![]() |
Probleempje: herschrijven vergelijking met div
Gegeven de volgende vergelijking:
(x >= (x div 2) + 2) Hoe kan ik deze eenvoudiger herschrijven? De bedoeling is een uitspraak te doen over x. Zelf heb ik er al een beetje mee gespeeld: (x >= (x + 4) div 2) Maar veel verder kom ik niet. De eigenlijke vraag die ik kreeg, was: Bepaal de zwakste beginvoorwaarde voor de volgende constructie: x := 3 * y; y := x div 2 {x >= y + 2} {x >= y + 2} is daarbij de gewenste eindconditie. Als ik nu y := x div 2 uitvoer en wil als resultaat {x >= y + 2} verkrijgen, dan moet tenminste gelden dat (x >= (x div 2) + 2) klopt. Het probleem waar ik nu op stuit, is dat wanneer ik verder ga met de eerste opdracht, dat dit resulteert in: (3 * y) >= ((3 * y) div 2) + 2 Terwijl ik enkel een uitspraak over y moet maken :D Wanneer ik (x >= (x div 2) + 2) eenvoudiger kan herschrijven, is de andere opdracht geen probleem meer. Grote vraag: hoe? :D *merkt dat het toch wel lang geleden is dat hij Wiskunde had* |
Hmm, ik heb nu alle opgaven af, behalve deze *grrr* :D
Zou ik de div opdracht eigenlijk mogen gebruiken als deling? Dus: (x >= (x + 4) div 2) is equivalent aan (x >= (x + 4) / 2) *?* In dat geval: (x >= (x + 4) / 2) 2x >= x + 4 x >= 4 Even controleren: x = 4 leidt tot: 4 >= 8 div 2 4 >= 2 Is ok. x = 5 leidt tot: 5 >= 9 div 2 5 >= 4 Is ok. x = 10 leidt tot: 10 >= 14 div 2 10 >= 7 Is ok. Hmm, zo te zien klopt het :/ :D [edit] Toch niet: x = 3 leidt tot: 3 >= 7 div 2 3 >= 3 Is goed, terwijl dat eigenlijk niet mag :( Het antwoord is dus x >= 3 (en de zwakste beginvoorwaarde y >= 1), maar hoe beredeneer ik dat? |
is div een of andere vage niet in belgie gebruikte notatie of heb ik gewoon nog te weinig wiskunde gehad?
Eva (die vanmorgen heeft geleerd over het totaal geordend volledig veld |R, ALWEER :mad: ) |
|
Citaat:
|
Citaat:
Je gebruikt daar een E als symbool (of lees ik dat verkeerd :o )? :) [edit] Laat maar, ik zie het al. Je geeft alleen aan dat die tot de gehele getallen hoort :o |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:26. |