![]() |
Rare (enge) gewoonte
Ik heb de laatste paar weken ontdekt dat ik nogal de nare gewoonte heb om op dubbele tijden op digitale klokken te kijken.
Dus om 10.10, 11.11 enz. Nu kreeg ik bijvoorbeeld laatst een bankafschrift binnen en ik heb in de afgelopen periode 2 keer een treinkaartje gepind. En nu mag je raden wat de tijden waren. Inderdaad dubbele tijden. 08.08 en 13.13 Is er iemand die hier een verklaring voor heeft en zo ja, vertel me die dan ff, ik begin dit erg vreemd te vinden. |
toeval
|
Vaak worden de getallen 666 aan mij geopenbaard. http://www.uhm-online.com/smilies/oogle.gif
Ik let er dan ook extra op. Alle andere getallencombinaties doen mij dan ook niks en gaan aan mij voorbij. |
Citaat:
|
Heel raar, dat had ik vroeger ook :eek:
Ik vroeg me ook steeds af hoe het kwam en nochtans ik lette er niet bepaald op. De vraag is, is het toeval? Maar ik geloof niet in toeval... eng dus eigenlijk. |
Citaat:
Heb je wel eens meegemaakt dat je een persoon leert kennen, en die blijkt in hetzelfde dorp te wonen als jouw. Nog nooit heb je deze persoon gezien en plots zien je hem constant. Je hebt hem al veel vaker gezien maar nog nooit een reden gehad om het te registereren zoals je nu doet. Zo werkt het ook met cijfers waar je waarde aan hecht. Je ziet ZOVEEL cijfercombinaties, maar net die éne word geregistreerd. |
ik denk dat het te maken heeft met het selectief onthouden van de successen. in principe heb je kans 1 op 60 want ieder uur heeft een minuut die erbij past, maar dat mogen we nog wel iets verkleinen aangezien je meestal een paar seconden naar een digitale klok kijkt om het door te laten dringen en ie net in die tijd kan verspringen; als we dat op 2 seconden stellen wordt de kans voor een digitale klok (dus niet voor je treinkaartje) 62/3600. een beetje een gewogen gemiddelde gaat net iets boven de 1,7% schat ik.
verder kunnen er ook een hoop factoren zijn die de kansen nog flink verhogen: stel dat je wekker om 7:00 gaat; als jij uit bed stapt en je aangekleed hebt en even checkt hoe je op schema ligt heb je (iedere dag!) misschien wel kans 1 op 3 om 7:07 tegen te komen; zelfde geldt voor 8:08. of op school gaat de bel om 1:00; je checkt je horloge en daarop het is 1:01. of je neemt vaker dezelfde trein van 8:12; je hebt je aansluiting zo gekozen dat je nog net de tijd hebt een kaartje te kopen; grote kans dat je dat om 8:08 gaat doen. een iets verder gezocht argument is dat we vaak vanuit hele uren beginnen te rekenen/plannen en dat alle dubbele tijden in het eerste kwartier liggen. en heb je enig idee hoe vaak je op de klok kijkt wanneer het toevallig net geen dubbele cijfers zijn? ik had ooit trouwens dat ik bijna altijd (ook) om 3:14 op de klok keek en ik was nogal een pi-freak; gewoon een vastgeroest patroon. een verwant artikel: http://www.skepsis.nl/gilovich.html |
Citaat:
REIE |
En ik sluit me weer bij REIE aan :).
|
die periodes herken k wel ja. vaak als k the cure luister..m aar deze periode luister k geen the cure. en toch heb k t. ik snap het niet:)
eenv riend van me heeft dat ook vaak. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
:eek::eek::eek:
dat heb ik ook heel vaak echt waar niet bij treinkaartja, maar wel bij de klok echt minstens 1 keer per dag en het is ook niet zo wanneer ik bijv. 15.14 zie dat ik denk ik wacht nog een minuutje en kijk dr weer op, nee, gewoon voor de eerste keer wie me niet gelooft vraag maar aan m'n moeder :P want heel vaak zeg ik het tegen haar wanneer dat zo is en zij vind het ook opvallend vaak in het begin vond ik het wel grappig, maar nu is het irritant okee, ik zoek er niks achter ofso, het is toch toeval, maar wel bijzonder vaak ik denk ook dat het een soort patrooon is ofso wat hier gezegd is btw heel vaak 15.15 of 16.16 of 17.17 enzzz |
Dit is inderdaad een rare gewoonte, die werkelijk nergens op slaat.
Het zegt echt helemaal niks, en heeft echt geen freaky betekenis. Ik vindt occulte zaken e.d. echt heel interessant (SPL.?) , maar dit is echt onzin |
Ik kijk altijd terwijl ik al precies weet hoe laat t is. Zeg ik: Nou t zal nu wel 10 voor 3 zijn, en tadaaa. Ja, is ook vreemd maar ik denk dat t alleen maar betekent dat je een goed tijdgevoel heb, haha.
|
Ik kijk gek genoeg heel vaak om 12.34 uur op de magnetron/telefoon/video... maar dat is ook gewoon toeval, zo'n uur dat je honger hebt ofzo....
