![]() |
anorexia ????
Hallo Medeforummers!
Effe een vraagje, hoe help je iemand die namelijk last heeft van anorexia, een vriendin van me heeft het namelijk sins kort :( en ik zou der graag willen helpen, maar weet niet echt hoe :(. bijvoorbaat dankt voor alle reacties/ tips. greetz The_conquer |
|
kweet het ook niet mn zusje heeft het ook denk ik maar kweet niet goed wat ik moet doen want ze wil niet naar een dokter ofzo, en ik kan haar toch ook niet dwingen?
|
ik weet niet precies wat je kunt doen, maar in iedergeval lief voor haar zijn en zorgen dat jij er voor haar bent en voor haar klaarstaat
als ze niet naar een dokter wil dan ook niet dwingen en niet dwingen om te eten (is mijn mening) |
Helpen in de zin van helpen...volgens mij kan dat niet... Je kunt er wel voor haar zijn, haar het gevoel geven dat je om haar geeft en haar niet in de steek laten, luisteren als ze eventueel wil praten...denk dat dat het belangrijkste is wat je als vriend voor haar kunt doen.
|
bel naar instanties zoals de GGD. Die kunnen jou beter helpen dan wij.
|
Haar steunen, met haar praten, duidelijk maken dat het een fantastisch mens is, dat je daarom met haar omgaat. Subtiel zeggen als je vindt dat ze mooi is. (Dus niet: "oooh wat zie je er prachtig en dun uit!", gelooft ze dan niet..) Zeggen dat je je zorgen maakt, en dat ze hier waarschijnlijk niet veel gelukkiger van wordt. Etc.
|
Citaat:
|
Ik heb het zelf gehad, en nu mijn zusje. En uhm, iedereen gaat er anders mee om geloof ik. Maar belangrijkste is om eerst iemand te laten inzien dat diegene anorexia heeft. En dan aansporen tot hulpverlening ofzow. Weet ik veel. Ligt beetje gevoelig bij me, dit onderwerp.... :S Sorry. En me zusje weet al een tijd dat ze niet goed bezig is, maar blijft maar door gaan. En helpen is niet makkelijk. Vooral omdat anorexia patienten onwijs eigenwijs kunnen zijn en vastbesloten. (Dat blijkt maar uit hoeveel discipline ze hebben om nog meer af te vallen....)
|
En wat gebeurt er als iemand die anorexia heeft zwanger wordt.
Dan gaat die persoon toch door met wat ie doet, dat zal toch superongezond voor dat kind zijn?? |
Citaat:
Maar iemand die anorexia heeft kan ook wel ongesteld zijn en als ze dan zwanger word is dat inderdaad slecht voor het kind ja, vooral als degene met anorexia ook overgeeft. En het kind kan mischien de moeders anorextische gewoonten overnemen. |
Anorexia heb je niet sinds kort, daar ben je meestal al een lange tijd mee bezig voor je het echt hebt.
Er is geen beste manier om er mee om te gaan... Ik kan je verder ook niet echt helpen. Als je anorextisch bent, ben je meestal ook gesloten en laat je jezelf niet echt zien. je houdt de schijn op en zo... Voor de rest is alles al wel gezegd denk ik. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:17. |