Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Iets raars op werk (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=239455)

Rerisen Phoenix 05-10-2002 18:55

Iets raars op werk

Ik was dus op mijn werk op de grond ergens mee bezig. En toen ik daarna opstond (nja, overeind sprong) had ik zeer plotselinge hoofdpijn, duizeligheid en ik zag tijdelijk een beetje slecht... hield ongeveer 30 seconden aan.

En ik heb het vaker gehad, elke keer bij snel opstaan na gehurkt iets te doen. Hoe komt dat en wat is dat?

jnieuwelaar 05-10-2002 19:09

dat komt omdat je hart is gewend het bloed minder hard te hoeven rondpompen, omdat je dichter bij de grond zit. Het bloed stroomt dan in veel kortere banen (hoeft nu geen 1:70m omhoog, maar slechts 50 cm). Als je nu opstaat moet je hart ineens harder werken en hebben je hersenen ineens wat zuurstoftekort. Dit geeft de duizeligheid en de hoofdpijn aan. Rustig wakker worden dus.

EvilSmiley 05-10-2002 19:12

heb ik ook altijd last van...
hangt trouwens ook samen met te lage bloed druk, heb er ook veel last van als ik te snel op sta.

Rerisen Phoenix 05-10-2002 19:13

dat is best logisch ja...

k. Bedankt.
Langzaam opstaan dus... (langer dan 1 seconde zegmaar)

best stom dat je lichaam dat niet aan kan ;)

EvilSmiley 05-10-2002 19:16

het is ook niet normaal.

owja, er was nog iets:
in je bloed vaten zitten een soort van klitten die slechts in een richting bloed door laten. als die on ontwikkelt zijn dan wil het bloed nog wel eens terug stromen, zodat er dus bloed van je hersens terug loopt ------> lage bloed druk ------> flauwvallen.

Rerisen Phoenix 05-10-2002 20:01

Ik denk dat die gewone verklaring voldoende is en dat ik verder geen lage bloeddruk en verkeerde kleppen heb.
Het was lichte hoofdpijn, lichte duizeligheid enz... - ik kon nog steeds objecten ontwijken bij lopen, hoofdpijn was licht, en ik kon genoeg zien.

Gewoon even een beetje weinig dus.

tacidvs 05-10-2002 21:06

Helpt als je genoeg drinkt, lage viscositeit van je bloed is goed. (Je kan wel zien op welk forum ik de meeste tijd verklier :P)

Ieke 05-10-2002 21:17

Heb ik ook wel eens als ik opsta. Het wordt dan even zwart voor mijn ogen. Gebeurt alleen als ik snel opsta. Is normaal hoor.

bloffan 10-10-2002 17:49

Hier is al een draad over, waarin ik ook heb gereageerd.
Heb het zelf nl. ook wel 's en het is zoals ieke ook al zegt normaal. Je hebt dan even een zuurstoftekort in je hersenen en dat verzoorzaakt de duizeligheid. Ik heb het zelf ook altijd als ik vanuit liggende toestand, en nogal suf dus, ineens opsta.
Soms is het zo erg dat ik compleet niks meer zie en val. Ik moet er altijd nogal bij lachen omdat het eigenlijk een best lekker gevoel is :D

Rabbi Daniel 12-10-2002 21:28

Citaat:

jnieuwelaar schreef:
dat komt omdat je hart is gewend het bloed minder hard te hoeven rondpompen, omdat je dichter bij de grond zit. Het bloed stroomt dan in veel kortere banen (hoeft nu geen 1:70m omhoog, maar slechts 50 cm). Als je nu opstaat moet je hart ineens harder werken en hebben je hersenen ineens wat zuurstoftekort. Dit geeft de duizeligheid en de hoofdpijn aan. Rustig wakker worden dus.
Ook weer iets geleerd. :o

Lethalis 13-10-2002 08:55

Regelmatig sporten helpt ook wel.

Sinds ik aan Taekwondo doe, heb ik er namelijk veel minder last van dan vroeger.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:26.