Omdat die getallen zo 'toevallig' zijn, wordt het nog toevalliger wanneer er dan ook iets gebeurd... |
gwoon toeval wat moet het anders gweest zijn?? :confused:
|
Citaat:
|
Ik hbe het gehad met het nummer 311. Keek steeds om 3.11 op de klok, kreeg elke keer bij de garderobe het nummerte 311, hoorde ineens van de band 311, kreeg een vriendje dat op 3 11 geboren is enz. Tsja wel vaag dat soort dingen maar heb er echt geen verklaring voor. Het zal in ieder geval niets ernstigs zijn ;)
|
ik denk niet dat je je echt zorgen hoeft te maken over zoiets
|
ik kreeg vandaag een smsje om 22:22:22 .. dan kijk je wel raar hoor.. vooral omdat het van iemand is die uh.. tsjah nogal leuk is enzo;) maarja je ziet toch alleen maar wat je wilt zien.. en van de tig smsjes is de kans groot dat er zo'n smsje tussen zit..
maar toch he;) |
ik heb het ook heel vaak...maar dan meestal alleen met 22.22. Dat ik lig te slapen, bijna, en dan nog ff op de klok kijk hoe laat het is. Laatste tijd niet meer want dan zit ik meestal nog op net en dus nie in me bedje :D
|
Daar heb ik nou ook altijd last van. Minstens 1 keer per dag! Tis natuurlijk wel zo dat je wel vaker op de klok kijkt, maar die cijfercombinaties onthoud je dan niet omdat ze nie bijzonder zijn. Maar ik vind t altijd wel grappig! Zullen we een clubje oprichten? :D ;) :p :rolleyes:
|
ik heb dat ook:) ik dacht ook eerst dat het toeval was dat je dat ziet.. maar elke dag zie ik het wel een paar keer, slaat echt nergens op, zeker als ik in bed lig met mijn ogen dicht kijk ik naar de klok als die op 22:22 staat :eek: wel cool dat meer mensen hier mee komen:D.. mzzlzl
|
Ik hep dit ook vaak, net als rick dat ik me ogen dicht hep en om 22:22 naar men wekker kijk. Ik heb ook dat regelmatig mijn klok stil blijft staan op 00:00 en ook al 2 keer op 22:22!!!!
Ik vind dit echt vreemd. Legatus kan er wel grapjes over maken, maar als jij dit meemaakt piep je echt wel anders. :D :D :D |
Citaat:
[Ontopic] Ik heb zelf heel vaak dat ik op 'palindroomtijden' kijk; 14:41, 12:21, 13:31 etc :confused: Zal wel toeval zijn, maar die dingen zijn toch leuk als je erop gaat letten ;) |
Hehe ROFL, waarom zou je nou bang voor DAT zijn?? Als je eens wist wat mij overkomen is, daar zul je pas bang voor zijn. Op vakantie in Isreal [met m'n karate-school voor 250 euro] was ik erbij in een zelfmoord aanslag in een cafe ik had geluk dat ik eerder weg was gegaan[2 minuten ongeveer met me vrienden] en BOEM!! DAS PAS SCHRIKKEN MAN. :eek:
|
vet vaag, mijn wekker gaat altijd om 7:00 piepen... maar kan ook toeval zijn...
|
Citaat:
|
ik kijk altijd op de klok als het 23.11 is. big deal.
|
Citaat:
|
Citaat:
whaha toeval is bullshit.. Nieuw universeel begrip : Synchroniteit |
Citaat:
Nee hoor, ik ben er toch? |
Ah, dat doet mij denken aan een gedicht.
De kans dat je vier dezelfde kaarten trekt is even groot als de kans op vier totaal verschillende kaarten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De kans dat je er uit 4, dié vier dezelfde eruit haalt is: p(vier dezelfde) = 4/100 * 3/99 * 2/98 * 1/97 = 2,55e-7 De kans dat je vier totaal verschillende kaarten eruit haalt is: 1 - p(vier dezelfde) = 1 - 2,55e-7 = 0,99999 klein verschil :p |
Citaat:
Klein verschil. |
Citaat:
een kaartspel heeft 52 kaarten: dan wordt de kans op vier boeren/azen/tweeën/etc.: p(vier dezelfde): 4/52 * 3/51 * 2/50 * 1/49 = 24/6497400 = 3,69e-6 De kans op vier totaal verschillende is: 52/52 * 48/51 * 44/50 * 40/49 = 4392960/6497400 = 0,676 |
Citaat:
Oké, eventjes héééééél simpel. De kans op een klaveren boer, een schoppen boer, een harten boer en een ruiten boer is: 1/52 * 1/52 * 1/52 * 1/52. De kans op een harten acht, een klaveren zes, een ruiten boer en een schoppen aas is: 1/52 * 1/52 * 1/52 * 1/52. Valt je dan nu op dat beide kansen even groot zijn? |
Citaat:
Post maar op Exacte vakken, dan zul je er snel genoeg achter komen... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Allemachtig. |
Citaat:
de kans op 4 volkomenen willeurige kaart is véél groter dan 4 dezelfde. Maar we zullen wel kijken wat de wiskundigen van dit forum er van vinden :) http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=402475 |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:04. |