Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Kennis grammatica (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=199725)

Trebbor 28-08-2002 20:03

Kennis grammatica

Ik zit nu in Gym 6 en merk dat toch zeker driekwart van de klas (als het niet meer is) gewoon zijn rijtjes niet kent. We kunnen wel vertalen, maar als er gevraagd wordt welk geslacht/naamval/getal heeft dit of dat woord staan we gewoon met ons mond vol tanden! Zouden we zonder die rijtjes ons examen gewoon goed kunnen maken?
Nog meer mensen met deze ervaring?

damaetas 28-08-2002 20:09

zonder gaat echt wel niet hoor, ik bedoel dan weet je niet welke woorden bij elkaar horen enzo

Onbekende 28-08-2002 20:12

Het is zeker een voordeel wanneer je de rijtjes goed kent. Ik zal het niemand aanraden, maar ik ben het levende bewijs dat je je Grieks examen (een acht op mijn eindlijst, het examencijfer zelf weet ik even neit uit mijn hoofd...)ook kunt halen zonder dat je de rijtjes kunt opdreunen (de werkwoorden bij mij waren erg slecht). Gelukkig kregen we er een bundeltje bij met de rijtjes van de grammatica. Als je echt elke vorm moet opzoeken kost het je veel te veel tijd. Bij Latijn waar ik de rijtjes wel goed geleerd had ging het veel gemakkelijker en kon ik veel beter uit de tekst komen. Ik kan je dus wel aanraden de rijtjes nog te leren, maar als je dat alleen voor je zelf moet doen is het wel lastig om jezelf er mee aan het werk te zetten. Ik zat aan het begin van het jaar vol goede plannen om de rijtjes te gaan leren, maar toen ik aan de examens toe was had ik het nog niet echt gedaan. Het vertalen van het hele examenpensum ging voor Latijn ook een stuk beter dan voor Grieks. Ik denk dat het wel voldoende rendement levert om het nu aan het begin van het jaar alvast te gaan leren, je hebt er een heel jaar lang nog plezier van.

Zo, ik geloof dat het wat een vaag verhaal is geworden, maar de moraal: ga rijtjes leren!

skatefamke 31-08-2002 16:22

Citaat:

Onbekende schreef:
Het is zeker een voordeel wanneer je de rijtjes goed kent. Ik zal het niemand aanraden, maar ik ben het levende bewijs dat je je Grieks examen (een acht op mijn eindlijst, het examencijfer zelf weet ik even neit uit mijn hoofd...)ook kunt halen zonder dat je de rijtjes kunt opdreunen
ga rijtjes leren!

haha en ook ik ben zo'n bewijs, ook een 8 op mijn eindlijst... kende ook ontzettend weinig rijtjes en dingen...

Roos 01-09-2002 14:26

Als je je rijtjes wel kent, is het vertalen zooo verschrikkelijk makkelijk. Ik ken ze nu, ben ik blij om.
Teksten leren gaat nu super snel, je bespaart zoveel tijd doordat je (bijna) nooit een naamval ofzo op hoeft te zoeken.

Boogie 02-09-2002 17:51

Dat is niet best. Zonder basiskennis van onder andere zelfstandige naamwoorden, bijvoegelijke naamwoorden en werkwoorden wordt het vertalen erg lastig, omdat je niet direct kan zien hoe de woorden in een zich zich aan elkaar verhouden.

Roos 02-09-2002 19:15

Citaat:

Boogie schreef:
Dat is niet best. Zonder basiskennis van onder andere zelfstandige naamwoorden, bijvoegelijke naamwoorden en werkwoorden wordt het vertalen erg lastig, omdat je niet direct kan zien hoe de woorden in een zich zich aan elkaar verhouden.
idd.. je mag het wel opzoeken op je examen, maar dat kost ontzettend veel tijd

Conan the Librarian 02-09-2002 19:41

Citaat:

rosi schreef:

idd.. je mag het wel opzoeken op je examen, maar dat kost ontzettend veel tijd

Het is te doen. ;)

**SoMeOne 02-09-2002 21:46

Waarom zit daar iedereen nu over in??

Twee keer even bestuderen en je vergeet ze nooit meer

PCRodent 05-09-2002 15:45

Ik zou die rijtjes niet op kunnen dreunen ofzo, maar ik kan nu wel aan een woord zien welke naamval het is dus ik maak me er niet zo druk om...(4e en 5e declinatie uitgezonderd, maar kheb een woordenboek met rijtjes achterin (en ja, gedrukt en niet erbij geschreven :D))

Werkwoorden? Oei, ga ik dit jaar toch maar eens wat aan doen :D

Onbekende 05-09-2002 19:06

Citaat:

**SoMeOne schreef:
Waarom zit daar iedereen nu over in??

Twee keer even bestuderen en je vergeet ze nooit meer

Dat geldt misschien voor sommig mensen, maar niet voor mij. Tenminste niet bij Grieks.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:57.