![]() |
Zijn er ook (hobby)genealogen op het forum?
:o
Of mensen die iets doen met stamboomonderzoek? :o Wat voor software gebruiken jullie, wat voor bronnen, hoe ver ben je ermee gekomen, wat heb je verder voor sicke tips en trucs? :herp: |
Mijn vader is daar een tijd lang druk mee geweest, maar ik weet er helaas niet zo veel van.
|
Ik wil hier best tips over geven, maar ik heb alle info thuis liggen :herp: Miekje tvp. Ik ben overigens nog niet zo heel ver, momenteel (1800).
|
Nope, weet niet hoe makkelijk/moeilijk het zou zijn voor mij ook.
|
Jawel. Ik ben er al een tijdje mee bezig. Het is bijzonder leuk om je voorouders te leren kennen, qua beroep en verhalen, zover deze beschikbaar zijn. Ik zou je aanraden eens te kijken met my heritage . Dat is een vrij eenvoudig programma. Het kan online of met een app op je telefoon of pc. Het mooie is dat deze meekijkt naar andere mensen, en als er zaken overeenkomen, krijg je een melding. Dat helpt om sneller je stamboom te maken. Daarnaast zijn heel veel archieven momenteel ook online te benaderen. Een andere bron is wiewaswie.nl . Je mag me ook persoonlijk benaderen voor tips en tricks.
|
Ik kwam erachter dat mijn voorouders: o.a. valkeniers en herbergiers waren, maar ook winkelier, kleermaker, pettenfabriek, leerlooier. Doordat er laatst een archief digitaal online kwam, kon ik stamvaders vinden. De tak van mijn moeder loopt al terug tot 1500. Maar als je leest was er zeker veel ellende vroeger, met veel kindersterfte, waar 5 kinderen uit een gezin kort na elkaar overleden. Het waren andere tijden.
|
Te veel gedoe ben ik bang :bloos: ben best benieuwd tho :o
|
Ik weet allleen dat ik familie ben van Opoe Herfst, die in 1948 op 106-jarige leeftijd stierf en toen de oudste vrouw van Nederland was.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Petronella_Herfst |
Ik las (hobby)gynaecologen en vond dat enigszins dubieus.
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Ik ben zelf afgelopen januari begonnen en ik heb inmiddels meer dan 1700 mensen in mijn database :bloos:
De stamboom is bijna helemaal compleet tot 7 generaties terug (behalve 3 onwettige kinderen waarvan de vader onbekend is :herp:) en gaat in sommige takken zelfs tot 25 generaties terug, rond 1200. De stoerste voorouder die ik tot nu toe heb gevonden is een roverhoofdman die rond 1790 de omgeving van Breda onveilig maakte, en uiteindelijk is gevangen en gevierendeeld :eek: Misschien was ie wel een Bokkenrijder! Er is blijkbaar het een en ander over hem geschreven, maar dat zit allemaal in niet-gedigitaliseerde archieven waar ik niet bij kan :o |
Welk archief? Misschien kan ik in de meivakantie wel wat foto's voor je maken als het uitkomt.
|
Citaat:
Het bevindt zich iig in de archieven van het Brabants Historisch Informatie Centrum in Den Bosch. Maar het zou kunnen dat je het ook digitaal kunt bekijken als je een Universiteit Tilburg account hebt overigens, dat zou makkelijker zijn :o |
http://www.bhic.nl/onderzoeken/forum, ze hebben een redelijk actief forum, misschien daar een gokje wagen? Elk archief heeft wel een paar huisbejaarden voor wie het een kleine moeite is ;)
Maar Den Bosch is op zich maar 40 minuten treinen, ik zal eens kijken of ik tijd heb als het niet op een andere manier lukt. |
Wat ben je toch lief df!
|
Citaat:
|
Ik kan je eventueel denk ik wel wat leads bij de Mormoonse kerk geven die specifiek dit doen denk ik :o
|
Wat leuk zeg, nooit over nagedacht. Ik ga morgen gelijk beginnen :D
|
Citaat:
|
Grappig, ik vind een filmpje van de moeder van mijn opa's moeder, die de oudste inwoner van Nederland is geweest. Petronella Elisabeth Braams (Amsterdam, 8 december 1841 - Rotterdam, 29 juni 1948)
|
:cool:
|
:cool:
|
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=HmSuVyvB8ek :D |
Citaat:
|
Iedereen is toch een beetje hobbygynaecoloog? Lekker een beetje wroeten daar.
|
Zo, Mevrouw Fluffy, kleedt u zich maar uit achter het gordijntje *latex handschoen aantrek*
|
Bovenstaande is het smerigste dat ik ooit heb opgeschreven :(
|
I put on my robe and wizard hat.
|
bsn <3
|
Citaat:
|
23andme? Of een van de anderen? Dat zit ik ook een beetje te overwegen :o
|
Citaat:
|
Daar twijfel ik ook nog steeds over.
|
Citaat:
|
Ik vond het grappig.
|
2670 personen in mijn stamboom inmiddels jongens! :o
|
Zozo!
En waar komt het allemaal vandaan? |
De informatie of de voorouders?
|
ik ben jouw vader
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
nu hebben ze al jouw dna en gaan ze boosaardige bedrijven vertellen wat er mis met je is :cool:
|
Neen hoor
|
Citaat:
|
en dan moet je heel veel extra verzekering betalen en gaan al je forumvriendjes stiekem lachen om je genetische aanleg voor aambeien op je zak :cool:
|
en klonen!
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:31. |