mmm ik weet dat er een verschil is in hoe je les krijgt. ik krijg zelf bv helemaal geen les. mijn leraar is een idioot eerste klas, weet nooit waar we zijn in het boek, warhoofd van hier tot tokyo en je raakt volledig gefrustreerd, maar dat maakt ckv2 niet minder interessant... het vak opzich vind ik echt heel leuk. en ik weet niet hoe t bij jullie ingevuld, maar wij hebben t nauwelijks over de grieken en de romeinen gehad, dat hebben wij juist bij kcv.... ckv2 gaat bij ons over de gehele kunstgeschiedenis... we zijn bv begin vorig jaar begonnen met de 20ste eeuw... das echt heel leuk.... persoonlijk vind ik ons boek gewoon geweldig, heel veel afbeeldingen en voorbeelden. daardoor wordt het echt interessant... maar je hebt wel gelijk dat niet iedereen het interessant vind, maar imo betekend niet interessant niet hetzelfde als niet nuttig.
smaken verschillen maar ik vind het echt zwaar irritant als mensen bepaalde vakken op school nutteloos gaan noemen. ik ben echt niet het rolmodel voor de ideale leerling en aan sommige vakken heb ik ook echt een hekel, maar zo lang je er toch zit kun je er maar t beste uithalen wat er inzit. je weet nooit waar je het nog voor kunt gebruiken.
opzich leren wij van de lessen absoluut nix, maar ik zorg ervoor dat ik zelf wat opsteek. dat zal deels komen doordat het me interesseert, maar aan de andere kant wil ik graag veel weten. ik vind wiskunde afschuwelijk, ik kan er meestal nix van, maar toch ben ik blij dat ik weet wat de stelling van pythagoras is... kwestie van algemene ontwikkeling...
en als jij toen je cm koos niet wist wat ckv was is er echt iets mis met de voorlichting bij jullie. hoe kun je nou kiezen als je niet weet wat er te kiezen valt?
maar goed, mijn conclusie; ckv is echt niet saaj je moet alleen zelf zorgen dat ut leuk wordt, nadruk leggen op wat jouw interesseert. en okee je moet de verplichte stof doornemen, maar als je het een beetje handig aanpakt kun je er makkelijk je eigen draai aangeven. als je bv bezig bent met een hoofdstuk over de renaissance zoek je uit die periode iets dat je wel interesseert... als je je daar op richt kom je vanzelf dingen tegen die je in eerste instantie zwaar saai leken, maar achteraf wel in het geheel passen...
ookal ben ik echt geinteresseerd in kunst, dat betekend niet dat ik alles interessant vind. mode bijvoorbeeld boeit me nix, dus gym en werkkleding aan het ebgin van de 20ste eeuw in rusland ook niet :S maar als je een beeld hebt van die tijd krijg je vanzelf meer inzicht ook in de stomme dingen zonder er echt op in te gaan.
zo werkt het bij mij tenminste. ik werk al jaren met alle vakken zo dat wat ik nuttig en leuk vind eerst komt en dan volgt de rest vanzelf. leraren zijn makkelijk te overtuigen hoor, van het nut van je bezigheden :)
heel verhaal en waarschijnlijk kan ik je toch niet overtuigen van de leukigheid van ckv, maar ja... het leuke aan ckv is, vind ik, dat je zoveel je eigen interesses kunt volgen
en al het bovenstaande is mijn mening dus dit zijn geen feiten dus daar hoeft niemand iets over te zeggen. bij mn vorig verhaal was dat blijkbaar niet helemaal duidelijk :S