![]() |
Jan Marijnissen Maastricht
|
Ja, is al jaren terugkerend iets. Een gedeelte van de Maastrichtenaren, uiteraard het gedeelte dat zelf niet gestudeerd heeft en zelden tot nooit te maken heeft met mensen die gestudeerd hebben behalve "Meneer de Dokter" als ze naar de huisarts gaan, ervaart extreem veel overlast van studenten.
Studenten zijn zeker niet heilig en ik zou de versie van mezelf als student niet nu naast me willen hebben wonen. Maar ik heb tot een jaar geleden in een flatgebouw gewoond waar de helft van de bewoners student was en geen overlast ervaren. Een heel enkele medebewoner wel, en dan ging het niet eens zozeer om nachtelijk lawaai maar om fietsen die in de weg zouden staan (lees: niet in het rek omdat het rek te klein was, je kon gewoon rechtdoor de kortste route over het pad lopen, de fietsen blokkeerden niets, maar stonden inderdaad niet allemaal in het rek) en omdat er wel eens gebbqd werd op een balkon (mocht officieel inderdaad niet). Mijn vriendin woonde in het centrum van de stad en daar had je ook zelden tot nooit dat je 's nachts door schreeuwende studenten werd wakker gemaakt of zo. Voor mijn gevoel wordt het probleem dus erg overdreven. Volgens mij zijn studenten ook een stuk rustiger dan pakweg tien, twintig jaar geleden toen het normaal was om een paar jaar langer over je studie te doen. Vergeet ook niet dat in Maastricht tegenwoordig de helft van de studenten buitenlands is. Die studenten hebben over het algemeen een iets andere studiebeleving dan de traditionele Nederlandse student. Ja, er zullen ongetwijfeld een paar dispuutshuizen zijn waar je niet naast moet gaan wonen als je waarde hecht aan je nachtrust en nette tuinen om je heen. Ik lees de facebookdiscussies vaak met veel plezier door en kom weinig concrete klachten tegen, altijd rants zoals die jij nu plaatst. Er zal wel een student in haar portiek gekotst hebben of zo. Dat is ook ranzig. Maar argumenten als "dan ga maar ergens anders studeren" zijn ronduit triest. Inhoudelijk op het artikel zelf: Maastricht kent enige woningnood onder studenten. De gemeente is momenteel partner in enkele vastgoedprojecten gericht op studenten, projecten met kamers/studio's in het hogere prijssegment. Dat de gemeente op andere plekken nogal beperkende maatregelen neemt tegen studentenwoningen lijkt dan ook sterk ingegeven te zijn door het vol willen krijgen van de dure woningen waar de gemeente direct van profiteert. Ik snap de oproep van de studentenverenigingen wel. |
Ah, de tolerante Limburger aan het woord :D
|
Maastricht is geen limburg.
|
Het was gewoon grappig, overanalyseerkampioen :lief:
|
Alles onder Cuijk is Limburg, pik.
|
Parijs, de hoofdstad van Limburg.
|
Goh, toen ik in december in Sydney was wisten ze toch de indruk te wekken dat ik in New South Wales was, en niet in Limburg. Heb me als domme toerist natuurlijk weer wat laten wijsmaken.
|
Citaat:
|
Ik wel. En denk vrij veel mensen eigenlijk.
|
Limburg is echter geen Holland.
|
Citaat:
|
Kruisbessenvlaai met schuim is trouwens het meest fantastische gebak dat ik ooit gehad heb. Maar dat geheel terzijde.
|
Zijn jullie bekend met de term Limbabwe?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Slagroomtaart van de bakker :lief: maar kruisbessenvlaai ook. :lief:
|
Citaat:
|
Die ken ik dan weer niet.
|
Citaat:
|
Ik vind vlaai lekkerder dan taart
|
Ik haat slagroomtaarten
|
Citaat:
|
Ik vind taart en vlaai allebei prima, zolang er maar geen stukken fruit in zitten, want dat vind ik nasty /moeilijke eter
Ik zou best wat over hebben voor een stuk kruimelvlaai van de echte Limburgse bakker nu btw :o het is net boterkoek met gele room, stukken voller dan die shit van de multivlaai. Vers uit Limburg, my ass. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Nu heb ik zin in goede versgebakken vlaai :bob:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Multivlaaien kwamen sowieso nooit uit het "echte" Limburg* waar de vlaaien van oudsher vandaan komen maar uit een plek heel dicht bij Noord-Brabant waar niet de vlaaicultuur heerst zoals in het diepe zuiden. Volgens mij heeft Multivlaai de claim "vers uit Limburg" al een paar jaar geleden laten vallen en worden ze inmiddels op meerdere plekken gefabriceerd. De vlaaien die ze verkopen zijn inderdaad een slap aftreksel van een vlaai zoals je die in het heuvelland krijgt. De eigenaren en het hoofdkantoor van multivlaai liggen ook niet in Limburg maar ergens in Noord-Brabant. Is van dezelfde mannen die ook achter onder meer snoepwinkels Jamin zitten. *en dit zeg ik als Maastrichtenaar en ontkenner van het bestaan van Limburg. |
Citaat:
|
En ik houd niet van vlaai maar ik vind Maastricht verder wel een heel gezellige stad.
|
Je mag niet fietsen door de winkelstraten in de binnenstad tijdens winkeluren en tijdens iets uitgebreidere uren door een handvol horecastraten waar terrassen staan et cetera. Ik fiets vaak genoeg 's avonds gewoon door beiden heen.
Het zijn echt niet de bewoners van de binnenstad die klagen Krista, het zijn juist mensen die in de buitenwijken wonen. Mensen in de binnenstad zijn gewend aan overlast, of het nu van studenten of van anderen is. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb echt een fantastisch recept voor rijstevlaai van de Limburgse tak van de familie. Zo fantastisch. Jammer dat het 2 dagen kost om te maken.
|
Citaat:
Jamin is wel baas. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:23. |