Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Mystiek (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Iemand een verklaring hiervoor? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=219668)

Aaaaaart.. 17-09-2002 00:19

Iemand een verklaring hiervoor?

Ik heb al een paar keer een situatie gehad dat ik iets van te voren al wist zeg maar..
Ik zal het ff proberen uit te leggen..

Voorbeeld 1

Ik was net met een vrouw aan het chatten.. En ik vroeg aan dr wat voor werk of opleiding ze deed.. Ze zei dat ze secretaresse was.. Vanaf het moment dat ik dat las wist ik dat ze secretaresse bij Nationale Nederlanden was.. (ik heb zelf trouwens deze zomer bij nationale nederlanden gewerkt ik weet niet of dit voor iemand van beland is om te redeneren hoe dit kan :confused: )
Het gesprek ging verder en ik vroeg waar ze werkte.. Ze zei dat ze secretaresse bij NN was :eek:

Voorbeeld 2

Ik was laatst Top of the Pops aan het kijken op BNN, Kate Ryan was daar aan het optreden met het nummer Dechantee (hoe je het ook schrijft :rolleyes: ) Toen ik het nummer zag wist ik dat op TMF de clip bezig was.. Ik zap naar TMF en Hoppa! Kate Ryan - Dechantee..

Voorbeeld 3

Ik was een nummer van U2 aan het zingen, ik zet de radio aan en Bono (de zanger van U2) gaat precies verder waar ik gebleven was :eek:

Is er een verklaring voor dit soort gebeurtenissen of is dit gewoon heel erg toevallig?!

Alvast bedankt voor jullie reacties!

NoLimitz 17-09-2002 00:44

dat heeft iedereen wel eens..zelfde wanneer je aan iemand denkt en hij.zij belt net. heeft iedereen denk ik.

pe 17-09-2002 03:55

Ik ben hier geen deskundige in, maar ik weet dat je de enige niet bent. Ik ben dit soort ervaringen vaker tegengekomen op verschillende forums. Het is wel normaal (voor jou tenminste), het komt vrij evenwichtig over. Geen geestelijke onrust of zoiets. Maar het is niet alledaags.

Ik was dus met een meisje aan t chatten en wilde haar wat vragen. Toen ik de vraag wilde intypen, stond daar het antwoord opeens, had zij al ingetypt, met een smile erbij, ze wist opeens wat ik wilde vragen. De eerste keer sta je dan effe te kijken, maar ik begrijp dat dit voor haar ook heel gewoon is geworden, ze heeft het vaker.

Het is dus een normaal verschijnsel, net als deja vu's, en het is niet 'heel erg toevallig' volgens mij. Omdat het vaker bij jou voorkomt, zou ik de waarheid gewoon accepteren, dat je af en toe zulke dingen hebt. En dat het eigenlijk heel gewoon is, al kun je het tegen de meeste mensen beter niet hardop zeggen. Vaak zijn ze bang dat je opeens van alles van ze gaat weten. En ze kennen het niet. Sommigen hebben het nodig, om het 'heel erg toevallig' te vinden, ze zouden er niet tegen kunnen als het echt bestond. Voor die mensen is het vaak ongezond om zich met deze dingen bezig te houden.

Ik kan er geen 'bedoeling' of message in zien voor jou. Ik denk dat jij gewoon een van de mensen bent, die weten van het bestaan van deze dingen. Of het nou leuk of niet leuk is, het gebeurt gewoon. Een soort interim mini-zintuigje wat je niet kunt oproepen maar wat af en toe even komt kijken. Het is een natuurverschijnsel eigenlijk net zoals deja vu's, visioenen en dromen. Alleen zijn er minder mensen die dit hebben dan die dromen hebben.

Just Johan 17-09-2002 12:28

hoi ik ben in zekere mate terug hierzo; maar alleen om licht te werpen op verkeerde kansinschattingen en niet om te discussieren over het al of niet bestaan van het paranormale.

