![]() |
Studeren in Nederland na het afronden van de middelbare school in het buitenland.
Ik woon al een paar jaar in het buitenland (Wit-rusland) en eindig volgend jaar de middelbare school.
Het systeem hier is natuurlijk anders en ik zou graag willen weeten wat ik moet doen om een bachelors degree in Nederland te krijgen. In het wit-russische onderwijssysteem studeer je 11 jaar lang, net als HAVO. Maar betekent dat dat ik hetzelfde moet doen als een HAVO student als ik universitaire opleiding zou willen doen? (Een extra jaar zover ik weet) Ik begrijp ook niet echt wat het verschil tussen HBO en WO is, kan ik gewoon een Bachelors degree met HBO krijgen? Ik weet echt niet in welke richting ik moet gaan en wat ik daar voor zou moeten doen. Ik zou graag een bachelordiploma zo snel mogelijk halen. Als het mogelijk is om een met HBO te krijgen, dan zou ik dat liever doen dan een extra jaar + WO. |
De ingangseisen voor een opleiding verschillen per opleiding. Stap 1 is een opleiding kiezen, en bij de universiteit opvragen wat de eisen zijn als buitenlandse student. Daarna moet je je wit Russische diploma laten erkennen.
Zie ook hier: https://www.rijksoverheid.nl/onderwe...en-of-erkennen |
Een Hbo-opleiding is een opleiding met de bachelorgraad als hoogst haalbare graad. In het WO kun je na de bachelorgraad een mastergraad halen en daarna nog promoveren, waarbij je de doctorsgraad (PhD-graad) behaalt.
|
Citaat:
Maar HBO lijkt dan wel het beste plan hier, anders zou ik een extra jaar moeten doen voor niets. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
HBO is praktischer, het een typische HBO opleiding duurt 4 jaar, waarin je veel praktische opdrachten doet en ook stage loopt. Een WO studie vraagt meer zelfdiscipline, men verwacht dat je zelfstandig kunt studeren, en je hebt dus vaak ook minder begeleiding/ minder verplichte colleges. Een universitaire bachelor duurt 3 jaar, daarna kan je nog een 1 of 2-jarige master volgen aan de universiteit. |
Op https://www.studyinholland.nl/education-system vind je meer informatie over het hoger onderwijs in Nederland. De Engelse vertaling van universiteit (wo-opleidingen) is research university en de Engelse vertaling van hogeschool (hbo-opleidingen) is university of applied sciences.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:03. |