Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Het nut van het Bestaan: De Plastictheorie. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=208690)

NielZ 06-09-2002 16:02

Het nut van het Bestaan: De Plastictheorie.

Stel:
Je bent een wezen. Niet zoiets als een mens natuurlijk, maar ietsje groter, en met een iets andere vorm. Zeg, je ziet er uit als een bolletje met een doorsnee van zo'n 12.000 km.
Als wezen wil jij natuurlijk overleven. Een probleempje: om te overleven heb jij een bepaalde stof nodig. En die stof bevind zich helaas níet in jou directe leefomgeving, je kunt 'm ook niet zelf produceren (hoe hard je ook je best doet), en naar de supermarkt gaan is wat ongebruikelijk binnen jou soort. Dus je gaat via een wat ingewikkeldere manier aan die stof komen. Misschien kun je zelf wel andere wezentjes maken, die wél die stof voor jou kunnen maken!
Dus je gaat aan de slag als rond wezen. Je neemt er de tijd voor, je zweeft toch maar wat in de rondte; zo'n 4.000.000.000 jaar. Maar dan heb je ook wat! Duizenden, miljoenen, nee miljarden kleine wezentjes op jou, die die stof maken: Plastic! :)

Zoals de oplettende forummer misschien als is opgevallen, is het grote ronde wezen de Aarde, en is de Mens de wezentjes die de stof plastic maken. In onze huidige westerde economie produceren wij nogal wat rommel. Marspapiertjes, oude kranten, een gebroken glas, een tonnetje kernafval; het hoopt zich nogal op. Vroeg of laat komt die rommel allemaal in de aarde terecht. Zonde roept Greenpeace, maar misschien is dat juist de bedóeling van die aarde. Zoals hierboven genoemd wil de Aarde graag overleven, en heeft hij daarvoor plastic nodig. En dat maken wij fijn voor hem. :)
Wat is jullie idee hierover, of commentaar, of aanvulling...?

Ik zeg natuurlijk niet dat het zo ís. ;) Het is gewoon een theorie. Het plastic is natuurlijk ook maar een voorbeeld; het gaat om 'het idee'. Het is misschien een wat onwaarschijnlijke theorie, dat wel, maar het ís er wel een.

Swami Salami 06-09-2002 16:47

maar waarom zou de aarde (of dat wezen dat in dit voorbeeld de aarde is) dan willen overleven?

(y) wel leuke theorie trouwens, is weer een heel andere kant

REIE 06-09-2002 17:42

Geinig. Alleen ik denk eerder dat het stom toeval is dat wij plastic kunnen maken.

REIE

UnknoWn EntiTy 06-09-2002 22:36

Citaat:

Swami Salami schreef:
maar waarom zou de aarde (of dat wezen dat in dit voorbeeld de aarde is) dan willen overleven?

Net zoals jij en ik dat willen.

Dit is een soort van 'moeder aarde' theorie?
Wel geinig... :)

maar ik hoop maar dat ze ook van kernafval etcetera houd dan ;)

emperor crono 06-09-2002 22:42

Ja pciez. Lekker hapje chemisch afval, mondje open! Zeg eens AAAAAA.
Ik wil verder niet eens nuchter gaan nadenken over deze theorie want dan gaat de lol eraf :D (y)

Remqo 06-09-2002 22:55

volgens mij is dat wezen depressief en doet aan zelfverwaarlozing, met hulp van die kleine wezentjes :p

Not for Sale 08-09-2002 15:56

Citaat:

Draakiej schreef:
volgens mij is dat wezen depressief en doet aan zelfverwaarlozing, met hulp van die kleine wezentjes :p
zeg maar zelfverminking.

Grappige invalshoek maar het is gewoon niet verenigbaar met de werkelijkheid omdat vast te stellen is dat de Aarde geen bepaalde stof nodig heeft om te overleven en zeker geen plastic.

KrizzZzZZzzjE :P 09-09-2002 00:25

klopt.

Henri 09-09-2002 07:53

Maar waar heeft de aarde dat plastic e.d. (lees: rommel ;)) dan voor nodig?

Tampert 09-09-2002 14:08

ik ken de theorie en deze laat me slechts met één vraag zitten:

Citaat:

henri schreef:
Maar waar heeft de aarde dat plastic e.d. (lees: rommel ;)) dan voor nodig?
plastic is echt helemaal niet nodig voor de aarde. Als haar meder (de zon) vergaat, vergaat zij totaal en zal ze toch sterven. Boveidien vraag ik me af waarom er olofanten op aarde zijn gezet als het doel van de aarde blijkbvaar is geweest om plastic te maken. Olifanten en mensen hebben nalmelijk an sich totaal niets met elkaar te maken.

EvilSmiley 09-09-2002 15:13

jij bent overtuigt dat je dood gaat als je niet eet.
Maar wie zegt dat dat waar is? Misschien ga je alleen dood om dat je denkt dat je dood moet gaan.. omdat de je dat zo gewent bent.
Vanaf morgen ben overtuigt niet-eter :rolleyes:

perseus 09-09-2002 15:57

Doord8...

Maar bedoel je met de aarde nou de planeet zelf, of de bacterien die erop leven?

De planeet zelf heeft er weinig aan...

JFK 12-09-2002 14:17

Greenpeace (even als voorbeeld) zegt dat er teveel afval is... Maar al die stoffen moeten toch ergens vandaan komen? Ik bedoel je hebt toch bepaalde grondstoffen nodig? Dat haal je uit de aarde... Dus als de aarde een levend organisme is dan krijgt ie alleen maar honger :confused:

Roos 13-09-2002 12:55

Zoek eens wat op over de Gaia theorie (volgens mij van meneer Lovelock).
Die stelde ook de aarde als een soort wezen, wat zichzelf in stand kan houden (al dan niet met een aantal schommelingen van temperatuur etc).

hobbuz 13-09-2002 20:48

ik dénk dat ie dan miljarden jaren zónder plastic heeft geoverleefd, en dan nu met een HELEBOEL. niet echt goed verdeeld dan :)
maartoch nielz, tis een leuk id ;):)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:19.