Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   "Thou shall not kill" (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=249749)

OriginalMisfit 16-10-2002 00:01

"Thou shall not kill"

Er is een passage in de bijbel "thou shall not kill" waarom zijn dan niet alle gelovers vegetarier? Als je vlees eet is er iets voor dood gemaakt.....Of is het goed omdat je zelf niet de slager was?Er staat zelfs in de bijbel dat alle zaden en planten voedsel voor de mens zullen zijn en niets over de dieren die komen later pas vaag hoor maarja
Ja ik ben vegetarier en niet gelovig

Lethalis 16-10-2002 14:22

Leuke links:

http://www.xs4all.nl/~mmix/contra/Contradictions.htm

http://www.xs4all.nl/~mmix/contra/Frames/kill.html

:)

REIE 16-10-2002 15:31

Citaat:

OriginalMisfit schreef:
Er is een passage in de bijbel "Gij zult niet doden" waarom zijn dan niet alle gelovers vegetarier
Ik meen dat hiermee gedoeld wordt op de naasten, de mensen zelf, en niet de dieren.

REIE

Tsasil 16-10-2002 17:10

Citaat:

OriginalMisfit schreef:
Er is een passage in de bijbel "thou shall not kill" waarom zijn dan niet alle gelovers vegetarier? Als je vlees eet is er iets voor dood gemaakt.....Of is het goed omdat je zelf niet de slager was?Er staat zelfs in de bijbel dat alle zaden en planten voedsel voor de mens zullen zijn en niets over de dieren die komen later pas vaag hoor maarja
Ja ik ben vegetarier en niet gelovig

Ik meen dat in de bijbel staat dat de volledige natuur aan de mens is gegeven om er mee te doen wat ie wil. Practisch gezien zijn de dieren dus geen leven, dus moord je ook niet.

OriginalMisfit 16-10-2002 20:17

Citaat:

Tsasil schreef:
Ik meen dat in de bijbel staat dat de volledige natuur aan de mens is gegeven om er mee te doen wat ie wil. Practisch gezien zijn de dieren dus geen leven, dus moord je ook niet.
tering geloof je dat zelf ook? mogen ze jou weleens afschieten ook

Verder staat er eerste in de bijbel dat alle planten zaden en bomen voor de mens als voedsel zijn en later pas iets over dieren
dus nee je hebt niet gelijk , god verandert gewoon weer eens van mening

Not for Sale 16-10-2002 21:17

Citaat:

OriginalMisfit schreef:

Verder staat er eerste in de bijbel dat alle planten zaden en bomen voor de mens als voedsel zijn en later pas iets over dieren

rentmeesterschap heet dat. Gij zult niet doden slaat op mensen. Alles wat geschapen is voor dag zes is van de mens (volgens de Bijbel)

Joël 16-10-2002 21:37

"Alles wat zich roert, wat leeft, zal u tot spijze zijn; Ik heb het u alles gegeven evenals de groene kruid. Alleen vlees met zijn ziel, zijn bloed, zult hij niet eten". - Genesis 8:3-5.

Het "Gij zult niet doodslaan" is niet een absolute regel die overal en absoluut geldt; ik betwijfel überhaupt of dat soort regels wel bestaan. Het gaat hier een norm die in het gewone dagelijks leven (tussen mensen) geldt. In sommige situaties is het gerechtvaardigd om bepaalde regels te overschreiden, omdat andere belangen in het geding kunnen komen. Ik kijk niet eens, maar ik neem aan dat ******** verwijst naar sites waar passages uit de Bijbel worden besproken waar de Israëlieten, het volk van God, de ranzigste bloedbaden aanrichten. Over het algemeen kan gezegd worden dat aan deze slachtpartijen altijd een aanval van de andere kant voorafging; de vijanden van de Israëlieten waren ook geen lievertjes. Men moest vaak handelen uit zelfverdediging.

Overigens ben ik het ook niet eens met de manier waarop we hier met dieren omgaan ;).

Cat 16-10-2002 21:40

Wat in de bijbel staat moet je niet letterlijk nemen

Rhinus 16-10-2002 22:42

Citaat:

REIE schreef:
Ik meen dat hiermee gedoeld wordt op de naasten, de mensen zelf, en niet de dieren.

