Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Onzin (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=49)
-   -   Ga jij morgen stemmen? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1951386)

Daantje_0705 19-03-2019 21:14

Ga jij morgen stemmen?

Vertel!

Not for Sale 19-03-2019 21:17

Ik woon niet in een waterschap of provincie, anders zou ik gaan stemmen.

Destruct! 19-03-2019 21:18

Ik heb geen actief kiesrecht.

Elin3 19-03-2019 21:26

Uiteraard.

Mijn vriend mag ook stemmen (hij is Brits, maar woont in Nederland) en hij vind het echt super exciting dat hij mag stemmen. Ben wel heel benieuwd op welke partij/ persoon hij gaat stemmen :o

deadlock 19-03-2019 22:20

Ja, duh.

deadlock 19-03-2019 22:21

Ik stem trouwens op Noord-Brabant dit keer omdat ik zoveel van Korreltjezout hou, en voor waterschap kies ik gewoon degene die de leukste waterschoenen draagt.

JaapieEleven 19-03-2019 22:44

Mijn moeder gaat stemmen op waterschap, meer weet ik niet

Rosario 19-03-2019 23:01

Citaat:

PUDDINGPOWER schreef: (Bericht 34595637)
meer weet ik niet

Dat weten we.

Korreltjezout 20-03-2019 06:39

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 34595634)
Ik stem trouwens op Noord-Brabant dit keer omdat ik zoveel van Korreltjezout hou, en voor waterschap kies ik gewoon degene die de leukste waterschoenen draagt.

Begrijpelijk (y)

Jan Marijnissen 20-03-2019 07:59

Oh normaal gezien sta ik als één van de eersten bij het stembureau maar was het vanochtend helemaal vergeten. Straks ff doen. (y) Ik stem voor aansluiting van Maastricht bij provincie Liège. We hebben daar een partij voor hier in het zuiden:

https://www.dbnl.org/tekst/_nee00320...001ill0093.gif

df 20-03-2019 08:06

Stemmen en stemmen tellen, check.

Carn 20-03-2019 10:52

Nee, want ik woon niet in de provincie :D:D;d:D:D:D

Spoiler

deadlock 20-03-2019 10:54

Buiten de gordel=in de provincie.

Positive mind 20-03-2019 18:35

Ik stond net in het stemhokje maar kan nergens het 'blanco' hokje vinden. Toen ze uitlegden dat die niet bestond voelde ik me vrij dom :bloos:

WolterB 20-03-2019 19:12

:facepalm:

WolterB 20-03-2019 19:13

OT: Gestemd voor de provinciale en blanco voor waterschap en ook een keer als gemachtigde.

Daantje_0705 20-03-2019 19:14

Citaat:

Positive mind schreef: (Bericht 34595877)
Ik stond net in het stemhokje maar kan nergens het 'blanco' hokje vinden. Toen ze uitlegden dat die niet bestond voelde ik me vrij dom :bloos:

:D

Wel stoer dat je het dan vraagt!

Not for Sale 20-03-2019 19:26

Citaat:

Hehehehehe he.

Heh.

Destruct! 20-03-2019 19:28

Citaat:

Op dat moment werd je brein blanco.

XD

Positive mind 20-03-2019 19:33

Ja ik besef me ook wel degelijk dat dit behoorlijk dom was :d

deadlock 20-03-2019 19:33

Citaat:

Dit had ik ook de eerste keer dat ik blanco ging stemmen gehad :cool:

deadlock 20-03-2019 19:34

Ik was 18 en het was voor het EP en ik wist gewoon echt niet wat dat inhield destijds :o

Daantje_0705 20-03-2019 20:03

FvD de grootste partij in ZH -O-

WolterB 20-03-2019 20:04

Die exitpoll van Zuid Holland :'(

hppa 20-03-2019 20:46

triest hoeveel fvd wint met al dat populisme, wel fijn dat er minder pvv'ers overblijven :y

gaan het LPF-toestanden worden denken jullie? :o

WolterB 20-03-2019 20:48

Geen programma, geen campagne gevoerd in de provincies, de andere raadsleden kennen de mensen van de lijst niet, ze zijn niet aanwezig op de bijeenkomsten vanavond waar alle andere partijen in de provincie wel zijn. Lekker kansloos al bij voorbaat lijkt mij.

deadlock 20-03-2019 20:50

Bij FvD? Denk het niet. Even heel iets generaliserends; FvD-ouwejongenskrentenbrood-mentaliteit gaat er denk ik voor zorgen dat er veel binnenskamers blijft, net als bij de VVD.

