![]() |
dit vroeg ik mij af....
laten we zeggen dat in nederland de pincodes van 0000-9999 gaan, hoeveel variaties zijn daar dan op te maken. Een vriendin van mij zegt 10.000, maar is dat niet te simpel? dan zouden er dus best veel mensen in nederland zijn die dezelfde pincode hebben.
|
Een pincode bestaat uit 4 cijfers, variërend van 0 tot en met 9 (tien mogelijke cijfers dus). Volgens de combinatoriek zijn er dus inderdaad 10*10*10*10=10 000 mogelijke variaties. Maar een pincode is altijd gebonden aan een bepaalde bank en rekeningnummer. Ik weet niet precies hoeveel verschillende banken er in Nederland zijn (een hoop in ieder geval), dus iedere bank kan in ieder geval al 10 000 pincode's gebruiken. Daarnaast zijn er bij bijvoorbeeld de postbank en de rabobank rekeningnummers van 7 en 8(weet niet zeker maar iig een verschillend aantal cijfers) cijfers varierend van 0 tot en met 9. Zo zijn er dus weer voor de 7-cijferige rekeningnummers van de postbank 10 000 pincode's mogelijk, voor de 8-cijferige ook weer 10 000 en ga zo maar door. Dit maakt dat de kans op het raden van de juiste postcode in combinatie met de juiste bank- en rekeninggegevens nihiel. Er kunnen dus inderdaad mensen zijn met dezelfde pincode, maar dezelfde pincode in combinatie met dezelfde bank/rekeningnummergroep is praktisch onmogelijk.
|
je kan toch je eigen pincode kiezen (hier toch)
dus heb je nog meer kans dat je dezelfde pincode hebt als iemand anders. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
bij Rabobank krijg je een pincode, bij de ABN-Amro kun je er zelf één kiezen (van andere banken weet ik het niet) |
|
Citaat:
Goh, het risico van mensen zelf laten kiezen :rolleyes: (voor de duidelijkheid, ze vonden het allebei te voorspelbaar om hun geboortedatum te nemen dus namen ze hun geboortejaar.... :D) |
Citaat:
|
Wel eens van cijferblindheid gehoord?
|
Citaat:
|
Citaat:
Dieven zullen hem nooit proberen |
Er worden minder dan 10.000 pincodes gebruikt. Pincodes met 4 x hetzelfde cijfer en op- of aflopende cijferreeksen worden niet gebruikt, dus geen 1234 of 4444. Aantal pincodes is 9x9x9x9 =6561. Er zijn meer dan 18.000.000 passen in omloop dus reken maar eens uit hoeveel mensen de zelfde pincode als jij hebben!
|
Citaat:
|
Die formule heb ik eens bij Wieweetwaarwillemweverwoont gezien. Ik vermoed dat ook pincodes als 1222 niet worden gebruikt.
|
Ik lees op deze pagina dat er iets minder dan 6561 pincodes zijn. Dat doet vermoeden dat twee gelijke cijfers naast elkaar niet zouden mogen, en vier opeenvolgende cijfers evenmin. Maar het blijft onduidelijk.
|
Ik lees toch 6561!
|
Mijn overschrijffout; in het artikel staat "iets minder dan 6561", maar dus ook niet exact hoeveel.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:57. |