![]() |
IDE beste configuratie
Ghallo mensen, ik heb een nieuwe pc behuizing gekocht en ik wil de boel graag overzetten, echter, ik heb het idee dat m'n IDE configuratie niet helemaal optimaal is, nero begint te zeiken als ik onthefly wil kopieëren enzo, ik wil graag weten wat de snelste en veiligste configuratie is.
Ik heb: 1 3gb harde schijf, gedeeld in 2 partities, op 1 van die partities staat m'n besturingssysteem (windows) 1 andere harde schijf van ik geloof 20 gig 1 40 speed cdrom speler 1 32 speed (glooftik) brander Wat moet ik doen?? bij voorbaad hartelijk dank! |
Zet je Harde schijf op IDE 1 Master
Je 2e HD op IDE 1 Slave Je brander op IDE 2 Master Je cd-rom op IDE 2 Slave Of IDE 1 wordt IDE 0 en IDE 2 IDE 1 als je pc bij 0 begint met tellen wat wel eens voorkomt, moet je ff in het boekje van je mobo kijken. Als je het zo instelt mag je die waarschuwing van Nero wel uitzetten, als je ongeveer een PII-400 hebt moet on-the-fly wel lukken zo. |
Many many thanks ik ga het proberen.. ja. ik heb wel meer dan 400mhz
|
Dat Nero zeikt moet je maar gewoon negeren. Tegenwoordig maakt de IDE-volgorde echt geen ene bal meer uit. Ook niet met jouw antieke bak.
|
Heb ook een IDE configuratie vraag:
Heb: HDD 15GB (in partities van 7 resp 8 GB) UDMA-4; ZIP-100 PIO-3; DVD-ROM 16x UDMA-4; CD-RW 40x12x48x UDMA-2. Welke configuratie maximaliseert de prestaties? Ik heb begrepen dat drives die op dezelfde IDE channel met elkaar communiceren langzamer gaat dan als ze op aparte kanalen zit, en dat de snelheid nog meer wordt benadeeld als je verschillende "snelheden" (bijv HDD met ZIP) op dezelfde IDE channel zet. 'k Dacht deze mogelijkheid: 1M HDD 1S ZIP 2M CD-RW 2S DVD Of is het beter als ik de ZIP en de DVD omwissel? (Of de DVD en CD-RW omwissel?) Thanks in advance! |
Een brander moet je altijd als master aansluiten. Dat is wat je moet onthouden.
Verder is het zo als je een ata-133 schijf hebt en je daar een zip onderhangt heel je snelheid op ata-33 gaat lopen, en dat is zonde van je mooie HD. Een beetje fatsoenlijke brander en dvd/cd-speler hebben er geen last van als die op een kanaal zitten. Wat ik zou doen: IDE 1 master: HD IDE 1 slave: leeg IDE 2 master: brander IDE 2 slave: DVD En een los simpel IDE controllertje kopen voor je ZIP, hoeven niet duur te zijn. En je houdt je snelheid van je HD. Wel ff in je bios aanzetten dat ie offboard IDE-controllers accepteert :) Succes |
Citaat:
Schei toch uit met die mythes, a.u.b. |
Alles goed aangesloten, harddisk en ZIP-drive op Primary IDE. Volgens ZD Benchmark is m'n harddisk transfer snelheid onveranderd. Toppie.
|
Citaat:
Het is geen onzin want het berust op eigen ervaringen, ik ben geen 14 jarig pc-kneusje wat hier ff wat onzin neerdropt. |
Citaat:
Wat misschien vanzelfsprekend is omdat het kopiëren alleen zo snel is als het langzaamste apparaat; maar het lijkt mij dat zolang de harddisk als enige actief is op de IDE kanaal, hij ook z'n maximale snelheid kan benutten. Misschien dat dit geen redelijke bewijsvoering is, maar Intel Application Accelerator geeft iig wel aan dat mijn harddisk op UDMA-4 draait terwijl hij de ZIP drive gewoon op PIO-3 heeft. En zoals ik zei merk ik geen verschil met voorheen, alhoewel misschien mijn harddisk (Quantum 15GB 5400RPM) gewoon niet de snelste is. |
Citaat:
Ik wel. |
Citaat:
|
Nog even voor de duidelijkheid de prioriteiten van de p/s en m/s
PM: 4 PS: 3 SM: 2 SS:1 Dus de Primary Master (PM) heeft de hoogste prioriteit, dan de SM, dan de PS en dan de SS. |
Citaat:
Slave: 20 Gb disk Secondary master: Brander 32 x Slave: 40 x cd-romspeler Dit is de beste config. |
Citaat:
En je moet gewoon goed opletten dat de kabels in orde zijn. Zonder goede IDE configuratie kan windows niet normaal functioneren. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:39. |