![]() |
aandoening
hoi,
ik heb een vraag! ik heb gehoord dat ik iets heb dat als ik een jongentje krijg later, dat hij dan gehandicapt kan worden. ik weet niet precies wat het is, maar de enige informatie die ik weet is dat ik niet eerder kan testen dan tijdens mijn zwangerschap later of ik dat heb. sommige zeggen dat het een virus is en sommigen een ziekte, maar ik kan nergens vinden hoe dat heet! weet iemand dit? |
volgens mij was dat de ziekte van duchenne
|
vind je het erg (domme vraag natuurlijk vind je het erg) ik vind het best erg voor je
|
ik ben er wel heel erg van geschrokken
|
Van wie heb je dit gehoord?
|
Ieder kind dat geboren wordt heeft een kans op een handicap. Ik zou er nu niet teveel over nadenken in ieder geval.
|
Ziektes die specifiek bij jongens voorkomen zitten vast aan het x chromosoom. Zoals je misschien al weet hebben meisjes XX en jongens XY. Als er een foutje zit in dat X chromosoom hebben de meisjes dus nog een kopie om het op te vangen, jongens worden dan ziek. Jij als meisje bent hoogstens drager, hebt je hebt dus 50% kans dat als je een zoon krijgt ooit dat hij het dan heeft. Dat kun je inderdaad pas vaststellen als je zwanger raakt ooit.
Maar er zijn best veel ziektes (genetische aandoeningen noemen we dat) die zo overerven, dus wij kunnen je niet zeggen over welke ziekte het gaat. Je ouders zullen het wel weten! |
Staat er toch? Duchenne.
|
Nee daar kwam iemand anders mee als je goed gelezen hebt
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:27. |