![]() |
Helemaal Niets
Ik zat laatst versuft te denken over allerlei dingen.
Toen dacht ik: Als er nou geen buitenaardse wezens zijn(als die er zijn) en de wereld vergaat, dan is er dus helemaal NIETS. Jullie begrijpen het vast niet, maar tis zon raar idee. Als deze topic echt te raar is sluit hem maar :rolleyes: |
als als als we dit nou eens sluiten
|
Citaat:
|
Is er tijd en ruimte zonder waarnemer?
|
Even de vraag geherformuleerd. Overigens is 'helemaal niets' een nummer van cabaretduo 'Vreemd Apparaatje'.
Volgens de quantummechanica (bron: Quantummechanica voor beginners, heb ik niet bij de hand, voor geïnteresseerden kan ik de schrijver wel opzoeken...) maakt de waarnemer deel uit van een systeem van waargenomen deeltje(s). Twee elektronen met een onbepaalde, maar tegenovergesteld spingetal vormen een systeem SAMEN MET DE WAARNEMER. wanneer men kijkt welk spingetal één van de elektronen heeft, hebben waarnemer en waargenomene samen het onwaargenomene bepaald. Weet je wat me nu te binnen schiet? Zonder waarnemers heb je een (bijna) oneindig kleine kans dat er waarnemers ontstaan maar een waarnemerloos heelal gebeuren uiteindelijk zelfs de oneindig onwaarschijnlijke dingen. Het heelal zelf kan goed een toevalligheid, nee, een onwaarschijnlijkheid zijn. |
Citaat:
btw The surest sign that intelligent life exists in the universe is that it has never tried to contact us. (Calvin of Calvin & Hobbes) greetzz |
Illusies zijn niet stoffelijk.
REIE |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Magoed...of..Nevermind. |
Citaat:
|
Citaat:
Als ik nu het topic nog eens overlees, denk ik echter dat hier 'helemaal niets' misschien bedoeld werd als een totaal gebrek aan leven, in plaats van een totaal gebrek aan iets. In dat geval zou het een hele andere discussie worden. |
Citaat:
Als de wereld vergaat gaat alles wat daarna komt buiten onze waarneming, dus kan je niet zeker zeggen dat er dan niets is. Alleen is er voor niemand iets op zo'n moment. REIE |
Citaat:
Maar vertel, waarom zou het een heel andere discussie worden? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:26. |