Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Onzin (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=49)
-   -   Vraag van de dag. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1935671)

df 28-08-2017 12:32

Vraag van de dag.

Buenos Aires, Dallas, Johannesburg, Le Havre, Marseille, Milaan, München, Neurenberg, São Paulo.

De overeenkomst? Bron: de #twitquiz van Hans Beerenkamp. En ja, erg druk op werk.

Erturkoetjelief 28-08-2017 13:11

Stuk voor stuk plaatsen waar ik nog nooit ben geweest! Behalve dan Johannesburg, Le Havre, Marseille, Milaan, München en Neurenberg.

deadlock 28-08-2017 13:19

KLM vliegt naar alle bestemmingen.

deadlock 28-08-2017 13:22

Oh Le Havre denk ik niet trouwens. Even kijken.

Erturkoetjelief 28-08-2017 13:32

Skyscanner accepteert de code (LEH) niet en de website van het vliegveld is totaal onduidelijk maar er lijken überhaupt geen vaste vluchten te zijn op/van dit vliegveld.

df 28-08-2017 13:35

Niet wat bedoeld wordt. Of het waar is weet ik niet.

deadlock 28-08-2017 13:40

Plaatsen waar NL werd uitgeschakeld op het WK voetbal.

deadlock 28-08-2017 13:41

Joburg en Sao Paolo staan me nog vers in het geheugen. Daarna was het eenmalig zoeken op wereldkampioenschap voetbal le havre. De rest niet eens meer opgezocht.

Erturkoetjelief 28-08-2017 13:44

Godverdomme die had ik toch moeten weten.

Erturkoetjelief 28-08-2017 13:46

Als in dit wist ik echt allemaal. Ja ook Milaan 1934 en Le Havre 1938. Als zevenjarig jochie kreeg ik een Croky-tijdschriftje met alle wedstrijden van Oranje op alle WK's ooit en dat heb ik volgens mij nog altijd ergens liggen, dat heb ik meteen uit mijn hoofd geleerd zo ongeveer.

Fun fact: in 1934 stelde het Nederlandse voetbal echt niet veel voor maar was de algemene verwachting dat we wel even wereldkampioen zouden worden. Meteen kansloos uitgeschakeld door de Zwitsers.

Nog funner fact: Japie Mol had dat WK zijn accordeon mee en begon al in de trein op dat ding te spelen. De helft van de selectie vond het wel gezellig, de andere helft wilde Jaap het liefst onder de trein keilen, inclusief accordeon.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Jaap_M...Mol_(1934).jpg

Erturkoetjelief 28-08-2017 13:50

Dit is goud :D zo ongelofelijk goed. :cool: "Met zijn kankeraccordeon :bob::bob:" Volgens mij (zit op werk dus kan niet kijken) zegt ie ergens letterlijk dat die accordeon ons de wereldtitel gekost heeft.

Mr Soija 28-08-2017 13:55

Citaat:

Erturkoetjelief schreef: (Bericht 34391489)
Stuk voor stuk plaatsen waar ik nog nooit ben geweest! Behalve dan Johannesburg, Le Havre, Marseille, Milaan, München en Neurenberg.

:D

df 28-08-2017 14:20

Citaat:

Erturkoetjelief schreef: (Bericht 34391522)
[filmpje]

Dit is goud :D zo ongelofelijk goed. :cool: "Met zijn kankeraccordeon :bob::bob:" Volgens mij (zit op werk dus kan niet kijken) zegt ie ergens letterlijk dat die accordeon ons de wereldtitel gekost heeft.

Mooie serie inderdaad :d

Die van 1998 is ook geniaal, over de baby van Jaap Stam.

'' Ik hoor naast me roepen: ZE BREKEN DOOR. Kut, de vliezen van m'n vrouw. Nee, zijn het de Mexicanen. 2-2 :( ''

df 28-08-2017 14:22

Citaat:

Erturkoetjelief schreef: (Bericht 34391513)
Godverdomme die had ik toch moeten weten.

Doordat ze niet op volgorde staan zag ik het ook niet direct :p

Erturkoetjelief 28-08-2017 15:11

Die van 1998 is schitterend maar ook heel pijnlijk. Daar zit Youp van t Hek met dat liedje van hem in. Ik krijg serieus tranen in mijn ogen als ik daar maar aan denk. Nederland was toen zo gruwelijk achterlijk goed. Ik was echt kapot van die uitschakeling toen. En als dan Youp begint... "We willen weer een rondvaart door de gracht, dat smeken alle dorpen, alle steden" :'( Kippenvel. En na die kut halve finale waar we een penalty in de verlenging hadden moeten krijgen eindigt ie met "verliezen doet meer pijn dan ik dacht". JA GODVERDOMME JA DAT DOET HET. NU NOG. 19 JAAR LATER. GODVERDOMME. KUT DE BOER KUT COCU KUT ALI MOHAMED BUJSAIM WAAROM FLUIT EEN ARABIER DE HALVE FINALE VAN EEN WK????

