![]() |
'stel jezelf de vraag of je gelukkig bent en je bent het niet meer'
'stel jezelf de vraag of je gelukkig bent en je bent het niet meer'; John Stuart Mill
wat vinden jullie van deze uitspraak?? klopt hij of niet? ikzelf ben er niet mee akkoord... als je gelukkig bent en je stelt jezelf de vraag of je gelukkig bent, dan zal je toch veel dignen vinden die je gelukkig maken?! volgnes mij wordt je daar echt niet ongelukkig over. je wordt volgens mij alleen ongelukkig door iets dat gebeurd is of zo, maar zeker niet omdat je je jezelf dat afvraagt (tenzij je ongelukkig ben en jezelf die vraag stelt) |
Als je alleen de positieve kant belicht dan ben je gelukkig. Belicht je alleen de negatieve kant dan zal je conclusie anders zijn.
|
Mee eens want als je gelukkig bent heb je die zorg niet.
Stel jezelf eens de vraag of gelukkigheid wenselijk is. |
Dat ligt eraan wanneer jij jezelf gelukkig voelt en wat jij als gelukkig ervaart natuurlijk.
|
Citaat:
Maar ja, wanneer ben je gelukkig/ongelukkig, dat is de vraag. |
Citaat:
Iemand die gelukkig is voelt zich gelukkig word dik en decadent en gaat dood. (simplified version) :) |
Hm naja als je jezelf gelukkig voelt, en je er over na gaat denken WAAROM je je eigenlijk gelukkig voelt, zou je toch kunnen denken "ah het valt eigenlijk best wel mee". Dus eigenlijk zou je er niet over na moeten denken. Ligt er maar net aan hoe je je door zulke gedachten laat beïnvloeden..
|
Klopt wel, dan stel je die vraag en denk je: "Ja, ik ben wel gelukkig" en vervolgens begin je te denken en te relativeren, word je nog depressief, maar dat kan je ook reelativeren...
REIE |
Geluk is een gevoel. Het is dus niet iets waar je naar op zoek kunt gaan om het te constateren. Hetzelfde als wanneer je je jezelf de vraag stelt of je boos bent of iets dergelijks. Een gevoel zie je niet op die manier.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:58. |