Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   In Spiritu (pro te) (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=241878)

Woodstock 08-10-2002 09:26

In Spiritu (pro te)

aqua noctis
stella maris

faces vitae
fons amoris

puer caelum
luna mundi

pulchrissime
infinite in spiritu

Anne 08-10-2002 09:34

Gaaf! Offtopic: studeer je Klassieke talen ofzo? ;) Mooi dichtsel!

revolucia 08-10-2002 12:36

Is mooi...zou zelf niet meer met zekerheid kunnen zeggen of alle naamvallen kloppen (alweer twee jaar geleden haha) maar geloof het wel..

Woodstock 08-10-2002 12:37

thank you very much :)

Snoopytje_8787 08-10-2002 18:30

aangezien ik nog les in latijn heb, vind ik het niet bijzonder leuk. Ik zou er geen gedichten in gaan schrijven. Knap dat jij dat wel hebt gedaan. Ik vind het een heel mooi gedicht!!

Gothic 08-10-2002 20:40

eigenlijk vind ik het niet zo bijzonder, je zet wat woorden achter elkaar... no offence... ik weet dat het niet makkelijk is, maar toch, iets uitgebreider kan best met (minstens?) 4 jaar Latijn...

[edit] ik zelf ook eens een gedicht int Latijn geschreven, vorig jaar, toen was ik in mijn 3e jaar Latijn, dus ik weet waar ik over praat

FullMoon 08-10-2002 21:40

vertaling = welkom :)

Woodstock 08-10-2002 22:01

Citaat:

Gothic schreef:
eigenlijk vind ik het niet zo bijzonder, je zet wat woorden achter elkaar... no offence... ik weet dat het niet makkelijk is, maar toch, iets uitgebreider kan best met (minstens?) 4 jaar Latijn...

[edit] ik zelf ook eens een gedicht int Latijn geschreven, vorig jaar, toen was ik in mijn 3e jaar Latijn, dus ik weet waar ik over praat

heb je het 'grapje' al ontdekt?

kijk nog es goed, misschien vlei ik mezelf, maar volgens mij is het toch nét iets meer dan gewoon wat woorden achter elkaar... :o

*kan niet laten om op te scheppen* 5 jaar Latijn :o :p

Gothic 08-10-2002 22:25

ik zie geen 'grapje', het enige dat ik kan ontdekken is 2 chiasmes, als het dat al zijn... misschien ben ik me niet bewust van het grapje kan ook...

Wat betekent 'fons'?

Ik gokte op minstens 4, kon ik iig niet overschatten...

SickOfHumanity 09-10-2002 13:34

lijkt mij erg mooi, maar aangezien ik geen latijn volg heb ik geen idee waarover het gaat.

Vertaling aub???

Type 09-10-2002 19:05

Nu moet ik zeggen dat ik, zelfs met de engelse vertaling er naast, er niet echt een grapje uit kan halen...

Mooi is het wel, vooral qua klank, wat waarschijnlijk ook de reden was dat je het in het latijn hebt geschreven?

Woodstock 09-10-2002 20:31

vergeet dat grapje maar :)

3 chiasmen, Gothic... 3 ;)

LiNiaaL 09-10-2002 20:34

Citaat:

Gothic schreef:
ik zie geen 'grapje', het enige dat ik kan ontdekken is 2 chiasmes, als het dat al zijn... misschien ben ik me niet bewust van het grapje kan ook...

Wat betekent 'fons'?

Ik gokte op minstens 4, kon ik iig niet overschatten...

het zijn alleen maar chiasmes, behalve de laatste strofe (denk ik?)

fons=(water)bron

poema pulchrissima! wat je er mee wilt zeggen is mij echter niet geheel duidelijk...

enneh, faces is gezicht/aangezicht toch?

Woodstock 09-10-2002 20:38

faces = meervoud van fax = fakkel, fakkels dus

:)

wat ik ermee zeggen wil? ik wil iemand aanroepen... wie, dat ligt aan de omstandigheden :)
zeg maar God...

Type 09-10-2002 20:46

...wat bij mij dan weer de vraag achterlaat wat een chiasme is...

Gothic 09-10-2002 20:51

Citaat:

Type schreef:
...wat bij mij dan weer de vraag achterlaat wat een chiasme is...
is een stijlfiguur

man mijn
mijn jongen

is verkeerd voorbeeld, maar het gaat erom dat 2 woorden met ongeveer dezelde betekenis in een kruis staan... het woord chiasme is Grieks

Kan je toch mededelen wat het 'grapje' was?

Gothic 09-10-2002 20:53

Citaat:

Woodstock schreef:
vergeet dat grapje maar :)

3 chiasmen, Gothic... 3 ;)

ik vond het sowieso niet echt chiasme, er zit toch redelijk wat verschil in betekenis (zee-water of sterren-nacht), 1tje vond ik daarom er echt buitenvallen, die anderen net op het randje, maar toch...