Ik kan niet zo goed tegen "mijn" verlies :o

Helaas staan die liedjes verder niet online :o

Not for Sale 28-08-2017 16:04

Ik dacht dat het iets met nazis was.

deadlock 28-08-2017 16:20

Citaat:

Not for Sale schreef: (Bericht 34391567)

Nee het geheime naziruimtecentrum was in Houston, niet in Dallas!

df 28-08-2017 16:42

Citaat:

Erturkoetjelief schreef: (Bericht 34391564)
Die van 1998 is schitterend maar ook heel pijnlijk. Daar zit Youp van t Hek met dat liedje van hem in. Ik krijg serieus tranen in mijn ogen als ik daar maar aan denk. Nederland was toen zo gruwelijk achterlijk goed. Ik was echt kapot van die uitschakeling toen. En als dan Youp begint... "We willen weer een rondvaart door de gracht, dat smeken alle dorpen, alle steden" :'( Kippenvel. En na die kut halve finale waar we een penalty in de verlenging hadden moeten krijgen eindigt ie met "verliezen doet meer pijn dan ik dacht". JA GODVERDOMME JA DAT DOET HET. NU NOG. 19 JAAR LATER. GODVERDOMME. KUT DE BOER KUT COCU KUT ALI MOHAMED BUJSAIM WAAROM FLUIT EEN ARABIER DE HALVE FINALE VAN EEN WK????

Ik kan niet zo goed tegen "mijn" verlies :o

Helaas staan die liedjes verder niet online :o

In de verlenging ook nog Kluivert op de buitenkant paal toch?

Deze is ook leuk van Youp:

Mr Soija 28-08-2017 22:53

Citaat:

Not for Sale schreef: (Bericht 34391567)

Dat dacht ik dus ook.

df 29-08-2017 00:14

Waarom precies? :o

bloodyb 29-08-2017 00:19

Mss vanwege Neurenberg?

df 29-08-2017 00:36

Citaat:

bloodyb schreef: (Bericht 34391828)
Mss vanwege Neurenberg?

Ja, nee, dat begrijp ik wel he :p was meer benieuwd naar de andere steden.

Mr Soija 29-08-2017 06:18

Neurenberg was voor mij de trigger ja, en dan met name doordat Buenos Aires al genoemd was. Vanuit hier is het puur giswerk en proberen alles binnen het plaatje te laten vallen. Veel nazis waren naar Zuid-Amerika gevlucht, al weet ik niet of dat dan ook Buenos Aires en Sao Paolo waren. Amerika heeft ook nazis, misschien wel in Dallas? Who knows. Geen idee of München noemenswaardig is in de geschiedenis van WOII, maar een Duitse stad kan daar gemakkelijk in passen. Milaan doet mij denken aan Mussolini. Nou wist ik niet dat Le Havre in Normandie lag, maar Twee Franse steden, zou best eens met WOII te maken kunnen hebben. En dan Johannesburg, ja waarom niet? Misschien ook heen gevlucht?

Al met al, niks meer dan een korte associatie zonder relevante aanknopingspunten. Ging er ook van uit dat dit het niet was, ben geen WO kenner..

Erturkoetjelief 29-08-2017 09:36

Citaat:

Mr Soija schreef: (Bericht 34391882)
Geen idee of München noemenswaardig is in de geschiedenis van WOII.

Duuuuuuuuude :|

Hele NSDAP en Hitler zelf hebben hun groei naar de macht vanuit München gedaan. In 1923 al een mislukte staatsgreep vanuit daar bijvoorbeeld.

München is in de historie van WOII belangrijker dan alle andere steden in het genoemde rijtje.

deadlock 29-08-2017 10:16

Ik zou dat zeggen van Nürnberg eigenlijk.

Erturkoetjelief 29-08-2017 10:29

Echt niet mee eens (al is het natuurlijk een ontzettende subjectieve kwestie/definitiekwestie). In München werd vanaf pakweg 1920 tot vlak voor de daadwerkelijke oorlog praktisch alles beslist - samen met Berchtesgaden waar de Nazi's hun retraite hadden. In Nürnberg was de jaarlijkse Nazi-rally en daar werden dan ook bijvoorbeeld de beruchte rassenwetten getekend op zo'n rally, maar buiten dat was er niet vreselijk veel Nazi-gerelateerd te vinden of werd er niet daadwerkelijk iets besloten. Natuurlijk na de oorlog wel de processen daar gehouden.

De Völkischer Beobachter kwam bijvoorbeeld ook uit München. Al werd dat later uit praktische overwegingen natuurlijk verspreid naar bijv. Berlijn en Wenen.

Heb je "the rise of evil" wel eens gezien? Speelt zich vrijwel volledig in München en Berchtesgaden af. :o

deadlock 29-08-2017 10:59

Ga ff lekker fietsen met je geschiedenislesje :D In Nürnberg kregen de kopstukken wat ze verdienden en kwam er recht. Dat is veel belangrijker dan een aanloop.

Erturkoetjelief 29-08-2017 11:35

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 34391969)
Ga ff lekker fietsen met je geschiedenislesje :D

Ik ben inderdaad met de fiets vandaag. Jij onderbouwde je antwoord niet, dus dacht, ik doe het wel. :o

Citaat:

In Nürnberg kregen de kopstukken wat ze verdienden en kwam er recht. Dat is veel belangrijker dan een aanloop.

