Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Mystiek (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Cthulhu mythos (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=213239)

Dikkie Burger 10-09-2002 20:23

Cthulhu mythos

Ik ben me de laatste tijd erg aan het interesseren voor de Cthulhu Mythos, en de Necronomicon..
Eigenlijk snap ik er zelf maar heel weinig van, maar wat ik wel snap is dat het hersenspinsels zijn van de schrijver HP Lovecraft, die die verhalen gecreerd heeft..
Alleen de scheiding tussen de fictie en de realiteit vind ik zo moeilijk omdat de necronomicon een bestaand boek is (geloof ik) en ik vraag me ook af of de schrijver ervan echt heeft bestaan..
Hierbij dus de vraag of mensen over deze onderwerpen toevallig wat meer weten en dat met mij willen delen :)

Bij voorbaat dank

owja sites:
necronomicon
Lovecraft (schrijver) cthulu mythos
...

legatus 10-09-2002 20:36

http://www.churchofsatan.com/Graphic...icon/Simon.jpg

de NECRONOMICON is het product van menselijke verbeelding en creativiteit, het leveren mooie verhalen op.

legatus 10-09-2002 20:42

Er is trouwens nog een NECRONOMICON, namelijk die van George Hay uit 1978. Uitgegeven door Skoob Books, en later in paperback door Corgi Books -- in 1980.

http://www.churchofsatan.com/Graphic...omicon/Hay.jpg

legatus 10-09-2002 20:45

Daarnaast heeft (Alien-ontwerper) H.R. GIGER ook nog twee boeken omtrend de NECRONOMICON gemaakt.

http://www.churchofsatan.com/Graphic.../Necronom1.jpg

http://www.churchofsatan.com/Graphic.../Necronom2.gif

legatus 10-09-2002 22:58

Andere fictieve boeken die worden genoemd in de verhalen van H.P. Lovecraft ;

Pnakotic Manuscripts
Black Tome of Alsophocus
Reflections
Liber-Damnatus
Ilarnek Papyri
Liber Ivonis
Book of Azathoth
Seven Cryptical Books of Hsan
Dhol Chants
Ghorl Nigral (also The Book of Night)
Azathoth and Other Horrors
Livre d'Eibon
The Eltdown Shards
Chronicles of Nath

(p.s. -- er zijn nog steeds verhitte discussies over de mogelijkheid dat Lovecraft de NECRONOMICON wel zelf bedacht heeft; de eerder bijgevoegde FAQ meent anders.)

Freyja 11-09-2002 16:59

Het Necronomicon is helemaal een creatie van Lovecraft, er is dus GEEN 'echt' necronomicon. Er zijn wel grimoires waar het idee van het necronomicon vanaf is geleid. Van wat ik gelezen heb van het necronomicon, zit er ook een behoorlijke lading Sumerische goden doorheen. Ik weet er niet echt veel van verder, maar dus wel dat het necronomicon nooit een echt boek is geweest (damn, hebben Paul van Loon en Eddy C. Bertin me dus mooi voor de gek gehouden. Nou ja, misschien weten ze zelf ook wel niet beter. Het was wel een behoorlijke teleurstelling toen ik erachter kwam dat het gewoon fantasie was :D Niet dat ik anders zou geloven dat je er echt mee kon toveren, maar ik wou toch wel eens zien waarmee men dat dacht te kunnen :D)

legatus 11-09-2002 17:11

Citaat:

Het Necronomicon is helemaal een creatie van Lovecraft
http://www.digital-brilliance.com/necron/necron.htm

The Necronomicon Anti-FAQ

There is no evidence that Lovecraft ever saw the Necronomicon, or even knew that the book existed; his Necronomicon is remarkably close to the spirit of the original, but the details are pure invention, as one would expect. There is no Yog-Sothoth or Azathoth or Nyarlathotep in the original, but there is an Aiwaz...

Zoals ik zei, er zijn nogal verhitte discussies over. Het [THE NECRONOMICON] is geschreven door Abdul Alhazred, in Damascus in 730 A.D. Ook een fictief werk.