1) het is niet toevallig dat jij meteen aan Nat. Ned. dacht toen ze zei dat ze secretaresse was; wat hier dus de enige bijzonderheid is is dat jullie bij hetzelfde bedrijf werkten. Het is echter een enorm groot bedrijf, de kans dat je een keer iemand tegenkomt die daar werkt is dus niet onaanzienlijk. dat gevoel van 'zeker weten' neem ik met een korreltje zout, niet omdat ik jou niet vertrouw maar omdat ik van mezelf en anderen weet dat dat vaak pas achteraf zo wordt ingevuld. (mocht je het daar niet mee eens zijn, dan moet je voortaan eigenlijk iedere keer dat je zoiets op die zelfde manier zeker weet gewoon zeggen voordat je weet of het vermoeden juist was; en dan netjes bijhouden wat de situaties waren en in welke gevallen je het juist had (om problemen met het selectieve geheugen te omzeilen))

2) dat nummer draaiden ze een tijdje geleden ieder uur volgens mij; ook steeds als ik net wakker was en tmf had opgezet.

3) ik ken dat nummer niet, maar in de meeste liedjes zit nogal wat herhaling waardoor de kans dat het lijkt alsof je op precies het goede moment invalt redelijk groot is. wat nog wel opvallend is is dat precies dat nummer op de radio was wat jij aan het zingen was maar ook dat is wel te verklaren: bedenk eens hoe vaak je een liedje zingt terwijl de radio aan gaat; neem daarbij in beschouwing dat zowel jij als de radio het vaakst populaire liedjes zingen/draaien en reken de kans uit dat dit je een keer gebeurt. het zou wel opvallend zijn als je me kon vertellen dat het je in zeker de helft van de gevallen overkomt, maar ik neem aan dat dat niet zo is aangezien je het er anders wel bij gezegd had.

:) mensen schatten kansen vaak verkeerd in. (het mooiste voorbeeld vond ik nog dat van JimmyO die op Filosofie schreef over zijn ervaring met het openslaan van de bijbel op precies de juiste bladzijde; kans 1 op 1100 zo redeneerde hij; maar ik wist het om te buigen tot een kans van 1 op 3 dat het hem een of meerdere keren zou overkomen :))

Andijvie 17-09-2002 13:56

Dat soort dingen heb ik ook heel vaak, zo voel ik bijvoorbeeld precies wanneer de telefoon gaat, zo ongeveer vijf minuten voordat hij daarwerkelijk gaat. Soms voel ik dan ook wie het is, maar dat is dus soms...

Er zijn theorietjes die zeggen dat het een soort deja-vu is. Je denkt bijvoorbeeld tien keer per dag onbewust aan de telefoon en de elfde keer dat je er onbewust aan denkt gáát hij ook over, dan wordt het onbewuste bewust en voelt het als vreemd.

Maar voor mijn gevoel heb ik dat te vaak. Zo voelde ik op de dag dat mijn zus en haar vriend weer samen waren een soort... tikje, in mijn hoofd. Het voelde als iets goeds en twee uur later ging de telefoon met mijn zus die vertelde dat zei en haar 'ex' weer samen waren.
Ook bij het overlijden van mijn oom en de oma's van mijn vriend had ik de hele dag een soort... misselijk gevoel en een echt pijnlijke steek bij mijn hart. Mijn zus had exact hetzelfde bij onze oom, dus dat zag ik níet als toeval.

Tja, echt verklaren kan ik het dus niet, ga telkens na of het toeval kan zijn of dat het gewoon vast staat dat je het wist/voelde. Probeer het uit met mensen, niet te geforceerd... tja...

Yamyam 17-09-2002 14:21

Ja heb ik ook!

Gwenniej 17-09-2002 14:32

pcies iedereen heeft t wel eens..
en er zijn oowk genoeg keren dat het niet uitkomt zoals bijvoorbeeld..

je ligt wakker je kan niet slapen want je hebt t gevoel dat er iets gaat gebeuren.. de volgende ochtend hoor je dat er is ingebroken bij je buren...

maar je ligt oowk vaker wakker met het zelfde gevoel.. maar dan gebeurd er uiteindelijk nix.. en DIE keren vergeet je sneller want dat is minder bizar..

