Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Heb je weleens nagedacht over de MR? Of de Leerlingenraad? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1961459)

deadlock 10-05-2020 23:33

Heb je weleens nagedacht over de MR? Of de Leerlingenraad?

Waarom wel/niet? Of heb je er al ervaring mee?

Vertel!

FishStick007 11-05-2020 21:17

Ik heb er over nagedacht, nooit gedaan. Ik had weinig tijd en de MR vergadert bij ons erg vaak (en dan is het ook nog buiten de reguliere lestijden). Heb wel gehoord dat de meesten het doen, omdat het goed op het CV staat.

FishStick007 11-05-2020 21:18

Heb jij er over nagedacht? Of gedaan?

deadlock 11-05-2020 21:45

Ik zit al euhhhh 16 jaar in de MR, waarvan één jaar niet. En 12 jaar waarvan 3 jaar tussendoor niet in de GMR. Als onderwijsmedewerker die niet afhankelijk is van lestijden krijg ik er 110 uur per raad, dus 220 in totaal paar jaar, in vermindering op m'n totale functieomvang. Die is 1659 uur per jaar met 11 weken vakantie, dus moet je nagaan hoeveel je dan nog extra krijgt bij een 40 urige werkweek.

Nou kan ik in mijn functie heel makkelijk plannen dat ik bijvoorbeeld een ochtend uit kan slapen en dan 's middags thuis ga zitten werken als ik 's avonds tot laat een vergadering had. Maar bij mijn huidige instelling hebben we alle vergaderingen tijdens kantoortijd en meestal 's ochtends.
Ik gebruik dan een combinatie van die uren om op te nemen en uit te laten betalen want ze kunnen me niet nog bijna 6 weken extra missen.

Je krijgt als leerling over het algemeen trouwens betaald als docent ervoor (35 euro per uur dacht ik) voor relatief weinig werk en het is verplicht om leerlingen in je MR te hebben. Ik vind het persoonlijk heel belangrijk want jullie hebben over zoveel dingen zo ontzettend vaak steengoeie ideeën waar ik echt diep van onder de indruk ben :) Dat is ook de reden waarom het goed op je CV staat, het is echt werk waar je bergen mee verzet en naar verhouding ontzettend goed voor beloond wordt.

Als je er meer vragen over hebt dan beantwoord ik die graag natuurlijk!

deadlock 11-05-2020 21:46

Oh en Leerlingenraad heb ik ook gedaan, drie jaar lang in de jaren '90. Dat vond ik heel leuk. Wij organiseerden álle feesten. En op alle feesten met bovenbouw was alcohol aanwezig. En als je in de 2e in de LR zat dan mocht je ook een biertje meedrinken. Is tegenwoordig natuurlijk helemaal afgelopen hehehehe. Was toen echt de normaalste zaak van de wereld.

Positive mind 11-05-2020 22:33

MR betaalde destijds €10 p/u op mijn middelbare school. Ik heb er wel eens over nagedacht, want het leek me eigenlijk heel leuk en ik had best een afwijkende mening. Maar was er veel te verlegen voor en wilde niet mee doen aan de verkiezingen want ik vond de campagnes (stem op Pietje want dan fixt hij dat je 1x gratis naar de disco kan) te triest voor woorden haha.

deadlock 11-05-2020 22:44

Wow, bij ons krijg je 37,50 per uur netto geloof ik...

deadlock 11-05-2020 22:44

En tja, ach, opportunisme is niet zo vreemd. Ze zijn in ieder geval eerlijk ;)

Straatmeid 11-05-2020 22:56

Ik zit ook bij een clubje op school! :lief:

Positive mind 12-05-2020 22:41

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 34757450)
Wow, bij ons krijg je 37,50 per uur netto geloof ik...

Dat is lekker verdienen! Ik vond toen een tientje al machtig veel. Had zelf als vakkenvuller deztijds €3.10 op het uur dus dit was financieel zeker interresant

FishStick007 19-05-2020 21:19

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 34757393)
Ik zit al euhhhh 16 jaar in de MR, waarvan één jaar niet. En 12 jaar waarvan 3 jaar tussendoor niet in de GMR. Als onderwijsmedewerker die niet afhankelijk is van lestijden krijg ik er 110 uur per raad, dus 220 in totaal paar jaar, in vermindering op m'n totale functieomvang. Die is 1659 uur per jaar met 11 weken vakantie, dus moet je nagaan hoeveel je dan nog extra krijgt bij een 40 urige werkweek.

Nou kan ik in mijn functie heel makkelijk plannen dat ik bijvoorbeeld een ochtend uit kan slapen en dan 's middags thuis ga zitten werken als ik 's avonds tot laat een vergadering had. Maar bij mijn huidige instelling hebben we alle vergaderingen tijdens kantoortijd en meestal 's ochtends.
Ik gebruik dan een combinatie van die uren om op te nemen en uit te laten betalen want ze kunnen me niet nog bijna 6 weken extra missen.

Je krijgt als leerling over het algemeen trouwens betaald als docent ervoor (35 euro per uur dacht ik) voor relatief weinig werk en het is verplicht om leerlingen in je MR te hebben. Ik vind het persoonlijk heel belangrijk want jullie hebben over zoveel dingen zo ontzettend vaak steengoeie ideeën waar ik echt diep van onder de indruk ben :) Dat is ook de reden waarom het goed op je CV staat, het is echt werk waar je bergen mee verzet en naar verhouding ontzettend goed voor beloond wordt.

Als je er meer vragen over hebt dan beantwoord ik die graag natuurlijk!

Sorry voor de latere reactie.

Klinkt als een interessant baantje! Ik ben het er mee eens dat het belangrijk is dat de MR zowel uit leraren als leerlingen bestaat, aangezien leraren niet altijd in kunnen zien waar de belangen van de kinderen/jongeren liggen en er zo ook verschillende zaken aan het licht gebracht kunnen worden.

FishStick007 19-05-2020 21:20

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 34757396)
Oh en Leerlingenraad heb ik ook gedaan, drie jaar lang in de jaren '90. Dat vond ik heel leuk. Wij organiseerden álle feesten. En op alle feesten met bovenbouw was alcohol aanwezig. En als je in de 2e in de LR zat dan mocht je ook een biertje meedrinken. Is tegenwoordig natuurlijk helemaal afgelopen hehehehe. Was toen echt de normaalste zaak van de wereld.

Als dat tegenwoordig nog zou mogen, denk ik niet dat het (bij ons in ieder geval) goed af was gelopen haha.

deadlock 20-05-2020 09:55

Citaat:

FishStick007 schreef: (Bericht 34761596)
Als dat tegenwoordig nog zou mogen, denk ik niet dat het (bij ons in ieder geval) goed af was gelopen haha.

Het was een hele andere tijd. De meeste vijftienjarigen mochten thuis gewoon "een" biertje drinken van hun ouders. Er was ook geen minimumleeftijd voor de wet, dat is pas iets van net voor 2010.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:34.