Er zijn dus meerdere NECRONOMICONS, meerdere schrijvers. Daarnaast is het ook gedeeltelijk gebasseerd op de Tibetaanse dodenboek, de Egyptische, etc.

Ruw vertaald betekent NECRONOMICON; Boek van dode namen.

legatus 11-09-2002 17:20

Citaat:

maar dus wel dat het necronomicon nooit een echt boek is geweest
een 'echt' boek....

Freyja 11-09-2002 19:12

Citaat:

legatus schreef:

een 'echt' boek....

Als in, iets wat je op kunt pakken en dingen in kunt lezen ;)

Voor zover ik weet, heeft Lovecraft het gewoon verzonnen en dat zo realistisch gedaan dat mensen dachten dat het echt heeft bestaan...

*heeft die site net bekeken* Hm, tja, nu zeggen ze daar dat het wel bestaan heeft!! Argh, nu weet ik het echt niet meer. Ik hou het maar op 'eerst zien, dan geloven' voor nou! :p

legatus 11-09-2002 19:34

Citaat:

Als in, iets wat je op kunt pakken en dingen in kunt lezen
:p

Ik kan je met zekerheid vertellen dat Lovecraft het niet verzonnen heeft -- of het alleen recht heeft. Er is wel degelijk een NECRONOMICON voor zijn versie geschreven, maar nog wel een fictief werk gebasseerd op Tibetaanse en Egyptische werken. Er is ook een bibliotheek die ergens een hele oude versie heeft. Ik zal eens zoeken.

Trouwens, in Parijs heeft het nationale museum het contract met de duivel, dat Urban Grandier zogenaamd ondertekend zou hebben. Ook een leuk hebbeding. Fictief, maar echt!

Hardcore 14-09-2002 09:17

What the fuck is necromonicon en cthulu mythos?????

vempire 14-09-2002 10:14

lees het topic of klik op een url ;)

dreadbxmagician 17-09-2002 01:02

Ik heb het boek hier liggen er staat geen schrijver op.
H.P. Lovecraft heeft veel van zn boeken gebasseerd op dit boek maar heeft het zelf niet geschreven.
Er staan tekens in en spreuken om demonen op te roepen enz. enz.
Best leuk om te lezen maar geen waarheid als je er niet in geloofd.

Andijvie 17-09-2002 09:56

Ik zoek al vrij lang een beetje een mooie uitgave van de necronomicon, maar waar vind ik die?

dreadbxmagician 17-09-2002 14:43

ISBN nummer van het boek is: 0-380-75192-5

Freyja 17-09-2002 21:06

Citaat:

Andijvie schreef:
Ik zoek al vrij lang een beetje een mooie uitgave van de necronomicon, maar waar vind ik die?
In de boeken van Lovecraft :o

legatus 20-09-2002 12:10

Citaat:

In de boeken van Lovecraft
Foei, er ligt een NECRONOMICON bij De Malle Heks in Den Bosch. Daarnaast valt hij te bestellen (net zoals een aantal grimoires) op het internet.

Ben terug van vakantie... Beware...

Citaat:

Best leuk om te lezen maar geen waarheid als je er niet in geloofd.
Dus ALS ik erin zou geloven...

Freyja 20-09-2002 17:59

Citaat:

legatus schreef:
Foei, er ligt een NECRONOMICON bij De Malle Heks in Den Bosch. Daarnaast valt hij te bestellen (net zoals een aantal grimoires) op het internet.

Ben terug van vakantie... Beware...

Dus ALS ik erin zou geloven...

Jah, ik kan ook een boek schrijven en het 'necronomicon' noemen. Of het ooit echt bestaan heeft (voor Lovecraft zijn boeken schreef), betwijfel ik nog steeds. Achteraf toch bijzonder moeilijk te zeggen.
Grimoires via internet bestellen? Komt ook niet echt overtuigend over :D

legatus 20-09-2002 18:41

Citaat:

Jah, ik kan ook een boek schrijven en het 'necronomicon' noemen.
Heb je er wel eens een doorgebladerd?

