![]() |
Nutteloze (delen van) vakken afschaffen!
De school is nu 3 dagen weer begonnen, maar het is duidelijk dat we ook dit jaar weer een heleboel nutteloze en saaie onderwerpen krijgen.
Bij Nederlands gaan we dit jaar bijvoorbeeld in op de geschiedenis van de Nederlandse literatuur. En dan niet gewoon een paar schrijvers en wat teksten. Nee, allemaal verschillende stromingen worden besproken en misschien wel honderden schrijvers en titels. En dan wordt de kunstgeschiedenis er ook maar gelijk bijgenomen en de stromingen daarvan worden dan weer besproken.... Ik vind dit echt totaal nutteloos en vooral saai. Waarom kan je dan niet gewoon kiezen of je dit wilt leren of niet. Net als je nu kan kiezen of je Natuurkunde wilt of Aardrijkskunde wilt, bijvoorbeeld. (Bij Nederlands vind ik trouwens dat niet alles moet worden afgeschaft in het verplichte deel: een officiele brief schrijven is voor bijna iedereen wel handig om te leren) Een ander voorbeeld zijn de nieuwe Tweede Fase vakken. KCV en ANW: Bij KCV krijg je allemaal kunstgeschiedenis, wat nergens voor nodig is, als je het niet interesseert en er in de rest van je leven niks mee te maken wilt hebben. En dan krijg je hele verhalen over de Griekse tempels en moet je daarvan tekeningen ( :confused: ) maken. En bij ANW krijg je bijvoorbeeld uitgelegd hoe een natuurwetenschappelijk onderzoek moet. Dan denk ik: prop dat dan bij het vak Natuurkunde. Mensen die later belastingadviseur of sigarenboer willen worden, die interesseren dat niks en hebben het echt niet nodig. Dus vind ik, dat ze je minder verplichte vakken moeten geven en/of delen van bepaalde vakken moeten afschaffen. De vraag is dus of jullie het hier mee eens zijn of niet. |
volledig mee eens, ik heb met bepaalde voor mij compleet nutteloze vakken ook nogal moeite dus dat is dubbel pech.
|
Dat vind ik dus ook. ANW vind ik wel zo'n afgrijselijk vak, we hebben 't ook over hoe natuurwetenschappelijk onder zoek ofzo moet. en dat interessert mij dus ook totaaaaaaal niet, dus afschaffen zulke onzin, mja 't is niet anders
|
De enige vakken die eigenlijk niet verplicht hoeven te zijn beeldende vorming en tekenen volgens mij.
En het maakt toch niet uit wat jij later wilt worden, het gaat erom dat je zoveel mogelijk in het algemeen ver wordt ontwikkeld, zodat je later alle kanten nog op kunt. |
Het is allemaal goed voor je algemene ontwikkeling alhoewel ik het vak CKV nergens vind opslaan. ANW daarentegen is best intressant (als je geen N&T of N&G profiel hebt). Tja...en de geshciedenis van de Nederlandse literatuur interesseert mij ook geen donder, maar dat moet nou eenmaal :(
|
Citaat:
2. Ik weet zeker dat ik bepaalde richtingen niet op ga. Als je naar de vierde (bij havo en vwo dan) gaat en moet kiezen tussen vakken, dan weten de meeste mensen wel al wat ze later in ieder geval niet willen doen, denk ik. Bovendien zijn bepaalde dingen ook gewoon niet nodig voor je latere studie. Er zijn bijvoorbeeld maar heel weinig studies, waar je het gaat hebben over de tempels van de Grieken (om weer een voorbeeld te noemen) en bij díe studies zullen ze er waarschijnlijk niet over zeuren, als jij op de middelbare school geen les daarover hebt gehad. Dat soort dingen krijg je op die studie ook wel nog een keer. |
Ik denk dat het voor een groot deel over algemene ontwikkeling gaat. Wanneer je alleen maar vakken krijgt met betrekking op wat je later wilt worden, is je vooropleiding niet erg breed, en is je algemene ontwikkeling een stuk lager. Ik denk dat het in principe goed is dat deze vakken erbij zitten. Later, in je vervolgopleiding kun je je al genoeg beperken in de vakken die je krijgt. Ik denk daarom dat het goed is dat deze vakken erbij zitten. Ook is het goed om deze vakken te hebben wanneer je nog niet definitief een vakkenpakket hebt gekozen. Het kan je helpen bij de vorming van een keuze... En dan heb ik het met name over ANW, want CKV vond ik ook altijd verschrikkelijk :p
|
Citaat:
|
Citaat:
2. Oke, maar geef dat dan in de eerste 3 klassen van HAVO of VWO. In de vierde moet je een richting kiezen, dus dan heb je het niet meer nodig. Dan weet je wel met welke dingen je niets wilt gaan doen. Maar in de zesde heb je er weinig meer aan. Citaat:
|
mee eens. Toen ik ervoor koos om natuurkunde en scheikunde te laten vallen, viel voor mij de mogelijkheid om later iets daarmee te gaan doen al af. ANW heeft daarvoor dus ook geen zin meer.
