuele tweede ronde is vaak een persoonlijke kennismaking waarbij je alsnog jezelf moet presenteren of een toets maken. Kom je deze twee rondes door en voldoe je aan de opleidingseisen, dan mag je beginnen met geneeskunde. In principe kun je via de vavo de deficiënties wegwerken, dus de vier genoemde vakken op VWO niveau halen. Pluis zei dat ook al. Lijkt me de snelste, meest directe, route. Houd er wel rekening mee dat als de opleiding van jouw keuze met toetsen werkt, enkel de best presterende mensen door de eerste ronde komen. Of andersom gezegd: de minst presterenden vallen meteen af. Afhankelijk van het aantal inschrijvingen en het aantal beschikbare plaatsen kunnen dat veel of weinig afvallers, of te wel de lat ligt misschien vrij hoog. Als je op de vavo met moeite zesjes haalt voor de genoemde vakken, dan ga je ook op die toetsen nat. Neem de tijd en moeite om de stof echt te begrijpen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:25. |