JaapieEleven 20-03-2019 21:08

Citaat:

Misschien een hele domme vraag, maar als je blanco wilt stemmen, waarom ga je dan überhaupt stemmen?

Elin3 20-03-2019 21:16

Citaat:

Daantje_0705 schreef: (Bericht 34595928)
FvD de grootste partij in ZH -O-

(N)

Elin3 20-03-2019 21:18

Citaat:

PUDDINGPOWER schreef: (Bericht 34595955)
Misschien een hele domme vraag, maar als je blanco wilt stemmen, waarom ga je dan überhaupt stemmen?

Bij blanco stemmen telt je stem wel mee voor het totaal aantal uitgebrachte stemmen. Als je niet stemt niet.

Bij sommige stemmingen moet bijvoorbeeld een meerderheid voor stemmen, en dan heeft die blanco stem daadwerkelijk invloed, omdat "de meerderheid" dan een groter aantal stemmen moet zijn.

deadlock 20-03-2019 21:22

Een blanco stem heeft in NL voor verkiezingen geen zin. Het wordt alleen meegenomen in de opkomstcijfers maar niet met de zetelverdeling.
Mensen stemmen blanco omdat (van wikipedia):
- Het voorstel is voor meerdere uitleg vatbaar en moet daarom herzien worden.
- De stemprocedure is onduidelijk verlopen.
- De indieners van het voorstel hebben de toehoorders onduidelijk of onvolledig voorgelicht.
- Men is het er überhaupt niet mee eens dat er gestemd moet worden. Dit kan gaan om tegenstand tegen een specifieke reden van stemmen (bijvoorbeeld een referendum), omdat men het oneens is met gekozen methodes om de verkiezingen te houden (bijvoorbeeld stemcomputer, meerderheidsstelsel), of om afkeer van het democratische stelsel in het algemeen.
- Men is het met geen van de voorgelegde keuzes eens.
- Men denkt te weinig te weten over een bepaald onderwerp, maar wil wel stemmen.

Die laatste is denk ik het vaakst aan de hand in NL. We kennen geen verplichting om te gaan stemmen zoals België heeft, en ik kan me voorstellen dat 4 daar vaak wordt gebruikt als motivatie.

deadlock 20-03-2019 21:23

Citaat:

Elin3 schreef: (Bericht 34595970)
Bij blanco stemmen telt je stem wel mee voor het totaal aantal uitgebrachte stemmen. Als je niet stemt niet.

Fout, het telt alleen mee voor de opkomstcijfers, niet voor de zetelverdeling. Er is diverse keren geopperd om de zetels voor de Nederlanders die niet gaan stemmen of blanco stemmen of ongeldig stemmen allemaal leeg te laten in de Tweede Kamer, want dat zou namelijk het effect zijn van wat jij bedoelt. Nou is het in de Provinciale Staten vaker leeg dan gevuld, maar das niet wat er bedoeld wordt ;)

Citaat:

Bij sommige stemmingen moet bijvoorbeeld een meerderheid voor stemmen, en dan heeft die blanco stem daadwerkelijk invloed, omdat "de meerderheid" dan een groter aantal stemmen moet zijn.
Dat is voor een vergadering zo, maar voor verkiezingen dus niet.
Edit: Dat werkt zelfs voor een vergadering niet zo, omdat je dan natuurlijk beter tegen kan stemmen.

Daantje_0705 20-03-2019 21:38

Ik heb bij dat Oekraïne referendum blanco gestemd omdat ik het niet eens was met dat referendum dus optie 4. Ook af en toe om de laatste optie bij andere verkiezingen.

Elin3 20-03-2019 21:40

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 34595976)
Fout, het telt alleen mee voor de opkomstcijfers, niet voor de zetelverdeling. Er is diverse keren geopperd om de zetels voor de Nederlanders die niet gaan stemmen of blanco stemmen of ongeldig stemmen allemaal leeg te laten in de Tweede Kamer, want dat zou namelijk het effect zijn van wat jij bedoelt. Nou is het in de Provinciale Staten vaker leeg dan gevuld, maar das niet wat er bedoeld wordt ;)

Dat is voor een vergadering zo, maar voor verkiezingen dus niet.
Edit: Dat werkt zelfs voor een vergadering niet zo, omdat je dan natuurlijk beter tegen kan stemmen.