:)

Aaaaaart.. 17-09-2002 17:51

Ok bedankt voor jullie reacties allemaal.. Het zal wel normaal zijn, hoewel ik toch het gevoel heb dat het heel apart is.. Dit soort dingen gebeuren de laatste tijd steeds meer bij mij.. Dat voorbeeld met die telefoon heb ik ook al vaak gehad, dat je aan de persoon denkt en dat ie je dan belt.. Terwijl ik die persoon misschien 1 keer in de maand spreek ofzo..

Maar ja niemand zal het wel kunnen verklaren :confused:

Vaag mannetje 21-09-2002 01:10

Citaat:

Aaaaaart.. schreef:

Voorbeeld 1
Voorbeeld 2
Voorbeeld 3

Is er een verklaring voor dit soort gebeurtenissen of is dit gewoon heel erg toevallig?!

Voorbeeld 1.. doordat je bij NN gewerkt had.. en de dingen die je hebt meegemaakt.. denk je heel snel aan NN...

Voorbeeld 2 .. een liedje tegelijkertijd op 2 zenders komt wel vaker voor.. tis maar dat je op datzelfde moment ernaartoe zapt

Voorbeeld 3 ... dat heb ik ook weleens gehad... zomaar uit het niets dacht ik ineens aan een liedje (soms 1tje die ik al een tijdje niet gehoord heb..) tv aan... HEY precies die clip... ok.. nou niet precies dezefde moment waaraan ik dacht... maar das dan ook gewoon toeval :D

Roos 22-09-2002 19:38

De werkelijkheid klopte dus 3x met jouw gedachten. Moet je nu eens tellen hoevaak het niet klopt! Iedereen heeft dit wel eens, ookal kijk je er altijd even van op.

GoodforNothing 01-10-2002 18:50

Hallo! Fijn dat ik dit onderwerp toevallig aanklik... Ik heb dit ook best vaak en vroeg me ook heel erg af of ik soms de enige ben of dat het normaal is.

Ikzelf had bijv. dat ik aan het begin van dit schooljaar nieuw kwam op een nieuwe school in de 4e... ik zag in de gang iemand staan en ik dacht die heet Peter. En wat bleek.... hij heette peter, zonder hem ooit gekend te hebben... Zo heb ik talloze voorbeelden

Ikzelf denk dat het een goddelijke profetische gave is, die ik nog moet ontwikkelen. Ikzelf ben christen en geloof in een geestelijke wereld. En ik denk dat er veel profeten zonder geloof in God en dus het niet beseffen dat ze profetische gaven hebben. Als je regelmatig dit soort dingen verneemt van jezelf, dan zou ik eens gaan praten met iemand uit een evangelische gemeente... CHRISTEN dus! Iemand die jij vertrouwt en wel verstand heeft van omgaan met je roeping en de geestelijke wereld.

Verder moet je je denk ik niet al te druk hierom maken... Alleen als je merkt dat het op waarzeggerij gaat lijken moet je denk ik gaan oppassen en een psychiater erbij halen!

Time draft 01-10-2002 19:28

Citaat:

GoodforNothing schreef:
Hallo! Fijn dat ik dit onderwerp toevallig aanklik... Ik heb dit ook best vaak en vroeg me ook heel erg af of ik soms de enige ben of dat het normaal is.

Ikzelf had bijv. dat ik aan het begin van dit schooljaar nieuw kwam op een nieuwe school in de 4e... ik zag in de gang iemand staan en ik dacht die heet Peter. En wat bleek.... hij heette peter, zonder hem ooit gekend te hebben... Zo heb ik talloze voorbeelden

Ikzelf denk dat het een goddelijke profetische gave is, die ik nog moet ontwikkelen. Ikzelf ben christen en geloof in een geestelijke wereld. En ik denk dat er veel profeten zonder geloof in God en dus het niet beseffen dat ze profetische gaven hebben. Als je regelmatig dit soort dingen verneemt van jezelf, dan zou ik eens gaan praten met iemand uit een evangelische gemeente... CHRISTEN dus! Iemand die jij vertrouwt en wel verstand heeft van omgaan met je roeping en de geestelijke wereld.