Type 09-10-2002 20:55

Citaat:

Gothic schreef:
is een stijlfiguur

man mijn
mijn jongen

is verkeerd voorbeeld, maar het gaat erom dat 2 woorden met ongeveer dezelde betekenis in een kruis staan... het woord chiasme is Grieks

En zo leer je elke dag wat nieuws. Dank je voor deze verlichtende post. Wowie, om het maar eens op zijn 'kinderlijks' te zeggen.

LiNiaaL 09-10-2002 21:35

Citaat:

Gothic schreef:
ik vond het sowieso niet echt chiasme, er zit toch redelijk wat verschil in betekenis (zee-water of sterren-nacht), 1tje vond ik daarom er echt buitenvallen, die anderen net op het randje, maar toch...
een chiasme is een stijlfiguur waarbij 2 woordgroepen op gelijke hoogte, beiden bestaand uit 2 woorden, in de vorm van een kruis(als je de 4 woorden in de uiteindelijke volgorde, per 2 onder elkaar zet), grammatisch bij elkaar horen. dus Gothic, het is dus niet als het is dat 'ze ongeveer hetzelfde zijn'. het gaat erom dat dus de volgorde is:

s1 g2
s2 g1

legenda:
s#=substantivum, dus zelfstandig naamwoord
g#=bepaling bij het substantivum met hetzelfde nummer, meestal in de vorm van een bepaling in de genitivus (ok 'bepaling' is een beetje een ongelukkig gekozen woord maar in dit gedicht toch redelijk als zodanig van toepassing)

intelligent hè? en ja dit weet ik allemaal zelf :D

[edit]vergeten te zeggen: voor de non gymnasiasten: het heet dus een chiasme omdat de griekse letter chi geschreven word als een kruis, en zoals gezegd is dat dus de vorm die je krijgt, als je de dingen die bij elkander horen, met elkaar via een lijn. eigenlijk vind ik dat 'kruislings vermenigvuldigen' bij wiskunde voortaan ook een chiasme moet heten :) [/edit]

[edit2]
EN: woodstock mijn lief ;) , waarom is pulchrissime een bijwoord??????????? i don't get it!
[/edit2]

Woodstock 10-10-2002 20:03

puchrissime is geen bijwoord! het is een vocativus!

en ik was hier zelf eigenlijk toch vrij trots op. maar dat komt misschien wel omdat ik weet waar ik het over heb :) ik ben iig blij Gothic dat je er zo nauwkeurig naar kijkt ;)

LiNiaaL 10-10-2002 22:39

Citaat:

Woodstock schreef:

en ik was hier zelf eigenlijk toch vrij trots op. maar dat komt misschien wel omdat ik weet waar ik het over heb :) ik ben iig blij Gothic dat je er zo nauwkeurig naar kijkt ;)

aaaaaaaaaaaaah! *snapt* geniaal, om daar een voc van te maken, zou ik zelf dus echt nooit aan gedacht hebben!

(nu mag je de engelse vertaling wel sturen (d.w.z. graag!), per mail of per dev.note...)

Gothic 11-10-2002 07:44

Citaat:

Woodstock schreef:

dat zag ik er niet in als grapje nee, dat het een voc was, wist ik wel :)

Woodstock 15-10-2002 16:12

Citaat:

Gothic schreef:
dat zag ik er niet in als grapje nee, dat het een voc was, wist ik wel :)
dat wás het grapje ook niet...

coecie 15-10-2002 17:21

vertel dan toch wat het grapje is, heb de topic gelezen, heb ook latijn gehad, kom er even niet uit..

Gothic 15-10-2002 17:51

Citaat:

Woodstock schreef:
dat wás het grapje ook niet...
ow, er is bij ge-edit, had ik niet gezien, vandaar dat ik er verkeerd op reageerde... wat is het grapje dan wel :confused:?

LiNiaaL 16-10-2002 17:35

mijn lief, laat ons niet langer in spanning!!! asjeblief? *heel lief en hulpeloos glimlacht*

Type 16-10-2002 18:54

zucht... Woodstock laat ook niets meer van zich horen :rolleyes:

nou dan:
Citaat:

Deviant: ~parrhasisarctos
Date: Oct 09, 2002, 01:19:28
Subject: engelse vertaling In Spiritu
Status (1): Normal

water of the night
star of the sea

torches of life
spring of love

child of heaven
moon of the world

most beautiful
infinite in spirit

Peace Love Flower Power

Dat is de letterlijke DeviantNote die ik kreeg van Woodstock, of daar parrhasisarctos...

Woodstock 16-10-2002 20:00

nah, dat 'grapje' (niet voor niks tussen aanhalingstekens) was dus wat iemand eerst dacht dat chiasmen waren, kruiswerking.

[en ik had de laatste dagen weinig tijd, maar ik blijf wel gewoon komen hoor :)]

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:00.