Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Studeren (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=88)
-   -   Wel of niet studeren (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1942690)

loumia 12-04-2018 18:54

Wel of niet studeren

Hoi,

Ik zit op dit moment in het eindexamenjaar en ben van plan volgend jaar te gaan studeren aan de universiteit. Maar ik heb het idee dat ik er op dit moment gewoon nog niet helemaal klaar voor ben om te studeren, ook al weet ik al wel wat ik wil studeren. Ik heb het idee dat ik nog erg 'jong' ben en ik weet natuurlijk dat iedereen dat is, maar toch is iedereen om mij heen er wel klaar voor om te studeren. Het liefst zou ik niet direct gaan studeren, maar ik ben bang dat mijn ouders niet achter dit plan staan en ik durf ze het daarom niet helemaal goed te vertellen. Heeft iemand anders dit probleem ook (gehad) en wat zouden jullie doen in mijn situatie.

Pluis 12-04-2018 19:03

Ik kan me best voorstellen dat je er nog niet direct klaar voor bent. Er zijn genoeg mensen die dan een tussenjaar nemen. Als je het je ouders voorlegt is het belangrijk dat je al hebt bedacht wat je in dat jaar wel gaat doen. Werken? Reizen? Vrijwilligerswerk?

loumia 12-04-2018 19:06

Citaat:

Pluis schreef: (Bericht 34460674)
Ik kan me best voorstellen dat je er nog niet direct klaar voor bent. Er zijn genoeg mensen die dan een tussenjaar nemen. Als je het je ouders voorlegt is het belangrijk dat je al hebt bedacht wat je in dat jaar wel gaat doen. Werken? Reizen? Vrijwilligerswerk?

Ja, het liefst ga ik gewoon een jaartje werken, wat geld bij elkaar sparen om leuke dingen te doen en te sparen voor eventuele latere studiekosten.

Elin3 12-04-2018 19:07

Misschien kan je dat gewoon eens met je ouders overleggen. Wie weet staan ze daar best positief tegenover!

loumia 12-04-2018 19:38

Citaat:

Elin3 schreef: (Bericht 34460683)
Misschien kan je dat gewoon eens met je ouders overleggen. Wie weet staan ze daar best positief tegenover!

Ik heb het al een paar keer geprobeerd subtiel op te brengen, maar elke keer als ik er over begin dat ik nog geen zin heb om te studeren vinden ze dat onzin en reageren ze helemaal niet positief. Ze zijn denk ik bang dat ik helemaal niet meer ga studeren omdat ik er dan volgens hen nog steeds geen zin in heb.

Elin3 12-04-2018 19:40

Citaat:

loumia schreef: (Bericht 34460761)
Ik heb het al een paar keer geprobeerd subtiel op te brengen, maar elke keer als ik er over begin dat ik nog geen zin heb om te studeren vinden ze dat onzin en reageren ze helemaal niet positief. Ze zijn denk ik bang dat ik helemaal niet meer ga studeren omdat ik er dan volgens hen nog steeds geen zin in heb.

"Geen zin" klinkt natuurlijk ook niet zo goed. Dat klinkt vooral lui. Daar zou ik als ouder ook niet zo blij mee zijn. Je kunt wel de afspraak maken dat je je inschrijft voor volgend studiejaar, en je dit jaar een baan zoekt. Dan hebben je ouders een garantie dat jij toch weer verder gaat leren en kan jij een spaarpotje opbouwen.

Daantje_0705 13-04-2018 06:23

Ik herken het heel goed en zou je aanraden om toch ook te kijken naar een studie. Bij mij kwam rond en na de eindexamens ineens de omslag dat ik wel wilde gaan studeren en dan is het wel fijn dat je een plan hebt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:26.