![]() |
Ed Leeflang
Hey, ik moet het gedicht 'Droom' van Ed Leeflang verklaren en opdragen enzo. Ik zoek ook naar de biografie van Ed Leeflang. Weet er iemand een goeie site hierover?
|
reactie aub?
|
Zou je het gedicht, de tijd waarin het geschreven is en de stroming waartoe de goede man behoord(e) willen geven?
|
ik ken alleen de dichter en de het gedicht...verder weet ik niets over hem...ik denk dat hij geboren is in 1929 maar kben het helemaal niet zeker! Dit is het gedicht:
Droom We liepen op een natte stoep, dooiwater lag daarop en ging onmerkbaar over in een gracht. Een grijze poes kwam achter ons vandaan en sprong het water op tussen de schotsen, zonk ogenblikkelijk en kwam weer boven. Toen ging ik liggen en jij hield me vast, ik reikte, kon hem aan zijn wollen kop weer dichter naar de kant toe krijgen. Mijn handen raakten vast in ijs, ik kon niet meer. Ik zei nu jij, het beest was nu vlakbij, zonk weg, kwam boven, en toen greep je hem. Nooit zo gedroomd, samen van de dood te hebben gered, doeltreffend, zwijgend en verbonden. Zich wakker schamen: droom van wat we nimmer konden. Heeft iemand een ideetje van wat dit gedicht betekent? |
Citaat:
Maar dit was allemaal maar een droom, waarin we hem samen van de dood hebben gered, doeltreffend, zwijgend, en verbonden. Ik schaam me wakker, want we hebben de kat nooit kunnen redden, in het echt is hij verdronken. 'k Hoop dat je er nu wel chocola van kan maken :) |
en wat is de betekent van dit gedicht? kdenk wel dat het een diepere betekenis heeft...
|
Citaat:
|
Als je die bbiografie hebt, slaat het misschien nog ergens op, nu kan ik alleen maar in algemeenheden raden.
Een bedreiging van buitenaf komt in de relatie. Ze proberen beide er wat aan te doen, maar het vermag niets. Het gedicht verhaalt van het slagen van het in werkelijkheid mislukte, omdat de schrijver dat wenst. Waarschijnlijk is de relatie ergens op stukgelopen, of verslechterd, maar wat dat is, geen idee. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:23. |