Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Onzin (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=49)
-   -   NS gaat schadevergoeding betalen aan Holocaust-slachtoffers (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1948719)

Straatmeid_oud 27-11-2018 21:10

NS gaat schadevergoeding betalen aan Holocaust-slachtoffers
 
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/226...chtoffers.html

:eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek:

Carn 28-11-2018 00:13

#treinleven

deadlock 28-11-2018 07:28

Hmmm. Ik weet niet wat ik hier van vindt. Zijn de verantwoordelijke personen en ministers niet al gestraft? Oprechte vraag btw.

Positive mind 28-11-2018 07:32

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 34543557)
Hmmm. Ik weet niet wat ik hier van vindt. Zijn de verantwoordelijke personen en ministers niet al gestraft? Oprechte vraag btw.

Ik vermoed van wel 🤔 De meeste Nederlandse machinisten zijn gaan staken en de meeste NSB-ers hebben na de tijd wel op hun donder gehad toch? De treinen waren van NS overigens. Dat was een staatsdienst die dus op dat moment onder de Duitsers viel. Ik denk niet dat NS echt de keuze had om niet naar Westerbork te gaan rijden. Maar misschien klopt er geen hol van wat ik typ hoor, corrigeer me dan vooral :o

deadlock 28-11-2018 07:45

Citaat:

Positive mind schreef: (Bericht 34543569)
Ik vermoed van wel 🤔 De meeste Nederlandse machinisten zijn gaan staken en de meeste NSB-ers hebben na de tijd wel op hun donder gehad toch? De treinen waren van NS overigens. Dat was een staatsdienst die dus op dat moment onder de Duitsers viel. Ik denk niet dat NS echt de keuze had om niet naar Westerbork te gaan rijden. Maar misschien klopt er geen hol van wat ik typ hoor, corrigeer me dan vooral :o

Ja ik weet eigenlijk bizar weinig over NS in WO2. Misschien toch maar eens dat boek openslaan wat ik erover gekregen heb maar ik heb echt vrij weinig interesse voor WO2 op dit vlak.

Jan Marijnissen 28-11-2018 07:58

Ethisch gezien natuurlijk sowieso wel ingewikkelde materie.

Citaat:

"De NS gaf gehoor aan de opdracht van de Duitsers: treinen beschikbaar stellen. De Duitsers betaalden ervoor en zeiden dat de NS moest zorgen voor een dienstregeling. Dat heeft de NS kritiekloos uitgevoerd",
Ergens denk ik dan: de NS was een overheidsorganisatie, de overheid had gecapituleerd, is het niet logisch dat de NS met de bezettende macht meewerkte? Ook tegen de achtergrond dat niet meewerkende partijen soms hard werden aangepakt. Neem bijvoorbeeld een Henri Winkelman, die de facto het regeringsgezag had in juni 1940 en die probeerde te voorkomen dat Nederlandse organisaties en bedrijven de Duitsers hielpen. Begin juli 1940 al opgepakt en de rest van de oorlog in een kamp in Duitsland gesleten. Of concreter richting de NS: NS-directeur Goudriaan (die overigens na de oorlog een belangrijke rol speelde in het ontwikkelen van bedrijfseconomie als wetenschappelijke studie) werd aan het begin van de oorlog opgepakt en vervangen door een NSB'er.

Tegelijkertijd: moet je dan maar meewerken met het deporteren van mensen? Rechtvaardigt dit alles? Nee, natuurlijk niet :herp: Het is ook niet zo dat het gehele bestuur van de NS vervangen was door stromannen van de Duitsers, buiten Goudriaan zat geloof ik vrijwel de volledige directie er nog en die werkten braaf mee. De NS speelden een zeer dubieuze rol in de Tweede Wereldoorlog.

Lastig. Dat de NS dit nu doet, snap ik publicitair gezien wel, het is een veilige oplossing. Maar of het juridisch gezien nodig is, betwijfel ik, zoals Deadlock al zegt zijn de verantwoordelijken volgens mij destijds al gestraft.

Jan Marijnissen 28-11-2018 07:59

Citaat:

Positive mind schreef: (Bericht 34543569)
Ik vermoed van wel �� De meeste Nederlandse machinisten zijn gaan staken en de meeste NSB-ers hebben na de tijd wel op hun donder gehad toch? De treinen waren van NS overigens. Dat was een staatsdienst die dus op dat moment onder de Duitsers viel. Ik denk niet dat NS echt de keuze had om niet naar Westerbork te gaan rijden. Maar misschien klopt er geen hol van wat ik typ hoor, corrigeer me dan vooral :o

De NS heeft op eigen kosten een spoorlijn naar Westerbork aangelegd Tijdens de Tweede Wereldoorlog. En er was daar niets anders dan het kamp. De NS straalde niet bepaald uit dat het alleen maar onder de grootst mogelijke druk zo minimaal mogelijk meewerkte :p

Jan Marijnissen 28-11-2018 08:02

Alles wat ik hierboven zeg over Goudriaan en NS directie is overigens wat twijfelachtig, de bronnen verschillen op dit punt best sterk. Goudriaan was met rest van NS-directie in machtsstrijd verwikkeld.

Carn 28-11-2018 13:22

Ik denk ook niet dat de Duitsers open kaart speelden richting de NS aangaande de eindbestemming van de betreffende transporten :P

df 28-11-2018 18:23

Welk boek heb je gekregen hierover deadlock?

deadlock 28-11-2018 18:43

Schijnbaar heb ik "Goudriaan in botsing met NS" bij m'n pa liggen! En daarnaast heb ik "Om erger te voorkomen".