REIE

Dat denk ik ook. Bush zeurt toch altijd over God maar hij valt Irak wel een beetje aan. De nep gelover!

Lethalis 17-10-2002 10:23

Citaat:

Cat schreef:
Ja, dat geldt in feite voor alle werken die slecht onderbouwd zijn :)

Tsasil 17-10-2002 12:41

Citaat:

OriginalMisfit schreef:

Nee, DAT mag dan net weer niet, he? :D

OriginalMisfit 17-10-2002 13:53

ik ben niet gelovig dus pas op hahah :p

REIE 17-10-2002 15:58

Citaat:

Rhinus schreef:
Dat denk ik ook. Bush zeurt toch altijd over God maar hij valt Irak wel een beetje aan. De nep gelover!
Over scheiding van religie en staat gesproken...

Zelf ben ik ook niet gelovig, maar ik vind wel dat je dieren mag doden indien nodig. Verder mag het de balans niet verstoren. dus geen vis vangen, de zee is al bijna leeggevist, maar wel een vossenoverschot corrigeren.

REIE

rene-gn 18-10-2002 14:42

Citaat:

Cat schreef:
Niet altijd nee, maar zijn de grondbeginselen: niet doden, niet stelen, niet liegen geen goede basis voor een normale samenleving? De Nederlandse wetgeving is op deze punten wel op de Bijbel gebaseerd!

Cat 18-10-2002 16:42

Natuurlijk heb je gelijk, ik bedoel alleen maar dat je de bijbel niet blindelings moet volgen.

FireCracker 22-10-2002 19:27

god heeft toen toch ook hele steden vernietigd, omdat er zondaren woonden ofzow? (althans,dat sotnd in de bijbel) hypocriet mannetje vink het dan...

legatus 22-10-2002 20:43

Citaat:

Cat zegt:
Natuurlijk heb je gelijk, ik bedoel alleen maar dat je de bijbel niet blindelings moet volgen.
Waarom niet?

Cat 22-10-2002 21:02

Omdat er zoveel interpretaties mogelijk zijn

legatus 22-10-2002 21:25

Citaat:

Omdat er zoveel interpretaties mogelijk zijn
En welke interpretatie moeten we dan volgen?

Janicha 24-10-2002 10:06

God heeft de dieren gegeven als voedsel (tenminste, dat geloof ik...ben ook niet zo geoefend)

eztah 24-10-2002 11:53

Citaat:

Janicha schreef:
God heeft de dieren gegeven als voedsel (tenminste, dat geloof ik...ben ook niet zo geoefend)
Dus dieren lopen hier eigenlijk alleen maar rond om opgevroten te worden door de mens? Lijkt me niet..

tuonier1 24-10-2002 15:19

Het heet idd rentmeesterschap en het is heel simpel, we hebben de aarde van God gekregen om op te wonen, zeg maar geleend, maar hij blijft van God. We moegen dus doen wat we ermee willen, maar we moeten wel er reking mee houden dat ie eigenlijk niet van ons is. Alles wat erop loopt leeft ook gewoon, en we mogen er best van eten, want dat gebeurd in de natuur zelf ook.
Andres zouden we ook niet kunne leven op deze aarde, als we nieteens planten oid zouden mogen eten.

Het is aan elke mens zelf de vraag in hoeverre hij zich ergens in thuisvoelt bij een gebod, je kunt een gebod idd op verschillende manieren intepreteren, maar als jij op de manier die voor jou het beste is het gebod naleeft, dan is het goed. Je gaat echt niet naar de hel ofzo omdat je vlees eet, hij houd van je, dan gaat ie echt niet zo precies daar op letten. Als jij maar je best doet issie er allang blij mee.

poecilotheria 24-10-2002 17:57

Citaat:

rene-gn schreef:
Niet altijd nee, maar zijn de grondbeginselen: niet doden, niet stelen, niet liegen geen goede basis voor een normale samenleving? De Nederlandse wetgeving is op deze punten wel op de Bijbel gebaseerd!
de bijbel is gebaseerd op die normen ja!

het lijkt mij dat die normen er toch al wel langer waren dan die bijbel.....

dus kortom de wet is gebaseerd op normen en niet op de bijbel.

heb jij een bijbel of wet nodig om te weten dat je niet mag stelen, doden, liegen enz. ???

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:07.