Verder moet je je denk ik niet al te druk hierom maken... Alleen als je merkt dat het op waarzeggerij gaat lijken moet je denk ik gaan oppassen en een psychiater erbij halen!

Neen. Ik geloof niet in een godsdienst van 2000 jaar geleden zonder ENIG bewijs voor haar beweringen. Je hebt wel een fijne zekerheid in je leven, dat moet je koesteren. Maar nooit zal ik mijzelf onzin voorhouden, mezelf verblinden met illusies, zodat ik niet bang hoef te zijn voor de werkelijkheid. Ik heb altijd een hekel gehad aan het christendom gehad, omdat de vragen worden beantwoord met nonsens.
(dit is geen haat tegen jou gericht btw)

azaziël 02-10-2002 09:03

Het komt voor een deel ook omdat je hersenen alvast die link voor je leggen, aldanniet onbewust.
Vanwege het feit fat jij bij nationale nederlanden werkte krijgen je hersenen een soort seintje met * secretaresses hadden ze daar ook!*
TV net zo, en dat het er dan op is lijkt mij echt gewoon toeval.

Starfish 08-10-2002 20:43

Mensen: TOEVAL BESTAAT NIET
Is lekker makkelijk om alles wat je een beetje vreemd vindt toeval te noemen, maar dat bestaat gewoon niet, klaar.
Misschien ben je gevoelig voor helderziendheid ofzow, weet ik het. Probeer er bewust mee om te gaan, misschien wordt t dan sterker!

ssjpan 08-10-2002 21:03

zoiets heb ik vaak bij van die belspelletjes (jawel) dan moeten die winnaars 3 cijfers kiezen en dan ga ik ff denken wat ze dan zullen kiezen en ik heb er altijd minstens 2 goed en soms ook wel alle 3 van de 10 dan ofzo, best wel vaag

Just Johan 08-10-2002 21:21

Citaat:

ssjpan schreef:
zoiets heb ik vaak bij van die belspelletjes (jawel) dan moeten die winnaars 3 cijfers kiezen en dan ga ik ff denken wat ze dan zullen kiezen en ik heb er altijd minstens 2 goed en soms ook wel alle 3 van de 10 dan ofzo, best wel vaag
altijd? dus als je een computerspel zou hebben dat 3 getallen uit 10 getallen zou kiezen en jou er dan 3 zou laten noemen, dan zou je waarschijnlijk scores kunnen halen die hoger zijn dan dat je op basis van kansberekening zou vermoeden??? of begrijp ik het spel verkeerd?

MVVSupporter 15-10-2002 22:03

dit is puur toeval, zo'n soort dingen maak ik ook (regelmatig) mee!

stampertjuh 16-10-2002 14:41

Verklaring:

Voorbeeld 1:
Je had op je werk toevallig de naam van die vrouw gehoord, maar niet direcht ogelsagen in je hersens.
Toen je die naam weer hoorde herkende je je hersens ergens van.

Voorbeeld 2:
je was er eerst langs gezapt en toen hoorde je het heel vaag.

Voorbeeld 3:
Je hoorde dat liedje ergens anders op de radio en
toen zong je mee en zette hem aan..

Citaat:

Aaaaaart.. schreef:
Ik heb al een paar keer een situatie gehad dat ik iets van te voren al wist zeg maar..
Ik zal het ff proberen uit te leggen..