Jan Marijnissen 28-11-2018 22:36

Citaat:

Carn schreef: (Bericht 34543782)
Ik denk ook niet dat de Duitsers open kaart speelden richting de NS aangaande de eindbestemming van de betreffende transporten :P

Dat is echt te gemakkelijk. Ik snap dat je dit denkt en zal morgen hopelijk uitgebreider reageren, NSleiding wist veel meer dan jij nu impliceert.

Carn 29-11-2018 13:35

Citaat:

Jan Marijnissen schreef: (Bericht 34544010)
Dat is echt te gemakkelijk. Ik snap dat je dit denkt en zal morgen hopelijk uitgebreider reageren, NSleiding wist veel meer dan jij nu impliceert.


Oh dat betwijfel ik ook niet, de "top" zal vast meer geweten hebben dan de gemiddelde medewerker; dat is een beetje waar ik op doel.

Jan Marijnissen 30-11-2018 08:39

Maar de gemiddelde medewerker wordt toch ook niet aangesproken? Ik vind het niet zo relevant wat de gemiddelde medewerker er van vindt of wist. Bij dieselschandaal VAG worden toch ook niet de medewerkers aan de lopende band aangeklaagd of er op aangekeken? Of nu ja, natuurlijk zou het allemaal nog pijnlijker zijn als vrijwel alle NS-medewerkers heel goed wisten dat al die joden vergast zouden worden, maar de schuldvraag richting NS in dit verband ligt toch echt aan de top.

Ik zat woensdag een paar uur in de trein ( :herp: ) en aangezien ik dit wel een interessant onderwerp vond heb ik er wat over gegoogled, tussen mijn eerste bericht in deze topic en bericht waar jij op reageert is mijn eigen mening al bijgesteld aan de hand van wat ik gelezen heb (geloof dat zelfs tijdens typen eerste bericht mijn mening al bijdraaide) :p ik dacht eerst dat de top van de NS stromannen van de Duitsers waren, na de bezetting op die positie neergezet. Maar daar kwam ik - na het lezen van wat bronnen die wel vaker gekleurd zijn, dus lastig te bepalen in hoeverre je ze 100% als waar moet nemen - van terug. Wat redelijk consequent gesteld wordt is dat op Goudriaan na, de volledige directie al jaren voor uitbreken WWII actief en overtuigd lid van de NSB was. De Duitsers hebben helemaal geen stromannen hoeven neer te zetten. Goudriaan werd gewipt/vluchtte weg (hier verschillen de bronnen nogal) en alles wat de Nazi's wilden, gebeurde zonder vragen en met enthousiasme. Vanuit Engeland zijn al bij het begin van de transporten naar Westerbork inlichtingen richting NS directie gegaan dat dit dodentransporten betrof (ook hier durf ik mijn hand niet voor de bronnen in het vuur te steken, maar sommige bronnen beweren dit stellig).Wat ik tegen PM zei vind ik ook tekenend: de spoorlijn naar Westerbork lag er niet. Die is speciaal voor de transporten aangelegd. En afhankelijk van de bron die je leest, wordt er zelfs de indruk gewekt dat die spoorlijn op eigen initiatief van de NS is aangelegd - de Duitsers hebben er niet om hoeven vragen!

En dat is waarom ik mijn beeld wel heb bijgesteld. Niet dat het iemand boeit waarom ik mijn beeld bijstel overigens, maar dat is waarom ik er zo op reageer :p Hoe meer ik er over lees, hoe "schuldiger" ik de (toenmalige top van de) NS vind. :o

Jan Marijnissen 30-11-2018 08:59

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 34543929)
Schijnbaar heb ik "Goudriaan in botsing met NS" bij m'n pa liggen! En daarnaast heb ik "Om erger te voorkomen".

Ben overigens wel benieuwd hoe het boek over Goudriaan de boel beschrijft :o

cartman666 30-11-2018 19:10

Even een miertje misbruiken hoor:
De NS is geen staatsbedrijf geworden, maar bleef een privaatrechtelijk bedrijf. Semi-overheid. Een NV met de staat als enig aandeelhouder. Maar geen staatsbedrijf.

Jan Marijnissen 30-11-2018 22:18

Niemand in deze topic noemt de ns een staatsbedrijf.

Positive mind 30-11-2018 23:33

Citaat:

Jan Marijnissen schreef: (Bericht 34545012)
Niemand in deze topic noemt de ns een staatsbedrijf.

O jawel, dat was ik 🙋🏼:o Ik dacht dat ook oprecht

Citaat:

Positive mind schreef: (Bericht 34543569)
De treinen waren van NS overigens. Dat was een staatsdienst


deadlock 01-12-2018 08:13

Mja, het is allemaal nogal arbitrair want de facto is NS een staatsonderneming, alleen de jure niet. Beetje zeggen dat cannabis illegaal in Nederland is.

cartman666 01-12-2018 09:43

Ja, maar als het gaat over schadevergoeding is juist dat "de jure" van belang toch? Ik zou verwachten, als de Duitsers de staat, en daarmee de staatsonderneming NS hadden overgenomen dat ze daarmee ook de verantwoordelijkheid overnemen. Dan kan de Duitse staat de schadevergoeding betalen. In dit geval was het een privaatrechtelijk bedrijf met eigen verantwoordelijkheid en die nemen ze nu door schadevergoeding te betalen aan Holocaust-slachtoffers.


Maar ik weet hier veel te weinig van en ben benieuwd wat er in jouw boek hierover staat.

deadlock 01-12-2018 11:11

Niet echt aangezien het allemaal buiten de rechtbank zal gaan gebeuren.

deadlock 01-12-2018 11:12

En zelfs als dat wel het geval was weet ik niet of er zoveel verschil is.

Pr0xy 03-12-2018 02:20

1 april


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:34.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.