![]() |
ben je bij je geboorte SOA-vrij?
In andere woorden: kan je veilige seks hebben als het meisje aan de pil is, je bent allebei nog maagd en je gebruikt geen condoom?
Of kan een soa erfelijk zijn ofzo, en is het verstandig om je eerst daarop te laten testen voordat je het condoom achterwege laat? ps. waarschijnlijk is deze vraag al ik-weet-niet hoevaak gesteld, maar ik kon niets vinden bij 'zoeken'. |
Citaat:
|
Citaat:
Aids erfelijk? Aids kun je krijgen door bloeduitwisseling, dus ook via sex.. Het KAN in princiepe wel, maar kans is vrij gering, meeste soa's worden niet overgedragen volgens mij |
Als je bang bent dat je een SOA hebt dan laat je je toch testen ? tis gratis en anoniem. Aids testje ook, better safe than sorry :)
|
AIDS krijg je van het HI-Virus (HIV), dus dat is niet erfelijk. Geen enkele SOA is erfelijk. Ze heten niet voor niets Sexueel Overdraagbare Aandoeningen.
Alle SOA's zijn een van de voolgende drie: virussen, bacteriën, of schimmels. Je kan deze echter wel bij je geboorte van je moeder meekrijgen als zij deze heeft. Als je moeder dus geen SOA heeft (gehad) en je bent zelf nog maagd, dan is er geen enkele mogelijkheid om een SOA te hebben. Neem het van mij aan, ik doe een medische opleiding (of kom ik nu arrogant over? Ja? Nou ja, 't is wel zo). Aragorn |
Je kan chlamyidia overbrengen op je kind als je zwanger bent en uiteraard het HIV-virus.
Maar het is niet erfelijk,denk niet dat het van moeder op kind overgedragen wordt hoor :) |
Citaat:
Merci beacoup. :cool: |
als je allebei nog maagd bent is de kans op een soa wel heel klein. wel kan je een vaginale infectie hebben maar dat heeft niets met sex te maken en is een heel ander verhaal.
|
Citaat:
|
Citaat:
(sorry want ik WEET dat dit arrogant overkomt) contact met bloed (naalden van druggebruikers en zo) kan SOA's ook overdragen en er zijn nog wel enkele (zeer uitzonderlijke gevallen waar dit kan gebeuren) Maar zoals je zegt, de kans op SOA's als je maagd ben is redelijk zeer klein (pas op bij orale en manuele sex kunnen virussen/schimmels en bacteriën overgedragen worden) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Je word niet direkt onvruchtbaar maar na enkele jaren word de vrouw dus echt onvruchtbaar. Chlamydia is een infecte aan de baarmoedemond ( en omstreken) als het zich omhoog kan werken tot aan de eeierstokken dan word je onvrcuhtbaar. Zoals ik al zei dit kan enkele jaren duren. |
Citaat:
|
Kan je ook een soa onderzoek laten doen zonder bloed af te laten nemen?????(zon soort rode kleine "bultjes op me eikel")
|
Citaat:
Het is behoorlijk naïef en dom om te denken dat SOA´s alleen door seksueel contact kunnen worden verspreid. De meeste SOA´s kunnen door simpel lichaamscontact om zelfs door contact met handdoeken worden verspreid. Het antwoord op de vraag of SOA´s erfelijk zijn is inderdaad niet waar. Erfelijkheid wordt door genetische factoren bepaald. MAAR SOA´s kunnen bij de zwangerschap makkelijk van moeder naar kind worden overgedragen: Zeker met virussen. Naïef is het dus om te denken vrijen met iemand die op seksueel gebied nog ontschuldig is, geen risico´s heeft. |
wij leren juist weer op school dat soa verwekkers (die virussen/virussen enzo) buiten een (menselijk) lichaam gelijk sterven... dus volgens mij klopt t niet khebtrekinwatlekkers
|
pokkenvirus bijvoorbeeld kan ook zonder drager overleven.
|
maar de soa dingesen niet (d8 ik hoor...)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
als je moeder drager was van het HI-Virus of ze had AIDS toen ze in verwachting van je was, dan ben je ook besmet met 't HI-Virus volgens mij (en m'n cursus biologie)
|
Citaat:
Dan leer jij met alle respect onjuiste informatie op school.... Als wat jij zegt waar zou zijn, zouden we nooit griep kunnen krijgen. Deze verspreid zich namelijk door de lucht.... Het is zelfs zo dat dat bacteriën virussen kunnen dragen.... Ik vind het zelfs zeer schandelijk dat dit soort kritieke onjuiste informatie op school gegeven worden. Mensen komen steeds jonger, onveilig met seks in aanraking. |
Citaat:
Als je toevallig naast iemand loopt met een SOA en je ademt een paar keer, dan krijg je natuurlijk niet meteen ook een SOA. Ik denk dat ie dat bedoelt. Verder, dat over die handdoeken: dat moeten dan op een bepaalde manier behoorlijk ranzige handdoeken zijn... Hmm nou ja, of iemand heeft eerst aan zichzelf gezeten en daarna z'n handen aan die handdoek afgeveegd en dan....argh wat ranzig :S *kijkt voortaan altijd goed uit wat ze aanraakt in wc's* |
Citaat:
Echter het beeld wat veel jongeren wel hebben, is dat wanneer iemand maagd is, dat er dan onveilig gevreeen kan worden. En dat is een ontwikkeling die best wel zorgelijk is. Uit recent onderzoek is gebleken dat 25% van de jongeren die met seks in aanmerking gaan komen het onveilig doen..... |
Ik vind het niet zo heel raar dat mensen denken dat je onveilig kunt vijen wanneer iemand maagd is.
Volgens mij denken artsen ook op die manier, die vinden een SOA-test niet nodig als iemand maagd is. (Althans, dat was mijn ervaring). :S |
Ik heb t over die SOA bacterien niet over griepvirussen, bi ons staat dat je kan tongzoenen, uit t glas drinken op de zelfde wc bril zitten van iemand die soa of aids heeft... buiten het lichaam sterven de SOA verwekkers, zeker in speeksel
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:24. |