En om nou te zeggen dat het goed is voor algemene ontwikkeling? :confused: (wij hebben geleerd dat bacteriën groeien... :eek: en dat is ook zo'n beetje alles. Oh ja, en over het heelal, maar dat vind ik meer iets voor bio) Verder vind ik een vak als du1 (vwo) ook nutteloos, want wat moet iemand met een techniek pakket nou met duits? Ja, het leren spreken mss, maar daar heb je weinig aan als je het alleen maar leert LEZEN!! Dat hebben ze op de havo slimmer geregeld! Voor de mensen die du2 ook hebben is het helemaal onzin, want ik moet dit jaar verplicht 2x per week du1 volgen, maar alle toetsen die ik krijg zijn weging 0 (omdat ik dus du2 ook heb). Je weet dus al van te voren dat ik niets ga doen en dat geldt ook voor fa1. Spaar nou die uurtjes die vrijwel nutteloos zijn nou op en stop het bij een ander vak, waar ze de extra uren hard kunnen gebruiken! Dit is gewoon zonde, en écht niet veel beter voor je ontwikkeling. |
Verhaal van Du1 of 2, ligt aan je school, die heeft iets gemist :D Het zijn twee aparte vakken, maar als je Du2 hebt, hoef je 1 niet te doen, 't is zwaar.
Als je wel eens met een computernerd gesproken hebt, even defeniëren: iemand die alleen maar over computers kan praten, weet je waarom het handig is om een brede basis te hebben. Gaan jullie de rest van je leven alleen maar theoretische natuurkunde doen? 'tuurlijk niet, als het goed is gaan jullie ook lekker sociaal doen enzo, dan is het handig dat je wat meer algemene dingen weet. Daarnaast (opa verteld) krijg je later (en nee, jij natuurlijk niet) het idee dat je een boel had kunnen leren op school, maar het niet gedaan hebt omdat je het teveel werk vond. Dat werk valt reuze mee, stel je niet aan. Om literatuur uit Nederlands te gooien is ook lichtelijk overdreven waanzin. Je had het net over 'een brief kunnen schrijven'. Voor iedereen handig, maar ao te zien kan je wel een paar lessen Nederlands, maakt niet uit wat, literaire werken zijn vaak taal-correct, krijgen, hm? "en, bedenk eens waarom, kijken of je dat kan" (doe-opdracht) Weetjewat? Doe ook eigenlijk maar lekker niet, word ik alleen maar relatief slimmer door. |
Citaat:
Citaat:
Maar goed, jij zal net zo goed als ik weten: op het moment dat je op school zit heb je geen zin in al dat gedoe. Moet het tóch, laat het dan in godsnaam iets nuttigs zijn. Door bijvoorbeeld geen ANW te hebben, wordt je nog niet gelijk een computernerd. Bovendien kunnen ook deze uren (waarin anderen mss wel nuttige dingen leren, maar toch voornamelijk dingen worden verteld die je niet echt nodig hebt in je verdere leven) weer aan een ander vak worden besteed. Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Over die versteende literatuur, dat valt onder het kopje 'nation building', het scheppen, in dit geval behouden van de staat Nederland. Of eigenlijk, natiestaat. Gezamelijke geschiedenis is een van de dingen die een land bijeen houden, opzich oninteressant als je die dingen moet leren, maar dan weet je tenminste waar je het voor doet. Middeleeuwen is ook niet mijn favoriete onderwerp. CKV1 en ANW zijn bij ons op school reeël gemaakt, gegeven door goede docenten over interessante onderwerpen, ik merk inderdaad ook van mensen van andere scholen dat daar botweg een richtlijntje gevolgd wordt, dat is onpraktisch en niet leuk. Ik heb geleerd kritischer naar onderzoeken te kijken, (mede) geleerd hoe je een behoorlijk onderzoek op moet stellen. Valt ook onder 'incidental learning' (damn, hoor de pedagoog...), wat zoveel wil zeggen dingen horen die niet binnen de eigenlijke vakinhoud passen Als je dingen bij meerdere vakken, dus in meerdere conteksten hoort, onthou je ze beter. Mijn leraar zei altijd (naja, vaak): "ANW gaat niet over de stof, maar over de methoden" eh, zoiets. CKV1 was gewoon een stukje algemene ontwikkeling en ik ben ook naar heel leuke dingen geweest.
