![]() |
retrograden
Ik wil weleens een retrograden lezen, zijn hier mensen die dat kunnen, retrograden is een dichtkunst afkomstig uit de renaissance, hierbij maakte men een gedicht waarbij je elke dichtregel ook andersom kan lezen. Dit lijkt me echt wel mooi, en een echt meesterwerk, ff een simpel voorbeeld,
Madam I am Adam. Maar dan moet hij wel echt kloppen. De normale vorm van retrograad is: Retrograad Retrograde teruggaand (van een medisch woordenboek) Een soort palindroom maar dan in een zin vorm, het zou helemaal leuk zijn als dat omgekeerde ook een gedicht zou zijn. [Dit bericht is aangepast door Oen (29-01-2002).] |
hmm ja
ik kan wel ergens een boek krijgen met allerlei palindromen. Hele zinnen. Maar een zin waarbij het iets anders wordt als je het andersom leest, dat ownt! |
Ik ga zelf ff zoeken. Is wel het ultime, volgens mij.
|
Masterlijk ik heb er een paar.
Nelli plaatst op ene parterretrap ene pot staalpillen. Mooie zeden in Ede zei oom. Mooi dit idioom. Naai'r dan, Adriaan. Madam, I'm Adam. Tivoli, I lov'it. A man, a plan, a canal: Panama. Eine treue Familie bei Lima feuerte nie. Sommige lezers gaven er nog meer: Baas, neem een racecar, neem een Saab. De pot op Ed. Ein Neger mit Gazelle zagt im Regen nie. Er is daar nog onraad sire! Et la marine va venir à Malte Gewiekst rooft 'n oma Montfoorts kei weg. Koop ik 'n ei dan nadien kip ook. Koos u de garage dus ook? Laat af, Sire, Velpon eten op lever is fataal. No melon, no lemon No, it is open on one position Nora bedroog, o zo goor, de baron. Rise to vote, sir Sir I'm Iris. Tom ramde ene Ed Marmot Red rum, sir, is murder. |
fantastisch http://forum.scholieren.com/biggrin.gif
|
Maar dit zijn nog geen gedichten,
|
Nelli plaatst op ene parterretrap ene pot staalpillen
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:39. |