Voorbeeld 1

Ik was net met een vrouw aan het chatten.. En ik vroeg aan dr wat voor werk of opleiding ze deed.. Ze zei dat ze secretaresse was.. Vanaf het moment dat ik dat las wist ik dat ze secretaresse bij Nationale Nederlanden was.. (ik heb zelf trouwens deze zomer bij nationale nederlanden gewerkt ik weet niet of dit voor iemand van beland is om te redeneren hoe dit kan :confused: )
Het gesprek ging verder en ik vroeg waar ze werkte.. Ze zei dat ze secretaresse bij NN was :eek:

Voorbeeld 2

Ik was laatst Top of the Pops aan het kijken op BNN, Kate Ryan was daar aan het optreden met het nummer Dechantee (hoe je het ook schrijft :rolleyes: ) Toen ik het nummer zag wist ik dat op TMF de clip bezig was.. Ik zap naar TMF en Hoppa! Kate Ryan - Dechantee..

Voorbeeld 3

Ik was een nummer van U2 aan het zingen, ik zet de radio aan en Bono (de zanger van U2) gaat precies verder waar ik gebleven was :eek:

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Ladiedadie 16-10-2002 15:53

Natuurlijk bestaat toeval wel!! Wil je zeggen dat je helemaal geen eigen keuzes hebt, of dat alles al bepaald is?

The Crash Bash 16-10-2002 17:02

Heb ooit een paar keer gehad:
bv dat ik een serie graag keek en ik wou echt dat die episode van die serie er op kwam en hij kwam erop.
En ook een keer dat ik dacht aan een film(waterworld) en hij kwam er 2 dagen daarna op en ik had er niks van gezien dat hij erop zou komen.
groeten crash

eXo 17-10-2002 00:55

Verklaring? Ja daar is een woord voor: toeval :rolleyes:

stel je nou voor he, dat je in je hoofd had dat ze bij KPMG zou werken had je het dan nu nog herinnerd? man da's allemaal wishfull thinking en een flinke dosis toeval

eXo 17-10-2002 00:58

Citaat:

Starfish schreef:
Mensen: TOEVAL BESTAAT NIET
Is lekker makkelijk om alles wat je een beetje vreemd vindt toeval te noemen, maar dat bestaat gewoon niet, klaar.
Misschien ben je gevoelig voor helderziendheid ofzow, weet ik het. Probeer er bewust mee om te gaan, misschien wordt t dan sterker!

lekkere argumentatie 'toeval bestaat niet' :rolleyes: als het niet zou bestaat waarom bestaat het woord dan uberhaubt?

legatus 17-10-2002 02:15

Citaat:

waarom bestaat het woord dan uberhaubt?
Cerberus.

Als dat beest niet bestaat waarom bestaat het woord dan uberhaupt? :rolleyes:

Toeval bestaat inderdaad niet.

Starfish 17-10-2002 11:24

Eenhoorn, elfjes, kabouters...
Die bestaan? Leuke wereld leef jij in als die bestaan...

Just Johan 17-10-2002 18:33

het is vervelend dat toeval op zoveel manieren kan worden geinterpreteerd; als mensen zeggen "ik geloof niet in toeval" of "dat is echt toeval" weet ik ook nooit wat ze eigenlijk bedoelen. :(

Celebithil 17-10-2002 20:30

Voorbeeld 1 en voorbeeld 2 van Aaaaart heb ik ook zo vaak. zeg maar wekelijks.
En waarom moeten mensen overal verklaringen voor hebben? :confused:
Ik heb ook wel eens dat ik aan het zappen ben; zie je een reclame zap je naar een ander net, gaat precies dezelfde reclame op het zelfde punt verder. gewoon kleine 'toevalligheden' of hoe je het ook noemt. ik vind het helemaal niet vreemd, maar gewoon grappig :).

Black Sugar 18-10-2002 01:01

Ik hbe het ook wel eens en soms is het best irritant vind ik.

Mijn leukste moment was dat mijn economie leraar een vraag stelde en zij dat als je het antwoord wist je nooit meer naar ijn les wilde, ik wist wat hij zou gaan zeggen dus gaf het antwoord al vast :) Kon het absoluut niet hebben geweten trouwens.

Ook zit ik soms om me heen te kijken of er inderdaad gebeurd wat ik weet dat er gebeurd.

Je leert er wle mee om gaan, je moet het gewoon accepteren.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:54.