Het probleem met die vakken is, dat ze vanaf het begin niet serieus genomen zijn, niet in de laatste plaats door de docenten. Maarja, die krijgen niets betaald... |
Misschien een stomme vraag, maar wat is CKV en ANW :confused:
|
Citaat:
|
CKV: Culturele en Kunstzinnige Vorming
ANW: Algemene NatuurWetenschappen Zoals je hebt kunnen lezen verschilt het onderwijs in deze vakken per school sterk, heeft geen zin de vakinhoud te resumeren. (De basis van CKV1 zijn 10 bezoeken aan 'kunst', verspreid over diverse disciplines als Film, Dans, Zang, Theater en Beeldend.) |
Ik denk dat als je niet zo'n verscheidenheid aan vakken moest volgen men nooit zo'n hoog niveau van ontwikkeling kan bereiken. Door veel verschillende dingen leer je om je heen te kijken, interesse ontwikkelen ook al heeft dit niets met ANW ofzo te maken. Slechts de dingen doen waarvoor je opgeleid wil worden, dan worden we lopendebandmedewerkers, bij wijze van spreken dan. Iedereen weet alleen een minideel van het grote geheel en zo zul je nooit ver komen omdat je nooit geleerd hebt om je heen te kijken, je te ontwikkelen en op die manier verder te komen.
Trouwens KCV krijg je alleen als je daarvoor kiest. als je niet geinteresseerd bent in de Griekse cultuur bijv. moet je het niet kiezen. Als je de constructie van Griekse tempels verafschuwt moet je niet naar het gymnasium gaan Denk ook eens over dit punt na: bacterieen groeien, dat heb je geleerd , maar je hebt er in je verdere leven geen f*ck aan. Dat weet je nu want dat heb je geleerd, maar besef je dat ook als je het niet wist? want onwetendheid is als een donkere kamer, je ziet helemaal niks |
ZE MOETEN WISKUNDE AFSCHAFFEN VOOR C&M MENSEN!!!!
behalve als die het natuurlijk zelf willen kiezen, maar zadel er geen zielige cultuurmensjes mee op! |
Citaat:
|
Citaat:
Bovendien is Wiskunde A1 een mager aftreksel van wat ooit wiskunde genoemd werd en normaal gesproken niet van belang voor de gemiddelde CM-profilist in een eventuele vervolgopleiding of beroep. Het indelen van de verplichte (deel)vakken in profielen is net zo onzinnig als de rest van de hele Tweede Fase. |
Mijn school is er zelf al achter gekomen dat het vak ANW nergens op slaat; waarschijnlijk wordt het bij ons afgeschaft, daarvoor in de plaats komt dan dat je bij ons op het VWO in de 4e een jaar lang frans en duits als volvak moet doen, ook al heb je dit niet gekozen. Ze vinden dat je aan een jaar langer volvak doen meer hebt dan aan een deelvak.
|
Citaat:
btw, bij mij op school zijn vakken als kcv, tekenen, kunstgeschiedenis enzo keuzevakken.. maar het lijkt me wel goed als nederlands in 2 delen zou worden gesplitst: algemeen gedeelte(brieven, spelling, tekstbegrip..)dat verplicht is en literatuur als keuzevak.. |
Citaat:
|
K zou als eerste wiskunde weer verdelen in A & B met allebei een centraal examen. A verpicht voor M profielen en B voor N profielen
ANW = Alleen voor N&T en N&G CKV 1 = Alleen voor C&M en E&M EC1,2 en EC1= alleen heelvak met de naam Algemene Economie M&O = naam veranderen in Bedrijfseconomie MVT; voor havo 1 hele taal verplicht ( excl. ENGELS) voor VWO 2 hele mvt talen verplicht ( excl. ENGELS ) Zo zou ik dus fff de hele 2e fase vernieuwen zonder veel ''onnutige'' vakken af te hoeven schaffen :D :) :cool: ** Wil minister van onderwijs worden ** |
Wees blij dat jullie nog vakken hebben die niet-verplicht zijn, wij hebben enkel verplichte vakken.
Maar ik leef dus ook wel met jullie mee... |
Citaat:
Mensen met N&G en N&T hebben er niks aan want die krijgen dat soorten ondewerpen al bij natuurkunden enzo Voor mensen met een maatschappijprofiel is het helemaaaal onzinnig omdat er gewoon een beetje over wordt geluld zonder dat je een begin of eind weet Je pakt een beetje van dit en een beetje van dat en mixen maar. |
Citaat:
en voor **SoMeOne: dat bacteriën groeien wist ik wel, maar niet hoeveel in één week, twee weken en drie weken :rolleyes::D kdenk dat ik dat heel erg zou missen als ik dat nooit had geleerd :rolleyes: en tacidvs: ik merk dat ook CKV idd anders is bij jullie, want bij ons houdt het in: zo makkelijk mogelijk 10 verslagen verkrijgen. Dat betekent dat er gemiddeld 3 keer naar de bios wordt gegaan, 2 keer naar een concert, 3 keer naar toneel/cabaret, en één keer verplicht met school naar ballet/opera en museum... En toneel kan je eigenlijk tussen haakjes zetten want tegenwoordig heb je behoorlijk veel theaterverslagen op internet! Op die manier wordt ckv1 dus ook een vrij nutteloos vak! Onze ANW docent begon btw vorig jaar de aller eerste les met: Ik ben jullie anw docent. Ik weet eigenlijk ook niet waarvoor het is, vind het een vrij nutteloos vak, maar ja: 't is nou eenmaal verplicht. Maar echt veel zul je niet leren. :D |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:31. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.