![]() |
Mag je op de snelweg rechts inhalen?
In de volgende situatie:
- 4 baans snelweg (A= links rechtdoor, B=rechts rechtdoor, C=links rechtsaf, D=rechts rechtsaf) - vrachtwagen schuift van C naar B, ruim voor de blokmarkering en rijdt 85 km/u - ik zit op C en kan niet naar D vanwege een auto die schuin achter me zit Auto op D heeft mij uiteindelijk ingehaald, ik ben van C naar D opgeschoven. Hoe had ik dit het beste veilig kunnen oplossen? :herp: |
Ik wil dit in een plaatje zien.
|
|
Oja.. en achter mij zat een auto enorm te drukken.
|
Schuift die vrachtwagen nou van C naar B zoals in je verhaaltje, of van B naar C zoals in de tekening?
|
Ik zat achter de vrachtwagen. Vrachtwagen schoof ver voor de blokmarkering op van C naar B. Ik kon daar in principe wel uit opmaken dat hij van plan was om op de snelweg te blijven, maar dacht rechts niet te mogen inhalen door het ontbreken van de blokmarkering.
Resultaat was dat we op een gegeven moment alledrie 80-85 km/u per uur reden. |
Geen juridisch antwoord. Een beetje ervaren zelfverzekerde chauffeur haalt in een situatie als deze gerust rechts in als dat veilig kan. Dat je het op een forum komt vragen is een teken dat je wellicht nog beter niet rechts kan inhalen.
Zeker in de buurt van knooppunten - ik neem aan dat dat hier het geval is - is het voor iedereen aangenamer als mensen op veilige wijze rechts inhalen als dat zo uitkomt. Stroomt het verkeer beter door. |
Ik ben fan van rechts inhalen maar dan moet de Nederlandse chauffeur daar wel eerst op getrained worden en ik geloof dat er ook bewijs is dat het nadelig is voor de algemene verkeersveiligheid. Maar het zou een nóg grotere ergernis oplossen wat mij betreft :P
|
Citaat:
|
Altijd ver vooruit kijken en bewust zijn van het verkeer om je heen en dan ga je vanzelf herkennen wanneer je prima rechts kan inhalen. Doe dat dan vlot en hoffelijk, maak er geen show van naar de linksrijder.
En ja dat laatste is soms lastig als je echt langs zondagsrijders moet. :p Ik heb overigens zelden problemen met vrachtwagens. |
Wilde je zelf verderop rechtsaf? Of waarom ging je niet naar B?
|
Het lijkt mij dat je rechts af moest, en de vrachtwagen rechtdoor? Op een meerbaansweg kan je dan wel langs de vrachtwagen. Meerbaanswegen is vooruitkijken en anticiperen. Als je dat (nog) moeilijk vindt kan je het beste vooruitkijken en gewoon rechterbaan blijven rijden. Deed ik ook in het begin. Daarna was ik een linkerbaanrijder en rechts inhaler/aso. Langzaam rijden is mijns inziens veel gevaarlijker op meerbaanswegen. Tenminste, als ik je goed begrijp.
|
Ik zou gewoon even versnellen zodat ik veilig naar D kon schuiven :Lisa:
|
Goed dat je het vraagt! Dit soort dingen zijn moeilijk als beginnend bestuurder. Ik ben met Jan. Zolang je nog niet zeker weet of durft, vooral niet inhalen. Twijfelend rijden is link en dus kun je maar beter doen wat je durft. En als je dan toch besluit in te halen, doe dat dan met zelfvertrouwen en besluitvaardig.
Toen ik net mijn rijbewijs had, moest ik een keer per week in de spits een lang druk stuk rijden. Ik durfde niet goed in te voegen of van rijbaan te wisselen, dus reed ik kilometers achter dezelfde vrachtwagen. Naar mate je meer rijdt, wordt je bekender met je eigen vaardigheden en lukt het beter om te aniciperen op wat er gebeurt. |
En zolang je de maximumsnelheid rijdt (of iets daarboven), moet je je van bumperklevers geen reet aan trekken. Regelmatig in de spiegel kijken of ze zich nog gedragen, maar laat je niet verleiden tot sneller rijden omdat zij haast hebben.
|
Dank voor de adviezen!
|
Op de rem trappen, vrachtwagen voorbij laten gaan en vervolgens in 1 ruk 2 banen opschuiven naar A (y)
|
Iedereen die op de snelweg op de rem trapt zonder dat er een directe noodsituatie is, mag van mij z'n rijbewijs inleveren.
|
Dan is het in dit geval overduidelijk gerechtvaardigd :cool:
|
Huh?
|
Huh?
|
Que?
|
Watte?
|
什麼
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:22. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.