Citaat:

Grimoires via internet bestellen? Komt ook niet echt overtuigend over
Nee hoor,

Zoals de Keys of Solomon -- waar twee, of zelfs drie boeken van zijn kun je bestellen of gewoon downloaden via imesh of een ander uitwisselingsprogramma. Ik heb ook één van de Grimoires van Solomon in mijn (digitale) bezit.

Of je daadwerkelijk necromancy kunt beoefenen is weer een geheel andere vraag.

Freyja 20-09-2002 18:58

Citaat:

legatus schreef:
Heb je er wel eens een doorgebladerd?

Hoe zou ik dat moeten doen? Ze zijn er niet :D

legatus 20-09-2002 19:12

Citaat:

Hoe zou ik dat moeten doen? Ze zijn er niet
Beter zoeken :p

De Malle Heks in Den Bosch.

De officiele, enige echte is een andere vraag; kunnen we lekker over speculeren.

legatus 20-09-2002 19:35

Laten we het hier maar ophouden:

2.2.1. Where can I get a copy of the Necronomicon?

"The" Necronomicon, i.e. the book written about by Lovecraft, cannot be found anywhere because it was never written. Anyone who disagrees with this statement is invited to produce a copy -- or even any mention whatsoever -- that pre-dates 1922, the year in which Lovecraft first wrote of it in his story "The Hound". Several commercial Necronomicons have been published.

The easiest Necronomicon to find is the Avon paperback by Simon, which is mainly a re-hash of Sumerian mythology with a few Mythos names dropped in. Some practitioners of magick consider it useful (and many more do not), but it has very little to do with Lovecraft's creation and is almost certainly a modern hoax.
The 1973 Owlswick Press edition, prefaced by L. Sprague de Camp, is another hoax which contains only sixteen pages of pseudo-Arabic text repeated over and over again, with a few different pages at the beginning and the end. This one has been out-of-print for years, but some libraries hold it in their special collections.
H.R. Giger's Necronomicon is a collection of the Swiss painter's art. I have yet to hear of anyone thinking it is real.
The Necronomicon: The Book of Dead Names edited by George Hay, with an introduction by Colin Wilson, claims to be the rediscovered work, but is actually a hoax concocted by him and a few of his friends. This version started the rumor that Lovecraft's father was a Freemason, even though no one has any evidence to suggest this. A sequel to the book, The R'lyeh Text (which see), has also appeared.
The Necronomicon, edited by Robert M. Price and published by Chaosium, is an anthology including some stories about the infamous book. It also holds some Necronomicon fragments written by fans, including Fred Pelton's Sussex Manuscript and Lin Carter's (unfinished) attempt to write the whole book.
If you want to find any of these, try my hints for finding books. There may be a few other Necronomicons which may be out there, but most of these are only fan efforts and can be easily dated after Lovecraft's time.

There are many known library references to the Necronomicon by Abdul Alhazred, Michael Tice's entry at UCLA being perhaps the most notorious; these are pranks engineered by students or librarians.

BRON: http://members.tripod.com/necronomic...part2.htm#q221

Mysteries worden in leven gehouden en gecreeërd door de mens.

Freyja 20-09-2002 21:36

Ziejewel :p

legatus 20-09-2002 22:04

Ik kan je best wel een NECRONOMICON onder ogen brengen, tenslotte zijn er een aantal boeken met spreuken en tekeneningen (fictief) die onder die naam worden verkocht.

Sterker nog, ik stuur je hem toe in .PFD formaat (maar het zal duidelijk zijn dat deze geinspireerd is door Lovecraft) -- met een gedeelte van THE LESSER KEYS OF SOLOMON. En als je wil heb ik ook de Tibetaanse BOOK OF THE DEAD.

ShoarmaSchaap 30-09-2002 19:31

hmm necroloog expert :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:54.