Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Studeren (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=88)
-   -   Hoe heb jij op je MBO-Studie besloten? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1939142)

Horthal 14-12-2017 20:04

Hoe heb jij op je MBO-Studie besloten?

Ik zit op het laatste jaar van het VMBO en ik moet nu toch eindelijk besluiten op een MBO studie, het probleem is dat ik niks kan vinden. Ik heb nooit iets gehad van "dit wil ik worden" . Ik weet wat ik ongeveer met m,n werk wil gaan doen maar niet precies wat. Dus ik vroeg mij af, hoe hebben jullie voor je MBO opleiding gekozen? Wist je al wat je wilde worden, of had je een test gemaakt etc.

brands 14-12-2017 22:04

Uit je openingspost blijkt dat je al een beetje weet wat je wil gaan doen op het gebied van werk. Als je dat met ons deelt, dan kunnen we je misschien wel aan een passende opleiding helpen.

Wat tevens ook wel helpt, is het bezoeken van open dagen van de verschillende ROC's. Daar kun je informatie inwinnen en met docenten en studenten praten.

Positive mind 14-12-2017 22:15

Misschien kun je naast het bezoeken van open dagen ook eens met mensen in gesprek gaan die werk doen dat je leuk lijkt.

deadlock 14-12-2017 22:24

Er was echt totaal niets wat me leuk leek en ook deze opleiding heb ik na anderhalf jaar doei gezegd. Toen was ik 18 en ben ik gaan werken.

Horthal 15-12-2017 16:16

Citaat:

brands schreef: (Bericht 34421081)
Uit je openingspost blijkt dat je al een beetje weet wat je wil gaan doen op het gebied van werk. Als je dat met ons deelt, dan kunnen we je misschien wel aan een passende opleiding helpen.

Wat tevens ook wel helpt, is het bezoeken van open dagen van de verschillende ROC's. Daar kun je informatie inwinnen en met docenten en studenten praten.

Nou ik wil;
- Werk met veel afwisseling, ik heb een hekel aan elke dag hetzelfde (Vakkenvullen bijvoorbeeld is altijd hetzelfde)
- Ik kan veel reizen, iets waar ik veel van hou is reizen, met de trein of auto, geeft een gevoel van vrijheid
- Mijn naam in de wereld gooien. Wat ik hiermee bedoel is dat als je m,n naam hoort dan denk je "Oh, die gast" (Niet persé in de zin van miljonair acteur, maar bijv Casey Neistat)
- Goed betaald

Horthal 15-12-2017 16:16

Citaat:

Positive mind schreef: (Bericht 34421087)
Misschien kun je naast het bezoeken van open dagen ook eens met mensen in gesprek gaan die werk doen dat je leuk lijkt.

Dat doe ik ook, ja.... Moeten ze alleen terug reageren :D

Elin3 15-12-2017 16:31

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 34421099)
Er was echt totaal niets wat me leuk leek en ook deze opleiding heb ik na anderhalf jaar doei gezegd. Toen was ik 18 en ben ik gaan werken.

Heb jij daar ooit spijt van gehad, Bas? /nieuwsgierig

Elin3 15-12-2017 16:33

Citaat:

Horthal schreef: (Bericht 34421354)
Nou ik wil;
- Werk met veel afwisseling, ik heb een hekel aan elke dag hetzelfde (Vakkenvullen bijvoorbeeld is altijd hetzelfde)
- Ik kan veel reizen, iets waar ik veel van hou is reizen, met de trein of auto, geeft een gevoel van vrijheid
- Mijn naam in de wereld gooien. Wat ik hiermee bedoel is dat als je m,n naam hoort dan denk je "Oh, die gast" (Niet persé in de zin van miljonair acteur, maar bijv Casey Neistat)
- Goed betaald

Oké, daar kan je nog steeds heel veel kanten mee op. Je kan steward worden en de hele wereld over vliegen, je kan fotograaf worden en veel reizen en misschien bekend worden, je kan treinconducteur worden en heel Nederland reizen, al verdienen die banen misschien niet heel geweldig...

Welke vakgebieden vind jij boeiend? Zorg? Techniek? Bedrijfsleven?

deadlock 15-12-2017 17:11

Citaat:

Elin3 schreef: (Bericht 34421372)
Heb jij daar ooit spijt van gehad, Bas? /nieuwsgierig

Niet van de keuze om te stoppen met MBO. Ik heb een HBO-functie nu zonder verdere opleiding (wel met een massa aan certificaten). Ik zou graag m'n VWO afgemaakt hebben als ik het nog een keer zou mogen doen en dan eventueel studeren alhoewel ik geen idee heb wat maar waarschijnlijk paleontologie.

deadlock 15-12-2017 17:13

Citaat:

Horthal schreef: (Bericht 34421354)
Nou ik wil;
- Goed betaald

Alle banen zijn altijd hetzelfde, sommig werk heeft marginaal meer afwisseling dan ander werk. Ik ken postbodes die vrolijk roepen "iedere dag is weer totaal anders". Het is meer een mindset. Lang forenzen (want reizen is iets anders) gaat de lol wel af na een paar jaar. Dat laatste heb ik gelukkig al bereikt maar ook in mijn werk is het grotendeels hetzelfde.

Daantje_0705 15-12-2017 18:06

^^ Daar ben ik het absoluut mee eens. Ik werk op een ziekenhuislab, we hebben vijf verschillende werkplekken maar de plekken zijn van dag tot dag ook nog anders en elke patiënt is anders. Mijn vriend maakt dienstregelingen, dat is elk jaar hetzelfde maar toch ook weer elk jaar anders.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:53.