![]() |
enige-enigste
wanneer gebruik je nou eigenlijk enigste?
meestal als ik het gebruik word ik gelijk verbeterd:o |
Enigste is sowieso fout. Áls het woord al zou bestaan, dan zou het een overtreffende trap van enige zijn.
dus: enige - eniger- enigste ? dit zou kunnen in de betekenis van "Ik vind dat enig" dus dat je het heel leuk vindt. Maar het kan niet als je zegt "ik ben de enige" Tis dus spreektaal, en grammaticaal fout. |
Citaat:
|
Het is altijd enige.
Enigste bestaat niet, das verzonnen door een of andere gek :p, net zoiets als beter als (n) |
AAAAAAH!!! Daar heb ik nou zo'n hekel aan!
Is dat alleen iets van de Randstad, of gebruikt heel Nederland dat? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
De enigste oplossing is ...
De enigste zoon... Mensen toch! |
Citaat:
wat ook irritant is zijn dingen als 'dat is hier vlak in de buurt', dat zeggen ze zelfs op het Journaal op Nl1,2 of 3... Echt een afgang... |
Citaat:
:confused: :confused: :confused: |
Citaat:
hij is enigst kind tenminste, zo staat het in de Van Dale... |
Citaat:
ik snap eigenlijk ook niet wat er fout aan is, ik zeg het zelf ook altijd Citaat:
@ikheetfroukje, volgens mij zijn die voorbeelden van brent wel goed... maarja, volgens anderen weer niet, dus nou weet ik het zelf ook niet meer... |
Citaat:
|
Citaat:
ik had et moeten weten, zulke dingen hebben we eind vorig jaar met nederlands gehad, over dingen die dubbelop werden gezegt in een zin :) |
Allerliefste mensen,
Mijn voorbeelden zijn correct Nederlands. Twijfelaars kunnen altijd mijnheer Van Daele raadplegen: die verschaft er nog een mooie uitleg bij wat betreft de grammaticale functies. Groetjes van Brent. |
Als je bedoelt dat dat ding alleen is dan zeg je ALTIJD enige, MAAR als je bedoelt dat iets leuk is (voor de Nederlanders, dus) dan kan het dus ook "enigste" zijn:
bijv Oh, det enigste (mooiste) dat ik ooit gezien heb! |
Citaat:
je bent nooit meer of minder alleen dan een ander. Je bent alleen of je bent het niet, meer bestaat er niet. |
Grrr daar kan ik me ook zo aan ergeren! :) Ik ben dus ook zo'n muts die mensen gaat verbeteren als ze 'enigste' zeggen..
Nog 1 keer dan: :) Hij is mijn enige vriend De enige oplossing is... 'Enigste' is idd gewoon een niet bestaand, verzonnen woord... kijk maar op www.vandale.nl --> enigste is een niet bestaand woord en enige heeft wel betekenissen. |
Volgens mij bestaat "enigste" wel hoor... maar in de zin van:
De enigste zoon van de familie --> die zoon is enig/fantastisch en niet in de zin van: de _enige_ zoon van de familie --> die zoon is de enige/enkele Dus: enig - enige (betekenis: enkel/alleen) enig - eniger - enigst(e) (betekenis: fantastische/beste of zoiets) zo van: ooo wat enig! Wat een enig kind! Dat is het enigste kind dat ik ooit gezien heb! :) |
enige gebruik je in de zin als je alleen bent
dus ik ben de enige van de klas die zijn huiswerk af heeft en enigste is de leukste ik ben de enigste (leukste) van de klas ik hoop dat het duidelijk is |
wat sas zegt klopt volgens mij, althans zo hebben ze het mij altijd verteld.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:24. |