![]() |
[BIOS] Flashen mislukt
Nadat ik mijn Soyo moederbord ( SY-6kb) een intel pII samen met mn broer wilde flashen met een update van 1999 is hij midden in het updaten stil gaan vallen en ineens scherm zwart :(
Toch waren het orginele Soyo bios updates... Hoe kan dit gebeuren?:( Kan ik hem nu alleen nog maar aan de muur hangen of valt er nog iets mee te proberen :( Moonspell |
Je kunt een zgn. "Hot Flash" uitvoeren, moet je wel iemand vinden die hetzelfde mobo heeft als jouw, dan de goede aanzetten, als ie geboot heeft, BIOS d'r uit, bij jouw d'r in, opstarten, BIOS weer omwisselen en opnieuw flashen.
Wat je ook kunt doen is een speciale boot floppy maken met je BIOS .bin file er op, en dan booten, en als het goed is programmeert hij zichzelf dan, maar hoe je dat precies moet doen weet ik ook niet. Bovenste oplossing is het makkelijkst (mits je hetzelfde mobo kunt vinden), alleen wel oppassen dat de BIOS heel blijft als je hem er uit haalt. |
ik heb het probleem dat mobo nix meer doet:(
als ik opstart krijg ik zwart scherm..... |
dat ligt waarschijnlijk aan je brakke bios...je scherm zou niet meer zwart zijn als je iemands anders bios op je mobo krijgt...probeer wat die gast boven je zei, maar volgens mij is chips uithalen een moeilijk zaakje...
Hierboven bedoelde je toch de cmos chip wisselen of niet? |
Als het goed is zitten die bioschips in een voetje (dus redelijk makkelijk eruit te wippen). Toch kan het wel link zijn, vooral als je niet precies weet wat je aan het doen bent.
Veiliger is het om een gegarandeerde goede flashfile (bijvoorkeur de standaardversie die met je moederbord kwam) op een diskette te zetten. Dan kan je met diskette en de chip naar een goede electronica speciaalzaak om hem daar even te laten flashen. |
heb je soms in een dos prompt in windows geflasht?
dat heb ik een keer gedaan :D :rolleyes: ik heb het opgelost door een nieuwe chip te kopen van 40 gulden |
Citaat:
neej tuurlijk niet;) Hm ja waar vind ik die nu nog? |
Je kan toch ook gewoon je BIOS resetten...moet je ff in het boekje van je MoBo kijken. Is een kwestie van 2 pinnetjes met elkaar verbinden, en hij heeft weer de oude, originele instellingen...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Waar kan ik eventueel die chips nog krijgen? :(
Of wat is de beste oplossing? |
Zie boven!
Als je je bios laat flashen (bij een electronica-zaak) heb je geen nieuwe chip nodig, de oude wordt weer voorzien van een 'goede' bios. |
Dude; breng die plank gewoon terug naar een PC-boer, en laat hém 'm hotflashen. Begin daar niet zelf aan! -- Die lui doen dat -bij wijze van spreken- minstens 3x per dag. Schuif die knakker een geeltje en klaar ben je. Haal jezelf niet dat onnodige risico op de kop (want wat als 't hotflashen misgaat?).
Zelfs *ik* zou 't zelf niet doen (als ik al de middelen daarvoor zou hebben). |
Citaat:
Flashen heb ik zelf niet gedaan, maar zit nu wel met de troep:( Laat nu een ander cheap PII bordje inzetten maar ik wil weten of ik die andere nog weer in orde kan krijgen. Bedankt in iedergeval, ik vraag het even na. |
zoek ff op google,
er zijn wel wat sites die oude bioschips kunnen leveren |
Citaat:
|
Heb al ander mobo gekocht ( 10 euro:D)
En die ziet wel meteen mn hd van 40 gig ( daar ging het om ) Oude mobo hangt nu als schilderij aan de wand:p Bedankt en volgende keer weet ik het:) Moonspell |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:45. |