Mijn verhaal was inderdaad op basis van blanco stemmen bij de studentenvereniging.

Natuurlijk kan je dan beter tegen stemmen, maar soms heeft dat niet de voorkeur of weet iemand niet genoeg om vol overtuiging ja of nee te stemmen. Binnen verenigingen zijn er regels over opkomst om een stemming geldig te laten verklaren, en over bepaalde meerderheid in stemmen voor die gehaald moet worden. Dan is er een flink verschil tussen blanco stemmen en onthouding (niet stemmen).

Positive mind 20-03-2019 22:04

Inderdaad blanco gestemd omdat ik er te weinig over weet. En ik vind dit geen onderwerp voor verkiezingen omdat ik om mij heen hoor dat vrijwel niemand hier verstand van heeft of zich erin verdiept

deadlock 20-03-2019 22:09

Citaat:

Elin3 schreef: (Bericht 34595988)
Natuurlijk kan je dan beter tegen stemmen, maar soms heeft dat niet de voorkeur of weet iemand niet genoeg om vol overtuiging ja of nee te stemmen. Binnen verenigingen zijn er regels over opkomst om een stemming geldig te laten verklaren, en over bepaalde meerderheid in stemmen voor die gehaald moet worden. Dan is er een flink verschil tussen blanco stemmen en onthouding (niet stemmen).

Jaja, ik ken de procedures, ik heb enkele tientallen statuten opgezet voor dergelijke procedures, waaronder bij een studentenvereniging.

Maar dan nog; tegenstemmen geniet in deze gevallen de voorkeur omdat die ook meetelt. Wat jij opnoemt heeft vaker als reden om expliciet te onthouden ;)

Ieke 21-03-2019 02:04

Ik heb voor de waterschappen bewust blanco gestemd omdat ik het raar vind dat daar verkiezingen voor nodig zijn. Wat mij betreft is dat ook gewoon een overheidsdienst die gewoon ergens binnen kan vallen, zoals de provincie. Voor allerlei andere dingen die daarmee vergelijkbaar zijn hoeven we gelukkig ook niet te stemmen.
Heb in het verleden ook wel eens ongeldig gestemd, heb erop geschreven dat ik ze veel succes wens met tellen :o :D

deadlock 21-03-2019 10:04

Ik vind de gedachte niet zo raar, ze heffen zelf belasting en beslissen zelf waar het geld aan uitgegeven wordt, binnen kaders die zoveel flexibiliteit geven dat het eenvoudig te verantwoorden is om een gekozen delegatie beleid te laten maken.

De vraag die je denk ik beter kan stellen is hoe effectief de waterschapsverkiezingen zijn.

Miekje* 22-03-2019 13:19

Citaat:

Ieke schreef: (Bericht 34596069)
Ik heb voor de waterschappen bewust blanco gestemd omdat ik het raar vind dat daar verkiezingen voor nodig zijn. Wat mij betreft is dat ook gewoon een overheidsdienst die gewoon ergens binnen kan vallen, zoals de provincie. Voor allerlei andere dingen die daarmee vergelijkbaar zijn hoeven we gelukkig ook niet te stemmen.
Heb in het verleden ook wel eens ongeldig gestemd, heb erop geschreven dat ik ze veel succes wens met tellen :o :D

Ik herinner me nog wel een foto van een vijver met eendjes in rood potlood op een stembiljet, ja :D

deadlock 22-03-2019 13:23

Iemand was op FB van de week heel trots z'n ongeldige stem laten aan het posten, ik antwoordde "gefeliciteerd, je hebt NIETS bereikt, ongeldige stemmen worden niet eens meegenomen voor de opkomstcijfers, in tegenstelling tot blanco stemmen, je had echt letterlijk net zo goed thuis kunnen blijven"

Vonden ze niet leuk. Maar ja, mensen moeten eens van dat idee af dat een ongeldige stem iets oplevert. Blanco is een veel krachtiger signaal.

Carn 22-03-2019 14:32

Citaat:

Na de overweldigende overwinning van Forum voor Democratie bij de verkiezingen voor de Provinciale Staten heeft partijleider Thierry Baudet zijn overwinningsspeech gehouden. “Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit”, aldus de partijleider.
:cool:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:14.