Ja vind ik dus niet. :herp: Of laat ik het zo zeggen: ik vind dat veel minder interessant, ik vind die aanloop juist bizar fascinerend.

Daantje_0705 29-08-2017 13:35

Nürnberg is meer het proces na de tweede wereldoorlog.

Erturkoetjelief 29-08-2017 13:37

Citaat:

Daantje_0705 schreef: (Bericht 34392020)

Dank voor je toevoeging!

Citaat:

Erturkoetjelief schreef: (Bericht 34391960)
Natuurlijk na de oorlog wel de processen daar gehouden.

Citaat:

In Nürnberg kregen de kopstukken wat ze verdienden en kwam er recht.

deadlock 29-08-2017 14:00

Citaat:

Daantje_0705 schreef: (Bericht 34392020)

Erturkoetjelief 29-08-2017 14:01

Trouwens vind ik dat jullie Nürnberg daar toch weer te kort mee doen :p

http://www.leninimports.com/nurember...ery_main_2.jpg

deadlock 29-08-2017 14:03

Er was nog iets anders belangrijks. Iets met de SA?

Carn 29-08-2017 14:04

Citaat:

Erturkoetjelief schreef: (Bericht 34391939)

Hele NSDAP en Hitler zelf hebben hun groei naar de macht vanuit München gedaan. In 1923 al een mislukte staatsgreep vanuit daar bijvoorbeeld.

München is in de historie van WOII belangrijker dan alle andere steden in het genoemde rijtje.

jep, NSDAP had daar hun hoofdkwartier. Ik ben vorig jaar daar nog naar NS-Dokumentationszentrum geweest; erg indrukwekkend gezien er tijdens het interbellum al veel gebeurde en we daar in Nederland niet heel veel over geleerd hebben.

Citaat:

The NS-Dokumentationszentrum is a museum in the Maxvorstadt area of Munich, Germany which focuses on the history of Munich and the rest of Bavaria during World War I, and World War II, especially the history and consequences of the Nazi regime. In December 2005 the government of Bavaria announced that the museum would be situated at the site of the former Brown House, the Nazi Party headquarters, which played an important role in Munich as "capital of the movement" during the rise of the party and the enforcement of Nazism. The building has since been completed and is open to the public

Mr Soija 30-08-2017 11:39

Citaat:

Erturkoetjelief schreef: (Bericht 34391939)

Ik heb echt nul komma nul interesse in oorlogsgeschiedenis. De details interesseren me niet, dus ik weet bijna niks. Ik zie heel Moffenland als (historisch) Naziland en daarmee weet ik genoeg.

:herp:

Mr Soija 30-08-2017 11:41

Ik weet bijvoorbeeld ook niet waar NSDAP voor staat.

Not for Sale 30-08-2017 15:47

Citaat:

Mr Soija schreef: (Bericht 34392518)
Ik heb echt nul komma nul interesse in oorlogsgeschiedenis. De details interesseren me niet, dus ik weet bijna niks.

Dat is okee. Mag.

Citaat:

en daarmee weet ik genoeg.:
Je hoeft jezelf ook weer niet op de borst te kloppen over je gebrek aan interesse :herp:

Mr Soija 30-08-2017 17:05

Dat was geen borstklopperij? :confused: Hoezo die redenering?

Mr Soija 30-08-2017 17:17

Nog even een nuancering. De feiten van oorlogsvoering in het algemeen interesseren me niet, zoals wie wat waar en wanneer deed. Het plaatsvinden van de oorlog zelf en de persoonlijke gevolgen hiervan voor de mensen interesseren mij wel. Ik hou dan ook niet van films als Pearl Harbour, maar wel van films als La Vita e Bella.

Carn 30-08-2017 17:35

Citaat:

Mr Soija schreef: (Bericht 34392653)
Nog even een nuancering. De feiten van oorlogsvoering in het algemeen interesseren me niet, zoals wie wat waar en wanneer deed. Het plaatsvinden van de oorlog zelf en de persoonlijke gevolgen hiervan voor de mensen interesseren mij wel. Ik hou dan ook niet van films als Pearl Harbour, maar wel van films als La Vita e Bella.

Pearl Harbor wordt beschouwd als een van de slechtste oorlogsfilms films ooit; dat komt je argument niet ten goede :P

Pr0xy 31-08-2017 05:21

Citaat:

Carn schreef: (Bericht 34392665)
Pearl Harbor wordt beschouwd als een van de slechtste oorlogsfilms films ooit; dat komt je argument niet ten goede :P

Dat Pearl Harbour-verhaal klopt ook gewoon niet, dan bedoel ik nog niet eens de film, maar de zogenaamde waarheid. Het is net zo onrealistisch als '11 september'.

bloodyb 31-08-2017 11:51

Wat klopt er dan niet aan?

deadlock 31-08-2017 14:36

Citaat:

bloodyb schreef: (Bericht 34392953)
Wat klopt er dan niet aan?

Het was een inside job en meer van dat soort kanker. Je weet wel, precies datgene wat bij mongolen hoort :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:34.